"Hauska kuulla. Soitelkaapa, niin
varataan aika teillekin. Jo tuossa ensi vuoden alkupuolella saattaisi tiukkaa rakosta
löytyä. Laskutus neljännestunneittain. Plus käsittelymaksu."
Minä vaan näistä teidän käyttämistänne käsitteistä, kun en oikein saanut
seuratuksi.
"Oikein hyvä."
Että voisiko niitä selventää?
"En näe mitään syytä. Eihän me selkeyteen pyritä vaan tuloksiin."
Sen verran ymmärsin, että nyt myös työntekijöille suunnitellaan uusia
kannustejärjestelmiä.
"Periaatteessa kyllä. Ne ovat seuraava trendi. Tasapuolisuuden vuoksi. Kun
näistä johdon kannusteista on tätä kateuspuhetta ollut."
Tämä teidän... Täytyy oikein tarkistaa muistiinpanoista... Tämä välitön
asiakasharkintainen suoritekannustepalkkauksenne, jota suositatte erityisesti
palvelualoille...
"Niin?"
Siis se, ettei työntekijä enää saa kiinteää kuukausipalkkaa...
"Eikä viikkopalkkaa eikä tuntipalkkaa. Ylipäätään ei mitään palkkaa. Eikö
olekin hienoa. Kevyt, helposti hallinnoitava järjestelmä. Ei sivukuluja, ei
mitään."
Vaan asiakkaat maksavat sopivaksi katsomansa summan suoraan heitä palvelleille?
"Aivan oikein."
Mutta eikö kysymys silloin ole vanhasta tutusta juomarahasta?
"No mutta eihän toki! Juomaraha on ruma sana, ei sitä saa käyttää.
Korkeintaan voi puhua syömärahasta. Jos siitäkään."
Täytyy tunnustaa, että käsityskykyni ei riitä ihan kaikkeen...
"Sen olen ikäväkseni huomannut, mutta kannattaako sitä noin kovasti
mainostaa."
Tällä... Hetkinen kun vilkaisen taas täältä papereista... Välittömällä
asiakasharkintaisella suoritekannustepalkkauksella, tällä siis saavutetaan jotain etuja?
"Globaalistuvassa maailmassa meidän on tietenkin mukautettava kulttuurimme
kansainvälisiin suuntauksiin. Ja maailmallahan tippitalous pyörii aivan toisin
kierroksin kuin meillä. Ajatellaan nyt vaikka lontoolaista sylitanssijaa. Tuhatkin puntaa
illassa. Ja pelkissä stringeissä."
"Lisäksi työnantajan ja työntekijän välinen ristiriita jää menneiden
aikojen kummajaiseksi, kun tulonmuodostus riippuu vain asiakkaasta. Joka tunnetusti on
aina oikeassa."
"Kaiken kukkuraksi kuluttaja saa viimeinkin todella tehokkaat keinot vaikuttaa
palvelutasoon. Turha enää marmattaa yleisönosastoissa."
"Tässä vain muutama näkökohta."
Varsinainen laskuhan tietysti pienenisi...
"Miksi ihmeessä pienenisi! Paljonhan sitä sauhutaan saavutetuista eduista, mutta
tosi paikan tullen ei huutoon vastatakaan! Vähintään kaksinaamaista peliä, minä
sanoisin!"
Entä tämä... Hetkinen taas... Saavutekäynnisteinen kartunnanulostus...
"Tulostus."
Anteeksi.
"Ei tee mitään, joskus vielä lipsahtaa itseltäkin. Se on tulospalkkausta
puhtaimmillaan. Vaikkapa puhelinmyyjälle sovitaan tavoitteeksi tietty määrä tilauksia.
Jos se ei täyty, ei niistä vähistä makseta mitään vaan niiden tuotto jää ikään
kuin sopimussakoksi ja kulujen korvaukseksi."
"Tästä tuotteesta olen itsekin ihastuksissani."
Ja tavoiteko neuvotellaan tapauskohtaisesti?
"Ei kun se ilmoitetaan, ja työntekijän katsotaan hyväksyneen sopimuksen jos
homman ottaa. Ei kuulkaa kenelläkään ole aikaa jyystää pykäliä erikseen monen sadan
ihmisen kanssa."
Vielä tästä yrittäjäksi siirtämisestä, jota on ehditty uudeksi
torpparilaitokseksikin sanoa...
"Paljonhan sitä puhutaan, mutta nyt varttinne on valitettavasti käytetty.
Kiitos, eipä kestä, soitellaan. Ja lasku tulee perässä. Hei!"