vane.jpg (302 bytes)

 Kolumni                          

Sairastuuko MTV anoreksiaan?

mv.jpg (940 bytes)ainos-TV on päättänyt irtisanoa 150 lähes 600:sta työntekijästään. Lisäksi rukataan organisaatiota: toimintoja ulkoistetaan eli ostetaan alihankkijoilta, uutis- ja ajankohtaisohjelmien tuotanto ja jakelu järjestetään uudestaan.

Mitä seuraavaksi tapahtuu? Sen MTV:n toimitusjohtajana runsaan vuoden ollut Jouni Kylmälä olisi voinut lukea jo neljä vuotta sitten ilmestyneestä Eeva Lennonin jutusta (silloisessa Alkoholipolitiikka -lehdessä 1/97). Lennon kertoi amerikkalaisista ja englantilaisista tutkimuksista, joita oli tehty toimintaansa saneeranneista (lue: massairtisanomisia, organisaation rukkausta) yrityksistä. Leikkauslinja johti niistä valtaosan kierteeseen, jonka tutkija T. M. Noer oli nimennyt yritysanoreksiaksi.

Anorektinen kierre kulkee näin: "Irtisanomiset myrkyttävät työpaikan ilmapiirin, ja työmoraalinsa menettäneeltä työntekijäkunnalta tuskin voi odottaa, että se pystyy uusin innoin ja voimin kääntämään yrityksen kohti parempaa tulevaisuutta. Pahinta on, että yrityksen kokeneimmat työntekijät usein hakeutuvat muualle tai heidät pannaan lähtemään ensimmäisinä. Heidän mukanaan yritys menettää yrityskulttuurinsa, imagonsa ja identiteettinsä. Siitä taas seuraa asiakaskato."

Leikkauslinjan pyrkimys oli saada yritys sopeutumaan joustavasti muuttuneeseen tilanteeseen. Tulos oli päinvastainen: yritys jäykistyi, koska työntekijät menettivät siihen luottamuksensa ja alkoivat varmistaa vain omaa etuaan. Kun kasvun mahdollisuus sitten tulee eteen, yritys ei osaa reagoida ja fiksumpi kilpailija korjaa potin.

Leikkauslinja alkoi 80-luvun Thatcherin Englannista: "Koko työn sosiologia ja sosiaalipsykologia heitettiin yli laidan ja valta annettiin kamreereille ja tilitoimistoille. Sellaisia ovat muodit: ne yksinkertaistavat todellisuutta ja korostavat aina vain yhtä puolta asioissa." Kun tulokset käytännössä olivat mitä olivat, Englannissa tästä muodista myös ensimmäisenä luovuttiin. Meille se kotiutui 90-luvun laman aikana — ja osoittautui yhtä tuhoisaksi kuin saarivaltakunnassa. Niinpä useimmat firmat ovat Suomessakin tästä politiikasta jo aikaa sitten luopuneet — mutta Kylmälä haluaa vielä yrittää.

Yllä sanotun valossa MTV:n tulevaisuus ei näytä hyvältä. Todennäköistä on, että se muutamassa vuodessa häviää nuorelle kilpailijalleen, SanomaWSOY:n neloskanavalle. Vaikka MTV nyt on suurin ja kaunein eli sillä on 40 prosentin katsojaosuus, se on hankittu 90-luvulla monopoliasemassa. Vaikka Nelonen on vasta parivuotias, se monella tapaa hengittää jo niskaan. Nyt massairtisanomisten jälkeen anoreksia iskee MTV:hen ja niin ohjelmien tekijät kuin katsojatkin alkavat kiihtyvästi siirtyä Nelosen puolelle.

MTV:n tempaus oli sitä luokkaa, että Helsingin Sanomien, SanomaWSOY:n lippulaivan, pääkirjoituksella (23/1) oli varaa ottaa isällisen säälivä asenne:

"Ilkka Kylmälä päätyi konsulttien neuvosta (korostus MV) koviin saneerauksiin, jotka saattavat kuitenkin viedä ojasta allikkoon. Miten yhtiö pärjää kovenevassa kilpailussa ja digitelevision aiheuttamassa tarjonnan lisäyksessä leikkausten jälkeen? Kevyet organisaatiot eivät pysty kilpailemaan ohjelmatoiminnassa ja journalismissa laadulla, vaan ohjelma-ajan täytteellä. Sekö on MTV:n strategia?"

Matti Virtanen
Kirjoittaja on
Yhteiskunta-lehden päätoimittaja.

Palkkatyöläinen 6.2.2001 nro 1/01

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullealkuun

ne339999.gif (51 bytes)