SAK haluaa
helpottaa työttömien pääsyä ansiosidonnaisen työttömyysturvan piiriin ja palauttaa
yhteiskunnalle velvollisuuden tarjota pitkäaikaistyöttömille työtä. Esitykset
sisältyvät aloitteeseen, jonka SAK on tehnyt maan hallitukselle ja eduskuntaryhmille
köyhyyden kierteen katkaisemiseksi.
Köyhyyden, pienituloisuuden ja syrjäytymisen takana on ensisijaisesti työttömyys.
Siksi toimet on kohdistettava työllisyyden parantamiseen sekä työttömyysturvan
kohentamiseen.
SAK esittää, että yhteiskunnan velvollisuus tarjota määräajaksi työtä
erityisesti pitkäaikaistyöttömille otettaisiin uudestaan harkittavaksi. Aikanaan
näitä työpaikkoja järjestettiin erityisesti kunnissa.
Myös työnantajien olisi sitouduttava ottamaan pitkäaikaistyöttömiä ainakin
määräaikaisesti töihin, mahdollisesti joidenkin tukimuotojen avulla. Näin
koulutukseen ja muihin aktiivisiin toimiin sitoutuneet työttömät voisivat saada takeen
edes määräaikaisesta työpaikasta koulutuksen tai kuntoutuksen jälkeen.
Ihmisille pitäisi rakentaa jonkinlainen "toivon silta", näköala
työpaikan saantiin, kun he itse ryhtyvät aktiivisiin toimiin, korostaa SAK:n
puheenjohtaja Lauri Ihalainen.
SAK ei pidä järkevänä, että työttömyyden vähentyessä työministeriön
määrärahoja automaattisesti leikataan. Ihalaisen mielestä etenkin
pitkäaikaistyöttömyyden hoitaminen vaatii päinvastoin määrärahojen lisäämistä ja
palvelujen parantamista.
Työssäoloehto 6 kuukauteen
SAK:n mielestä asiallisesti palkatun työn ohella todellinen lääke köyhyysongelmaan
on se, että työttömät pääsisivät nykyistä helpommin ansioturvan piiriin.
Työttömyysturvan saannin ehtona oleva 10 kuukauden työssäoloaika olisi lyhennettävä
6 kuukauteen. Myös yhdistelmätuen avulla työssäolo pitäisi SAK:n mielestä laskea
työssäoloaikaan.
Työmarkkinatuen ja peruspäivärahan nostaminen eivät ole tärkeimpiä keinoja,
sillä niiden korottaminen johtaa helposti siihen, että toimeentulo- ja asumistuki
pienenevät vastaavasti. Näin työttömän tulot pysyvät ennallaan ja ainoastaan valtion
ja kuntien tulonjako muuttuu.
SAK:n esitykset tähtäävät siihen, että entistä useampi työtön pääsisi
parempitasoisen ansiosidonnaisen työttömyysturvan piiriin. Ansiosidonnaisen
työttömyysturvan ehtojen tiukentamisen vuoksi tällä hetkellä n. 60 % työttömistä
on pelkän työmarkkinatuen tai peruspäivärahan piirissä. 1990-luvun alussa kaksi
kolmasosaa työttömistä oli puheenjohtaja Ihalaisen mukaan ansiosidonnaisen turvan
piirissä.
Suuremman joukon pääseminen ansiosidonnaiselle työttömyysturvalle ei lisäisi
valtion menoja, mutta pienentäisi kuntien toimeentulo- ja asumistukimenoja. Jos
ansiosidonnaisen järjestelmän kustannukset nousevat, eivät valtion kulut lisäänny,
koska valtio vastaa vain peruspäivärahaosuudesta. Lisäkuluista vastaavat työnantajat
ja työntekijät.
Heikki
Lehtinen