Jenni Häggblom on mukana liittonsa TEAMin nuorisojaoston työssä.
Jenni ei kuitenkaan ole jäänyt toimimaan pelkästään nuorisoporukoissa, vaan hän on
ottanut vastuuta myös omassa ammattiosastossaan, jonka puheenjohtajuus siirtyi hänelle
runsas vuosi sitten.Mutta ei
edunvalvontakaan ole pelottanut häntä, sillä Jenni Häggblom on
työpaikallaan osastonsa luottamusmies ja koko työpaikkansa varapääluottamusmies,
vaikka ammattiosastonsa toimintaan hän tuli mukaan vasta noin neljä vuotta sitten
saatuaan vakinaisen työpaikan.
Liittoon liittyminen oli Jennille itsestäänselvyys, sillä äidin ay-tehtävät
vaikuttivat hänestä tärkeiltä ja hienoilta. Silloiseen Kemianliittoon hän liittyi jo
opiskeluaikoinaan, kun oli kesätöissä. Hänen ammattikoulussaan ei kukaan käynyt
tarjoamassa opiskelijajäsenyyttä.
Jenni Häggblonm työskentelee työvalvojana Strömfors Electric Oy:llä
Ruotsinpyhtäällä. Hänen osastollaan työskentelee 23 henkeä, joiden luottamusmiehenä
hän on. Jenni korostaakin, että heillä asiat hoidetaan sitä mukaa, kun on ongelmia tai
selvitettäviä asioita ilmenee.
Hämmentynyt ensivaikutelma
Kun Jenni Hägglom tuli mukaan ammattiosaston toimintaan, oli olo kuulemma sekava.
Olin aivan hämmentynyt. En ymmärtänyt mitä puhuttiin enkä tiennyt mitä
tehdään. Melkein heti kättelyssä huomasin olevani opintojaoston jäsen.
Näin jälkeenpäin ajateltuna, se oli hyvä tehtävä aloittaa. Asiat olivat
selkeitä ja konkreettisia ja olin kiinnostunut niistä. Näin varmaankin pääsin
solahtamaan ammattiosaston toimintaan melko hyvin.
Silloin meidän nuorisojaoston toiminta oli hiipunut, kun ei oltu pitkään
aikaan palkattu paljoa nuoria. Sen sijaan nyt sen toiminta on viriämässä, kun parin
viime vuoden aikana on tullut nuoria työntekijöitä. Meillä on nyt myös aktiivinen
nuorisovastaava, joka on piakkoin menossa toisen aktiivin kanssa liiton
nuorisovastaavapäivillekin.
Itse olen käynyt nuorten tes-päivillä ja ne ovat todella mielenkiintoisia.
Siellä olen saanut tärkeää tietoa, mutta sen lisäksi minusta liiton tilaisuuksilla on
toinenkin tärkeä merkitys. Siellä tapaa muita nuoria ja ne tarjoavat mahdollisuuden
verkostoitua.
Myös vertaistuki on tärkeää oman jaksamisen kannalta, sillä varsinkin
edunvalvonta-asiat eivät aina ole helppoja. Keskusteluilla on tärkeä merkitys siinä,
että kuulee, mitä muualla tehdään ja miten toiset hoitavat asioitaan. Siinä aina
sitten keksii, että meilläkin voitaisiin kokeilla tuota.
Tiedon ja ideoiden sopiva sekoitus
Jenni Häggblom on päässyt ammattiosaston toimintaan jopa niin hyvin, että johtaa
nyt omaa osastoaan. Hänelle ei käynyt kuten monelle muulle, että ensimmäinen
ammattiosaston kokous jäi viimeiseksi. Moni nuori aktiivikin vierastaa ammattiosaston
toimintaa.
Jenni Häggblom korostaakin, että osastotoiminnassa on tärkeää olla mukana sekä
nuoria että vanhempia. Vanhemmilla on paljon sellaista hiljaista tietoa, jota ei
oikeastaan mistään muualta saa, mutta nuoret taas tuovat toimintaan uusia ideoita ja
toimintatapoja.
Voin kiittääkin omaa ammattiosastoani, että minut otettiin hyvin vastaan.
Siinä mielessä olen onnekas. Meidän osastomme on ollut aina hyväksyvä.
Marjatta Soidinsalo pyysi minut mukaan ja hän on ollut aina kannustava. Hän on
nyt meidän pääluottamusmies ja olen oppinut häneltä paljon.
Sopiva coctail huvia ja hyötyä
Liiton ja ammattiosaston nuorisotoiminnan tavoitteena Jenni Häggblom pitää nuorten
järjestäytymisen lisäämistä ja nuorten jäsenten aktivoimista. Jäseniksi nuoret
tulevat, kun heille kerrotaan ay-liikkeen merkityksestä. Monelle tulee yllätyksenä se,
että luottamusmies hoitaa vain liittoon kuuluvien asioita. Hänen mukaansa jo kouluissa
pitäisi saada enemmän tietoa työelämästä ja ammattiliitoista.
Liitto järjestää nuorten tapahtumia ja nuorten tes-päiviä. Molemmat ovat todella
kiinnostavia tapahtumia. Sen lisäksi tapahtumat ovat viihdyttäviä ja siellä on
hauskaa.
Aktiiveiksi moni kasvaa hissukseen. Ensin ehkä tullaan kavereiden kanssa nuorten
tapahtumiin, käydään keilaamassa tai järjestetään saunailta. Siinä tulee sivussa
ay-asiakin tutuksi.
Nuorten toimintaan aktivoitumisessa auttaa, jos työpaikalla on joku toinenkin nuori,
joka lähtee kaveriksi tapahtumiin. Jennistä onkin hyvä, että nyt heidänkin
ammattiosastossa on mukana useampia nuoria. Näin sen toimintaan mukaantulon kynnys on
alempana. Siellä tutustuu mukavaan porukkaan, eikä enää tarvitse olla ainoa nuori.
Aino Pietarinen
kuvat Tuulikki Holopainen