Mutta miten peruskoulun yhdeksäsluokkalaiset jatkavat
koulunkäyntiään. Tilastoiden mukaan varsin hyvin. Lähes 92 prosenttia jatkoi lukioon
tai ammatilliseen koulutukseen. Lisäksi pari prosenttia meni kymppiluokalle. Luku saisi
olla suurempi, mutta valitettavasti ei-jatkavien määrä on viime vuosina noussut.
Ylioppilaiden kohdalla tilanne on synkempi. Reippaasti yli puolet kevään
ylioppilaista ei jatkanut välittömästi opiskelua tutkinnon suorittamiseksi.
Pääasiallinen syy lienee, että ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin on melkoinen
tunku. Pääsykokeissa on mukana runsaasti edellisten vuosien ylioppilaita ja kierre
jatkuu...
Eivät uudet ylioppilaat tietysti ole työttömiä tai lorvi joutilaina. Pääosa on
varmaan työssä. Toisaalta he vievät niitä työpaikkoja, jotka yli
30 000 nuorisotyöttömän joukko tarvitsisi. Viime vuosina on puhuttu paljon ja vaalien
alla vielä enemmän vanhuuseläkeiän nostosta. Yksi ongelman ratkaisun tekijöistä on,
että opiskelijat pääsevät nopeammin opiskelemaan ja valmistuvat nopeammin. Lisäksi
yhteiskunta saisi enemmän koulutettua työvoimaa työelämään.
Kolmannen näkökulman koulutukseen antaa tilasto väestön suorittamista tutkinnoista.
Eniten peruskoulun jälkeisiä tutkintoja ovat suorittaneet 3034-vuotiaat. Tätä
nuoremmat eivät kaikki ole vielä ehtineet ja tätä vanhemmat eivät enää paljonkaan
tutkintoja suorita. Lähes 13 prosenttia tuon ikäisistä ei ole suorittanut mitään
tutkintoa peruskoulun jälkeen. Se merkitsee myös, että viitisen prosenttia keskeyttää
opiskelunsa aloittamatta uutta.
Pääosa tutkinnottomista on työelämässä pelkän peruskoulun varassa. Aina kun
talouden taantuma iskee, se iskee kovimmin tähän joukkoon. Koulutuksen puute, varsinkin
yhtyneenä terveyden tai lapsuuden ongelmiin, on tutkimusten mukaan syrjäytymiskierteen
alku. Se jatkuu usein työttömyydellä, ja erityisesti pitkäaikaistyöttömyyden
tullessa kuvioon on syrjäytymisen vaara suuri.
Myös pitkälle kouluttautuneiden työttömyys on kasvussa. Heidän tilanteensa on
kuitenkin parempi kuin vähemmän koulutettujen. Lisäksi Suomi voi menestyä
kansainvälisesti vain kouluttautumalla, koska palkka-alennusmyyntejä emme varmaankaan
tänne halua.
Suomalaisten kannalta tärkeää on saada kaikki nuoret peruskoulun jälkeen
ammatilliseen koulutukseen, lukioon, kymppiluokalle, työpajaan, oppisopimuskoulutukseen
tai mihin vain, missä tiedot ja taidot karttuvat. Keinona on esitetty muun muassa
oppivelvollisuuden pidentämistä 18-vuotiaaksi. Ylioppilaskaan ei ole ammatti, joten
heidätkin pitää saada ammattiin valmistavaan koulutukseen.
Lisäksi tarvitaan aikuiskoulutusta. Yksi hokema on sekin, että joudumme kaikki
vaihtamaan ammattia pari kolme kertaa eläessämme. Vanhemmat ikäluokat ovat suurelta
osin jo sen kokeneet. Vauhti kiihtyy varmasti. On tärkeää, että nuorille annettava
ammattitaito on siten laaja-alainen, että se voidaan helposti muuntaa uudeksi
työelämän ammatiksi. Aikanaan vaille ammatillista koulutusta jääneiden taitojen
kartuttamisessa on esimerkiksi Noste-ohjelmalla saatu hyviä tuloksia.