SAK:ssa juristien tarpeeseen herättiin varsin myöhään. Se tapahtui
neljä vuosikymmentä sitten.
SAK:n leipiin tosin tuli jo vuonna 1956 sihteerinimekkeellä lakimiehet Keijo
Liinamaa ja Mikko Laaksonen. Tuona vuonna juristeja tarvittiin, sillä olihan
ollut yleislakko, joka poiki runsaasti oikeudenkäyntejä järjestyshäiriöiden vuoksi.
Lakimiehiä on noussut vuosien varrella monen liiton johtoon. Myös SAK:n ensimmäinen
naisjuristi Tarja Halonen on tullut tutummaksi ministerin ja presidentin
tehtävissä.
Oikeudellista edunvalvontaa
Oikeudellinen osasto keskusjärjestöön perustettiin vuonna 1970. Siellä työskenteli
aluksi neljä ja myöhemmin kuusi juristia.
Hahmotelma oikeudellisen osaston perustamisesta lähti Rakennusliiton ja sittemmin
SAK:n II puheenjohtajaksi nousseen Aarno Aitamurron kynästä. Hänellä oli
selkeä näkemys keskusjärjestölakimiehen tehtävästä. Lainvalmistelun ohella
liittopalvelutehtävät olivat toiminnan painopisteitä.
Suurten ikäpolvien juristien kädenjälki alkoi näkyä vahvana lainvalmistelussa ja
SAK:n sisäisessä työskentelyssä. 1970-luvun alkupuoliskolla ajan hengen mukaan
parannettiin työlakeja merkittävästi. Uudistuksia vauhditti jo 1960-luvun
jälkipuoliskolla tapahtunut poliittisen ilmapiirin muutos. Kansanrintamahallitukset
ottivat vastuuta myös työelämän kehittämisestä.
Työsopimuslaki tuli voimaan 1.1.1971. Lain merkittävimmät muutokset olivat
lakisääteinen irtisanomissuoja ja työehtosopimuksien yleissitovuus. Luotiin
työsuojelun viranomaisvalvonta, toteutettiin eroraha- ja palkkaturvajärjestelmät,
säädettiin julkisen sektorin virkaehtolait ja parannettiin vuosilomaetuuksia.
Keskusjärjestölakimiehet olivat hukkua työn paljouteen. Lainvalmistelun ja muun
keskusjärjestötason juristityön lisäksi he joutuivat hajottamaan voimavarojaan
sinänsä tärkeisiin liittopalvelutehtäviin, erityisesti oikeusjuttujen ajamiseen. Uuden
työsopimuslain irtisanomissuoja ja työehtosopimuksien yleissitovuus työllistivät
lakimiehiä erityisesti.
Juristien sitkeänä pyrkimyksenä oli saada liitot palkkaamaan omia lakimiehiä
ainakin rutiiniluontoisten juttujen hoitamista varten. Jatkuva jumputus tuottikin tulosta,
sillä jo 1970-luvun jälkipuoliskolla ay-lakimiehiä oli yhteensä yli 20.
Viimeinen mohikaani oli Metalliliitto, joka palkkasi lakimiehen vasta 1980-luvun
puolivälissä. Viime vuosikymmenien ajan ay-lakimiesten määrä on ollut yli 40.
Laajempaa ammattitaitoa
1970-luvulla SAK:ssa luotto ei ollut aina järin suurta juristeja kohtaan. Erään
lakimiehen luonnehdinnan mukaan juristit olivat päähän potkituin ammattiryhmä SAK:n
sisällä. Epäilemättä ns. pitkän linjan toimitsijat ja juristit eivät aina
löytäneet yhteistä keskustelun kieltä.
Pysyvä jännite oli sopimussihteerien ja juristien näkemyksien välillä. Oli
taistelua vallasta ja asiantuntijuudesta. Oli vaiheita, joissa juristien asiantuntemus
syrjäytettiin täysin. Tätä eriseuraisuutta saattaa edelleenkin esiintyä jossain
määrin SAK:laisessa ay-liikkeessä.
Toisaalta juristeihin on myös luotettu. On perin suomalainen ilmiö, että
ay-lakimiehiä on duunarikentässä laajalti valittu liittopuheenjohtajan tai -sihteerin
tehtäviin. Tässä tullaan juristien työn ytimeen. Oikeusjutuissa he ovat
konkreettisesti auttaneet yksittäistä jäsentä, mistä syntyy luottamus. Heidän
asiantuntemuksensa on ollut tärkeää myös liittokohtaisissa sopimusneuvotteluissa.
Työoikeuden hyvä hallinta riitti oikeudellisen edunvalvonnan alkuvuosina. Sittemmin
ammattitaitovaatimukset ovat kasvaneet. Kansainvälistymisen ja Euroopan unionin
jäsenyyden myötä suurten ikäluokkien juristienkin on pitänyt täydentää osaamistaan
erityisesti EU-oikeudessa. Kansainvälisen työjärjestön ILO:n rinnalle on tullut Suomen
jäsenyys Euroopan neuvostossa.
