Kolumni
Sairastuuko MTV anoreksiaan?
ainos-TV on päättänyt irtisanoa 150 lähes
600:sta työntekijästään. Lisäksi rukataan organisaatiota: toimintoja ulkoistetaan eli
ostetaan alihankkijoilta, uutis- ja ajankohtaisohjelmien tuotanto ja jakelu
järjestetään uudestaan.
Mitä seuraavaksi tapahtuu? Sen MTV:n
toimitusjohtajana runsaan vuoden ollut Jouni Kylmälä olisi voinut lukea jo neljä
vuotta sitten ilmestyneestä Eeva Lennonin jutusta (silloisessa Alkoholipolitiikka
-lehdessä 1/97). Lennon kertoi amerikkalaisista ja englantilaisista tutkimuksista, joita
oli tehty toimintaansa saneeranneista (lue: massairtisanomisia, organisaation rukkausta)
yrityksistä. Leikkauslinja johti niistä valtaosan kierteeseen, jonka tutkija T. M.
Noer oli nimennyt yritysanoreksiaksi.
Anorektinen kierre kulkee näin:
"Irtisanomiset myrkyttävät työpaikan ilmapiirin, ja työmoraalinsa menettäneeltä
työntekijäkunnalta tuskin voi odottaa, että se pystyy uusin innoin ja voimin
kääntämään yrityksen kohti parempaa tulevaisuutta. Pahinta on, että yrityksen
kokeneimmat työntekijät usein hakeutuvat muualle tai heidät pannaan lähtemään
ensimmäisinä. Heidän mukanaan yritys menettää yrityskulttuurinsa, imagonsa ja
identiteettinsä. Siitä taas seuraa asiakaskato."
Leikkauslinjan pyrkimys oli saada
yritys sopeutumaan joustavasti muuttuneeseen tilanteeseen. Tulos oli päinvastainen:
yritys jäykistyi, koska työntekijät menettivät siihen luottamuksensa ja alkoivat
varmistaa vain omaa etuaan. Kun kasvun mahdollisuus sitten tulee eteen, yritys ei osaa
reagoida ja fiksumpi kilpailija korjaa potin.
Leikkauslinja alkoi 80-luvun Thatcherin
Englannista: "Koko työn sosiologia ja sosiaalipsykologia heitettiin yli laidan
ja valta annettiin kamreereille ja tilitoimistoille. Sellaisia ovat muodit: ne
yksinkertaistavat todellisuutta ja korostavat aina vain yhtä puolta asioissa." Kun
tulokset käytännössä olivat mitä olivat, Englannissa tästä muodista myös
ensimmäisenä luovuttiin. Meille se kotiutui 90-luvun laman aikana ja osoittautui
yhtä tuhoisaksi kuin saarivaltakunnassa. Niinpä useimmat firmat ovat Suomessakin tästä
politiikasta jo aikaa sitten luopuneet mutta Kylmälä haluaa vielä yrittää.
Yllä sanotun valossa MTV:n tulevaisuus
ei näytä hyvältä. Todennäköistä on, että se muutamassa vuodessa häviää nuorelle
kilpailijalleen, SanomaWSOY:n neloskanavalle. Vaikka MTV nyt on suurin ja kaunein eli
sillä on 40 prosentin katsojaosuus, se on hankittu 90-luvulla monopoliasemassa. Vaikka
Nelonen on vasta parivuotias, se monella tapaa hengittää jo niskaan. Nyt
massairtisanomisten jälkeen anoreksia iskee MTV:hen ja niin ohjelmien tekijät kuin
katsojatkin alkavat kiihtyvästi siirtyä Nelosen puolelle.
MTV:n tempaus oli sitä luokkaa, että
Helsingin Sanomien, SanomaWSOY:n lippulaivan, pääkirjoituksella (23/1) oli varaa ottaa
isällisen säälivä asenne:
"Ilkka Kylmälä päätyi konsulttien
neuvosta (korostus MV) koviin saneerauksiin, jotka saattavat kuitenkin viedä
ojasta allikkoon. Miten yhtiö pärjää kovenevassa kilpailussa ja digitelevision
aiheuttamassa tarjonnan lisäyksessä leikkausten jälkeen? Kevyet organisaatiot eivät
pysty kilpailemaan ohjelmatoiminnassa ja journalismissa laadulla, vaan ohjelma-ajan
täytteellä. Sekö on MTV:n strategia?"
Matti Virtanen
Kirjoittaja on
Yhteiskunta-lehden päätoimittaja.
Palkkatyöläinen
6.2.2001 nro 1/01 |