Viilasimme arviointisuunnitelmaa monta kuukautta yhdessä Itellan
projektiryhmän kanssa siten, että ymmärsimme yhteiset tavoitteet, millaisia asioita
voimme arvioinnilla kirkastaa. Tulosten ja suositusten pohjalta on ryhdytty konkreettisiin
toimiin, korostaa Hopsu, joka johti projektia.
Kuormittuneisuuutta mitattiin seuraamalla pulssin, sydämen
sykintätaajuutta ja sykevariaatiota. Sykevariaation avulla seurattiin palautumista
työssä ja yön aikana. Työntekijöiden kunto arvioitiin polkupyöräergometrin avulla.
Lisäksi kuormitustekijöitä ja kuormittuneisuutta arvioitiin kyselyllä fyysisistä,
psyykkisistä ja sosiaalisista asioista.
Ennen työpaikalle menoa järjestettiin suullisia tiedotustilaisuuksia ja lisäksi
hyödynnettiin intranettia, jossa tutkijat esittäytyivät kaikille valokuvin. Netin
avulla toteutettiin myös kysely, joka sisälsi kysymyksiä johdosta, työyhteisöstä,
kuormituksesta, vuorotyöstä, työajoista, stressistä yms.
Panostimme voimakkaasti etukäteisinformaatioon. Yhteistyössä toteuttava hanke
edellyttää, että kaikki saavat hyvin tietoa, Hopsu tähdentää.
Kulttuuritausta huomioon
Raskaimmassa lajittelussa tutkittiin yksi iltapäivävuoro. Työntekijöiden keski-ikä
oli 37 vuotta. Noin puolet 45 tutkitusta työntekijöitä oli maahanmuuttajia, mikä
edellytti tutkijoilta uudenlaista ajattelua.
Usein käyttämäämme kysymykseen liikuntaelimistön rasittuneisuudesta
työvuorojen jälkeen saimme yllättävän alhaisia vastauksia. Vastausten tulkinnassa oli
selvästi huomioitava työntekijöiden erilainen kulttuuritausta ja heidän tapansa
arvioida rasittumisen tuntemuksia, tutkimusinsinööri Risto Toivonen sanoo.
Kuormien sopivuus, niiden turvallisuus, selän ja käsivarsien asento, voimankäyttö
mitattiin riskitekijöiden paljastamiseksi. Täsmällisiä rajoja ei ole, mutta
kuormittumiseen ja nostojen turvallisuuteen vaikuttaa mm. nostojen toisto, se miten seisoo
ja kiertää vartaloaan. Paketit painoivat keskimäärin 5 kiloa. Kärryjen sopivalla
sijoittamisella parempaan paikkaan vähentäisi haitallista vartalonkiertoa 180 asteesta
enimmillään 90 asteeseen.
Ongelma muodostuu kokonaisuudesta, mistä ja kuinka paketit nostetaan, ei
pelkästään siitä, miten paljon niitä on ja kuinka paljon on toistoja. Kun paketit
sijoitetaan sopivasti ja nostetaan oikein, kuormittuminen vähenee tuntuvasti, sanoo
Toivonen.
Nostotekniikan harjoittelua ja terveystietoa
Leila Hopsu peräänkuuluttaa nostoharjoituksia, työnopastuksen parantamista ja
perustietoa myös oman terveyden hoitamisen tärkeydestä. Tämä koskee kaikkia
työpaikkoja, ei millään muotoa yksinomaan Itellaa.
Meidän tutkijoiden ja työterveyshuollon pitäisi nostaa tämä asia
voimakkaammin esiin, jotta työpaikoilla ryhdyttäisiin toimiin. Jos kuormitusta mitataan
monipuolisesti ja löydettyihin kuormitustekijöihin puututaan, saadaan terveempiä
työntekijöitä ja työt sujuvat. Ennaltaehkäisy on halvempaa kuin se, että asioihin
puututaan jälkikäteen, hän painottaa.
Terveystarkastus paljasti myös yksilökohtaisia riskejä, joihin asianomaiset
henkilöt saivat palautetta ja neuvoja.
Itellan ryhmän into oli inspiroivaa, toteaa tutkijakaksikko, joka aikoo
pikimmiten tiedottaa projektin tuloksista logistiikkakeskuksen koko henkilökunnalle.
Tutkijat voivat näyttää suunnan ja tukea, mutta parannusten tekeminen jää
itellalaisten vastuulle. Pallo on nyt Itellalla.
Ingegerd Ekstrand
kuva Patrik Lindström