Evan teettämän tutkimuksen mukaan suomalaisten arvot ja asenteet ovat täysin
        erilaisia kuin Eva toivoisi, toteaa Iltalehden uutinen (3/3), joka tiivistää tutkimuksen
        tuloksia mainiosti eli näin:
        "Suomalaiset rakastavat hyvinvointivaltiotaan ja ulkopoliittista johtoaan. Natoa
        ja erityisesti Yhdysvaltoja suomalaiset kavahtavat. Kansalaisille mieluinen johtaja
        katselee laajasti maailmaa ja edustaa korkeaa moraalia. Selvä enemmistö pitää
        markkinataloutta epäreiluna. Edes johtavassa asemassa olevien enemmistö ei usko, että
        viime aikojen irtisanomiset olisivat olleet välttämättömiä. Elinkeinoelämän puheet
        uhkaavasta kriisistä valuvat kuin vesi hanhen selästä. Niitä pidetään propagandana,
        jolla suostutellaan palkansaajat luopumaan eduistaan. Yhdeksän kymmenestä suomalaisesta
        katsoo, että työpaikoilla paiskitaan ylikierroksilla ja poltetaan ihmisiä loppuun.
        Ay-liike elää uutta nousukautta ja politiikallekin ennustetaan uutta nousua."
        Erityisen mielenkiintoinen Evan tutkimuksessa on tämä väite: "Vaikka maassamme
        viime aikoina toteutetut irtisanomiset ovat herättäneet julkisuudessa paljon
        paheksuntaa, ne ovat olleet taloudellisesti välttämättömiä." Samaa mieltä
        väitteen kanssa on hyvin harva eli ylemmistä toimihenkilöistä 17 %, alemmista
        toimihenkilöistä 11 % ja työntekijöistä 9 %. Jopa johtavassa asemassa olevista 
        jotka irtisanomisia käytännössä toteuttavat  väitteen hyväksyy vain alle
        puolet (46 %).
        Vaikkei väite tätä suoraan sano, siinä tarkoitetaan ilmiselvästi sellaisia
        tapauksia, joissa irtisanoja on kannattava eli voittoa tuottava yritys. Näkyvin esimerkki
        tästä on tietysti TeliaSonera, joka teki historiansa parhaan tuloksen ja samaan
        hengenvetoon ilmoitti aikovansa irtisanoa 650 suomalaista työntekijäänsä.
        Tällaisen globaalin ahneuden edessä ay-liikkeen perinteiset keinot ovat aika lailla
        voimattomia, kirjoittaa Thomas Romantschuk Demari-lehdessä (9.3). Monikansallinen yritys
        voi aina siirtää tuotantonsa muualle, jos meno ei miellytä. Alistua ei kuitenkaan
        Romantschukin mielestä saa, vaan pitäisi keksiä sellaisia keinoja, jotka purevat. Yksi
        sellainen voisi olla ay-liikkeen tavalla tai toisella organisoima ostoboikotti: 
        "Jos tähän löytyy uskallusta ja 'työväenaate' tällä tavalla muuttuu
        'kilpailuaatteeksi' niin tulemme huomaamaan, että omistajatkin reagoivat samalla lailla.
        Kyllä sillä puolella reagoidaan nytkin. Aina, kun firma ilmoittaa potkivansa tuhatkunta
        palkansaajaa kassojen ja sossun syliin, niin osake nousee, koska osingonmaksuvara on
        kasvusuunnassa. Mikään ei estä, että samat potkut voisivat johtaa huonompiin
        odotuksiin myös omistajille. Riittää vallan hyvin, että meillä on tehokkaasti toimiva
        ja johdonmukaisesti reagoiva ostoboikottikoneisto."
        Rahan kieli on todella se, jota kapitalismi parhaiten ymmärtää. TeliaSoneran
        kaltaisia tapauksia tulee lisää niin kauan kuin asiakkaat eivät millään tavalla
        rankaise irtisanovaa yritystä. Mutta jos kuluttajat ryhtyvät opettamaan kannattavia
        firmoja kantapään kautta siihen, että irtisanomis-uutisista seuraa vuorenvarma myynnin
        lasku ja sen seurauksena osakkeen arvon pudotus, moinen öykkäröinti loppuu siihen
        paikkaan.
        Voi olla, että TeliaSoneran asiakkaat jo ovat ryhtyneet spontaaniin boikottiin.
        Elleivät ole, ay-liike voisi todella pohtia keinoja, joilla tehokkaan boikotin syntyä
        voitaisiin vauhdittaa. Näyttävä lehti-ilmoitus voisi riittää.
        Kirjoittaja on
        Yhteiskuntapolitiikka-lehden päätoimittaja