Suomalaiset ovat pilanneet maineensa
Venäjällä. Lamavuosina rajan taakse yritettiin dumpata kaikki muualle kelpaamaton
tavara, jonka vuoksi uusvenäläiset eivät luota enää suomalaiseen laatuun. Myös
juopottelevan retkun maine painaa kaikkia Venäjän puolella matkailevia. Suosittu
Kirpitzi bändi vertaa laulussaan erittäin huonosti käyttäytyvää miestä
sanoilla: "Hän käyttäytyy Moskovassa, kuin suomalainen mies Pietarissa."
Kotimaisten tuotteiden ja niitä kauppaavien miehien maine on vaikea palauttaa, kun se
on jo kerran menetetty. Eikä sitä koskaan tee syyllinen vaan vakavissaan Venäjälle
pyrkivä liikemies. Olen kansallisuudestani sen verran ylpeä, että minua nolottaa sanoa
Pietarissa olevani suomalainen.
Suomessa on usein outojakin ennakkoluuloja naapureistamme venäläisistä. Mafian uhkaa
liioitellaan, sillä se ulottuu vain muutamille aloille. Hautausurakointi on tiukasti
rikollisten hallussa, samoin taksit, mutta on useita aloja, joilla uhkaa ei ole. Suurimman
uhkan yrityksille muodostaa valtion rakenne ja poliittiset päätökset. Venäjällä
puretaan parhaillaan raskasta ja byrokraattista järjestelmää, jollaista rakennetaan
tällä hetkellä EU:iin. Raskaasta rakenteesta johtuen yritykset joutuvat maksamaan
hurjan määrän veroja ja maksuja.
Yritysten verotus on tiukkaa, jopa 120 prosenttiin kohoavat verot syövät yritysten
kannattavuutta. Siksi parhaiten maksettuja ja suosituimpia ammatteja on ns.
verotuskirjanpitäjän työ. Hän voi nimittäin pelastaa yrityksen saamalla sen
näyttämään verotustiedoissa huonommalta, kuin mitä se itse asiassa on.
Henkilökohtaisesti pidän sormia ristissä suunnitteilla olevien vapaakauppa-alueiden
puolesta, mm. Kostamukseen on suunnitteilla sellainen.
Kun opintojeni alussa sanoin suuntautuvani Venäjän kauppaan, minua pidettiin hulluna,
ja kun lähdin työharjoitteluun Pietariin, minua pidettiin jo pähkähulluna. Jos yleinen
mielipide on näin vastainen, ei voi olettaa opiskelijoiden aloittavan tämän alan
opiskeluja. Vallitsevan kehityksen huomioon ottaen luotan kuitenkin siihen, että 15
vuoden kuluttua EU:ssa on yhtä byrokraattista ja vaikeaa käydä kauppaa kuin
Venäjällä nykyisin ja päinvastoin.
Venäjälle pyrkivän liikemiehen on oltava ehdoton optimisti, joka suhtautuu
varauksella kaikkiin ihmisiin. Ilman näitä ominaisuuksia niille markkinoille ei uskalla
lähteä, eikä siellä pysty toimimaan. Ja kuten isäni minua aina opettaa: Hullu saa
olla kunhan ei ole tyhmä. Ainakin hullun rohkea.
Ilkka Ryhänen
Kirjoittaja on
23-vuotias joensuulainen
tradenomiopiskelija.