Perinteisen työlainsäädännön rinnalle on tullut uusia sääntelyn alueita, kuten
naisten ja miesten välinen tasa-arvo, kansalaisten yhdenvertaisuus ja tietosuoja. Niissä
ovat korostuneet sellaiset taustaltaan abstraktit oikeushyvät kuin perus- ja
ihmisoikeudet sekä yksityisyyden suoja.
Työlait myrskyn silmässä
Työlainsäädännön valmisteluista tuli usein seitsenvuotisia sotia, joissa
työmarkkinaosapuolet puolin ja toisin käyttivät hyväksi kulloistakin hallitusrintamaa.
Työtavoiksi tuli varsinkin työnantajapuolelta informaatiosodat, luottamuksellisten
valmistelupapereiden revittely julkisuuteen, toisen osapuolen henkilöihin kohdistuvat
loukkaukset ja syyttelyt.
Lopputuloksena taisteluista oli, että yksilöllistä työsuhdeturvaa parannettiin
työmarkkinajärjestöjen konsensuksella, hyvityssakkoja korotettiin vastoin ay-liikkeen
kantaa ja kollektiivista työsuhdeturvaa parannettiin vastoin työnantajajärjestöjen
näkemyksiä. Revanssin tarve seurasi toinen toistaan. Työmarkkinajärjestöjä
hyvittelivät vuoroin Kalevi Sorsan, vuoroin Harri Holkerin hallitus.
Kokonaan uuteen tilanteeseen ay-liike joutui 1990-luvun alkupuoliskolla, kun Esko
Ahon hallitus ryhtyi moukaroimaan työlainsäädäntöä. Tarkoituksena oli saattaa
ay-liike polvilleen käyttämällä hyväksi lamaa ja ennätysmäistä työttömyyttä.
Ay-liike joutui puolustustaisteluun. Toukokuussa 1993 SAK:n julistaman yleislakkouhan
alla sen laukaisi nuorten palkka-alelait työmarkkinajärjestöjen kesken
sovittiin, että työlakien valmistelu toteutettaisiin vastedes työmarkkinaosapuolten
välillä yhteisymmärryksessä. Maan hallitus sitoutui myös olemaan puuttumatta
työehtosopimuksien sitovuuteen, lakko-oikeuteen ja ammattiyhdistysliikkeen
toimintaoikeuksiin. Näiden ns. konsensusklausuulien mukaan on toimittu tähän päivään
asti.
Työlainsäädännön konsensusta on harrastettu nyt yli 15 vuotta. Suomen mallin
mukaisesta kolmikantaisesta työlainsäädännön valmistelusta on tullut maan tapa.
Keskinäiseen luottamukseen perustuva kolmikantainen lainvalmistelu ja konsensushakuinen
yhteistyö ovat taanneet ratkaisut, joilla aidosti parannetaan työntekijöiden asemaa
työelämässä.
Tulevaisuuden edunvalvontaa
Ay-juristin työssä on ollut keskeisenä yhteiskunnallinen vaikuttaminen erityisesti
työlainsäädäntöön. Tuossa työssä SAK:lainen ay-liike ja sen juristiammattikunta on
ollut veturina. Yhteiskuntavaikuttamisen menestymisessä on ratkaisevaa
palkansaajaliikkeen vahvuus ja yhtenäisyys.
Tällä hetkellä keskusjärjestöjen roolia muuttaa työnantajajärjestöjen
irtisanoutuminen tulopoliittisesta sopimustoiminnasta. SAK:n rooliin saattavat
tulevaisuudessa vaikuttaa myös poliittinen oikeistolaistuminen, yhteiskunnassa tapahtuvat
koulutus- ja tehtävärakenteen muutokset ja toimihenkilöjärjestöjen vahvistuminen.
Joka tapauksessa työehtosopimustyyppisten asioiden painopiste siirtyy liittotasolle.
Toisaalta on selvää, että myös tulevaisuudessa työntekijöiden suojaksi tarvitaan
oikeudelliset perusrakenteet työelämän laeissa ja työehtosopimusjärjestelmässä.
Siinä työehtosopimukset eivät yksin riitä. Poleemisesti voi kysyä, muodostuuko
ay-lakimiesten suureksi tehtäväksi tulevaisuudessa työehtosopimuksien
vähimmäisehtojen puolustaminen liialliselta paikalliselta sopimiselta.
Menneiden vuosikymmenien työlainsäädäntöratkaisut ovat syntyneet teollisuuden
työnantajien vetoavulla. Palvelualojen työnantajat ovat usein nurisseet vastaan. Kun
teollinen tuotanto väistämättä vähenee ja talouskasvu syntyy palvelusektorin kautta,
on syytä kysyä, missä määrin työlakien rakenteet voidaan tulevaisuudessa
säilyttää. Toisaalta juuri palvelualat ovat turvautuneet hulvattomimmin
epätyypillisiin työsuhteisiin, joihin kaikki työelämän oikeudet ja etuudet eivät
yllä. Mistä löytyy tulevaisuuden vetoapu ja solidaarisuus palkansaajille, mitä
jatkossakin tarvitaan.
Kirsti Palanko-Laaka
varatuomari
Kirjoittaja toimi
SAK:n lakimiehenä, päälakimiehenä
ja johtajana 19722004