
Työmarkkina-asiat
eivät kiinnosta nuoria
 Liiton
lehti pitää pintansa
Työmarkkina-asioita eri tiedotusvälineistä
seuraa 70 prosenttia jäsenistä säännöllisesti tai melko säännöllisesti. Luku on
hieman vaihdellut kyselyjen kuluessa, mutta työmarkkina-asioiden aktiivinen seuraaminen
on kuitenkin jonkin verran vähentynyt, ilmenee viime syksyisestä jäsenkyselystä.
Aktiivisimpia seuraajia ovat tietysti luottamustehtävissä toimivat henkilöt. Mutta
myös ikä vaikuttaa oleellisesti kiinnostukseen työmarkkina-asioista. Kun yli
50-vuotiaista 80 prosenttia seuraa suhteellisen säännöllisesti työmarkkina-asioita,
niin alle 30-vuotiaista vain 39 prosenttia on kiinnostunut. Tunnettua on myös se, että
miehet ovat naisia kiinnostuneempia työmarkkina-asioista.

Liiton
lehti pitää pintansa
Ammattiliittojen
lehtien seuraaminen saa hyvät luvut kyselyissä. SAK:laisista 86 prosenttia seuraa melko
usein tai säännöllisesti oman liiton lehteä. Tämä on aika luonnollista, sillä vain
liiton lehdestä työntekijät ja jäsenet saavat tarpeellista hyötytietoa esimerkiksi
oman alan kehityksestä, palkkauksesta, työttömyysturvasta, koulutuksesta ja muista
hyödyllisistä asioista.
Lehtien seuraamista kysyttäessä tuli ilmi myös maakunnan ykköslehtien seuraamisen
lisääntyminen. Palkansaajalehtien säännöllinen seuraaminen on varsin vähäistä,
vain 13 prosenttia seuraa niitä säännöllisesti tai melko usein.

Palkkatyöläinen
3.4.2002 nro 3/02 |