Kahden euron tuntipalkka on
todellisuutta
mainos- ja ilmaislehtien jakajilla. Työtä markkinoidaan nuorille mukavana tapana harjoittaa liikuntaa ja
samalla ansaita taskurahaa. Usein lehtien ja mainosten jakeluun osallistuu koko perhe.
SAK:laisessa Posti-
ja logistiikka-alan unionissa PAU:ssa mainosten ja lehtien jakamista ei pidetä niin
auvoisana työnä kuin alan rekrytointi-ilmoituksissa kuvataan. Liitossa katsotaan, että
kyse on monessa tapauksessa lapsityöstä ja yhteiskunnan turvaverkkojen ulkopuolelle
joutuneiden aikuisten ja maahanmuuttajien härskistä hyväksikäytöstä. Näin siitä
huolimatta, että alalla työskentelee myös kohtuullisesti palkattua väkeä ns.
runkotyövoimana.
Ammattiliiton mielestä mainosten ja ilmaislehtien jakajiin pitää soveltaa
viestinvälitys- ja logistiikka-alan yleissitovaa työehtosopimusta. Se takaa jakajille
pääkaupunkiseudulla 7,90 euron ja muualla Suomessa 7,67 euron takuutuntipalkan. Tämä
ei nykyään toteudu, sillä alan työnantajat kiertävät yleissitovan työehtosopimuksen
määräyksiä ns. keltaisen työehtosopimuksen avulla. Aiemmin mainosten ja ilmaislehtien
jakajien työehtoja, esimerkiksi työaikaa ja palkkausta, ei ole säädelty millään
tavalla.
Suomessa työnantajien organisoimia keltaisia työehtosopimuksia on vuosien saatossa
solmittu aina silloin tällöin. Yleensä ne ovat olleet työnantajakohtaisia ja koskeneet
vain yhden yrityksen työntekijöitä. Tuorein yksittäistä yritystä koskenut keltainen
tes on videofirma Makuunin -tapaus muutaman vuoden takaa. Nykyään Makuunissa noudatetaan
Palvelualan ammattiliiton PAMin neuvottelemaa yrityskohtaista työehtosopimusta.
SAK:n lakimies Anu-Tuija Lehto pitää mainos- ja ilmaislehtien jakajien
keltaista työehtosopimusta ilmiönä erityisen huolestuttavana, sillä siinä on
aiemmista tapauksista poiketen mukana useita alan yrityksiä.
Kahdessa viikossa liitot pystyyn
Mainos- ja ilmaislehtien jakeluyhtiöt organisoivat viime syksynä muutamassa viikossa
työntekijöille oman "liiton", Suomen Mainosjakajien Etujärjestön SME:n ja
työnantajia edustamaan Suoramainonnan ja kaupunkilehtien erillisjakelun SKE:n.
Yhdistysten joulukuussa 2009 solmima työehtosopimus alittaa reilusti alan yleissitovan
sopimuksen ehdot. SME:n ja SKE:n välisessä sopimuksessa ei ole esimerkiksi
takuutuntipalkkaa eikä mainosten ja lehtien lajittelusta ja käsittelystä makseta
mitään.
Meille on tullut työehdoista paljon kyselyjä. Yhteyttä ottavat varsinkin
nuorten vanhemmat, jotka ihmettelevät huonoja työehtoja, kertoo järjestösihteeri Seppo
Kinnunen PAU:sta.
Liittoon
on muun muassa toimitettu työsopimus, jossa todetaan, että nuoren sairastuessa perhe
sitoutuu jakamaan mainokset.
Kinnusen mukaan kymmeniä työntekijöitä on alan ongelmien noustua julkisuuteen
liittynyt PAU:n jäseneksi.
Ongelmana on, että meidän on vaikea tavoittaa alalla työskenteleviä.
SME:hen on sen oman ilmoituksen mukaan liittynyt satoja alan työntekijöitä. PAU:n
tietojen mukaan nuoria on houkuteltu SME:n jäseneksi työnantajan lähettämillä
kirjeillä. Yhdistyksen jäsenmaksu on nimellinen viisi euroa vuodessa.
Seppo Kinnunen toivoo, että työsuojeluvalvonta tiukentaisi otetta jakelualasta.
Mainos- ja ilmaislehtien jakajien työehdot nousevat varmasti kevätkaudella
esiin eduskunnassa. Olemme myös menossa tapaamaan työministeri Anni Sinnemäkeä
asian tiimoilta.
Palkkasaatavat oikeuden ratkaistavana
Työtuomioistuin hylkäsi viime kesänä jakeluyhtiöiden valituksen mainos- ja
ilmaislehtiä jakavien vähimmäispalkasta ja hyväksyi PAU:n viestinvälitystä ja
logistiikka-alaa koskevan työehtosopimuksen yleissitovaksi. Viestinvälitystä ja
logistiikka-alaa koskevassa työehtosopimuksessa on erillinen liite mainos- ja
ilmaislehtijakelun palkkauksesta. Jakeluyhtiöt ovat kuitenkin kieltäytyneet maksamasta
jakajille työehtosopimuksen mukaisia palkkoja.
PAU:ssa ei ole jääty seuraamaan tilannetta toimettomana. Liitto vei marraskuussa
käräjäoikeuden ratkaistavaksi erään mainosjakajan palkkasaatavat kahden vuoden
ajalta. Juridisesti tilanne on kuitenkin monimutkainen.
Työtuomioistuin ei viime kesän päätöksessään lausunut mitään siitä,
onko jakeluyhtiöiden noudatettava yleissitovana juuri viestinvälitys- ja
logistiikka-alan työehtosopimusta, vaan totesi vain, että kyseinen työehtosopimus on
kokonaisuudessaan siis myös mainos- ja ilmaislehtijakelua koskevan liitteen osalta
yleissitova. Se, onko jakeluyhtiöiden noudatettava tätä tessiä, on ratkaistava
erillisissä palkkasaatavia koskevissa oikeudenkäynneissä, PAU:n lakimies Katja
Heikkilä selvittää.
Jakeluyhtiöiden palveluksessa työskentelee vuosittain noin 15 000 jakajaa,
joista säännöllisesti työssä olevien määräksi arvioidaan
8 0009 000. Jakajista valtaosa on lapsia ja nuoria mutta alalla
työskentelee myös runsaasti maahanmuuttajia.
Osoitteettomien lähetysten suoramarkkinoinnissa toimii yli 70 järjestäytymätöntä
yritystä. Niistä 16 on SKE:n jäseniä. Ala on hyvin keskittynyt, sillä Janton Oy:n
omistama Suomen suoramainonta hallinnoi valtaosaa jakeluyrityksistä. Alan
vuosiliikevaihdon arvioidaan olevan noin 84 miljoonaa euroa.
Pirjo Pajunen
kuvat Tuulikki Holopainen