Suomi on sitoutunut EU:ssa vähentämään yritysten hallinnollista
taakkaa 25 prosentilla vuoden 2012 loppuun mennessä. Yhdeksi prioriteettialueeksi on
valittu työnantajien tiedonantovelvoitteet.
Mitä hallinnollisia rasitteita näette näissä velvoitteissa?
Työlainsäädännön tavoitteena on työntekijöiden suojelu, eikä tästä
tavoitteesta luovuta, vaikka tiedonantovelvoitteet ovatkin tarkastelussa. Kolmikantaisesti
arvioidaan, onko tiedonantovelvoitteet mahdollista hoitaa hallinnollisesti kevyemmin
vaarantamatta sääntelyn taustalla olevien tavoitteiden toteutumista.
Työlainsäädännön yhtenä lähtökohtana on työntekijöiden yhdenvertainen
kohtelu. Suomen Yrittäjät on esittänyt pienemmille yrityksille helpotuksia, mitä
mieltä olette tästä?
Suomessa on yleisesti hyväksytty periaate, jonka mukaan lainsäädäntö kohtelee
yhtäläisesti kaikkia yrityksiä niiden koosta riippumatta. Lain soveltamisalan
porrastaminen yrityksen työllistämien työntekijöiden määrän mukaan on
hyväksyttävissä vain poikkeuksellisesti. OECD:n tutkimuksissa on havaittu, että
erityislainsäädännön kirjoittaminen pienille yrityksille ei ole täyttänyt odotuksia.
Säännökset ovat luoneet keinotekoisia rajoja muun muassa yritysten kasvulle.
Työlainsäädännön valmistelu on perinteisesti ollut kolmikantaista. Onko tämä
toimintatapa edelleen uuden ministeriön valttikortti?
Kolmikantainen valmistelu on vakiintunut käytäntö, eikä sitä ole tarkoitus
muuttaa. Siihen liittyy monia hyviä puolia. Valmistelussa esimerkiksi otetaan huomioon
eri osapuolten näkökannat. Valmisteluun osallistuminen vaikuttaa myös
työmarkkinaosapuolten sitoutumiseen viedä uudistukset läpi.