Käsite "yritysten yhteiskuntavastuu" on
tullut meille muualta, lähinnä amerikkalaisesta ja brittiläisestä yrityskulttuurista.
Maissa, joista puuttuu yhteiskunnan ylläpitämä kansalaisten perusturvasta huolehtiva
järjestelmä, on yrityksille avautunut tilaisuus osoittaa vastuutaan panostamalla
työntekijöittensä ja muidenkin kansalaisten terveydenhoitoon, asuntoasioihin tai muuhun
sosiaaliturvaan.
Suomalaisen sosiaaliturvajärjestelmän kanssa tästä ei ole tietenkään ole
kilpailijaksi. "Vastuun" ottaminen on amerikkalaisille yrityksille vapaaehtoista
ja niinpä huonona tilivuonna voidaan satsauksia huoletta karsia. Pohjoismainen
hyvinvointivaltio turvaa kansalaisten aseman myös vaikeina aikoina, kun taas
hyväntekeväisyydelle perustuva järjestelmä turvaa talouden laskuvaiheessa ensi sijassa
omistajien osingot.
Mutta yritysten yhteiskuntavastuusta on tullut maailmalla myös kilpailukeino.
Amerikkalaiset tai brittiläiset firmat ovat yhteiskuntavastuutaan esille nostamalla
kiillottaneet brändiään ja pyrkineet lisäämään myyntiään. Välineinä on
käytetty mediaa eri tavoin sekä hienolle paperille painettuja raportteja.
Raportoinnin myötä yhteiskuntavastuun sisältö on laajentunut ja määräytynyt
tarkemmin. Vapaaehtoisuuteen pohjautuvan hyväntekeväisyyden ja hyvän
yrityskansalaisuuden ohella raporteissa on nostettu esille yritysten vastuuta luonnosta,
paikallisesta ympäristöstä ja työntekijöistä.
Ympäristöystävällisyys ja työntekijöiden asianmukainen tai säällinen kohtelu
(kuten Kansainvälisen Työjärjestön ILO:n termi kuuluu) on monelle suomalaisyritykselle
itsestään selvyys. Omia tuotteita ei ole osattu markkinoida sillä, että erikseen
raportoidaan asioista, jotka suomalaisen mittapuun mukaan luonnostaan kuuluvat yrityksen
vastuulle.
Vaikeammalle alueelle tullaan, kun tarkastellaan suomalaisen yrityksen toimintaa maamme
rajojen ulkopuolella. Etenkin sellaisissa maissa, joissa ympäristön vaaliminen tai
työntekijöiden oikeuksien kunnioittaminen ei ole tapana, joutuu suomalainen yritys
vaikean valinnan eteen: minkä mittapuun tai minkä normiston mukaan toimintaa punnitaan,
suomalaisen vai paikallisen.
Ongelma on usein ratkaistu siten, että yhteiskuntavastuun raportissaan yritys
ilmoittaa pohjaavansa toimintansa periaatteellisesti kotimaiseen arvopohjaan ja
pyrkivänsä käytännössä noudattamaan paikallista lainsäädäntöä sekä yleisesti
hyväksyttyjä kansainvälisiä ihmis- ja työoikeuksia koskevia säädöksiä.
Tehdyt ratkaisut eivät käytännössä ole aina kovin helppoja. Yritykset ovat hyvin
perillä myös siitä, että tänä päivänä niiden toimintaa tarkkailee yhä suurempi
määrä erilaisia ympäristöliikkeitä, kansalais- ja myös ay-liikkeen järjestöjä.
Ympäristövastuun huomioimatta jättäminen tai työ- ja muiden ihmisoikeuksien
loukkaaminen tulevat yhä useammin esille ja viestit niistä kulkevat sähköisen
tiedotusverkon kautta yhä nopeammin ja laajemmalle.
Yritykselle tämä merkitsee liiketaloudellista riskiä, maineriskiä, kuten uusi
käsite määrittelee. Pelko virheiden ja laiminlyöntien paljastumisesta sekä
kuluttajien reaktioista onkin saanut yritykset ottamaan ihan aitoa yhteiskuntavastuuta.
Hyväntekeväisyysrahalla ei voi ostaa kuluttajien silmissä mennyttä mainetta, vaan
sitä on vaalittava ja tekojen on vastattava kiiltopaperille kirjoitettua tekstiä
Jäljelle jää silti se tosiasia, että toiminta vieraassa kulttuurissa ei ole aina
helppoa. Ammattiyhdistysliike, kirkko, eräät kansalaisjärjestöt sekä viranomaiset
ovat Suomessa tehneet yrityksille ja elinkeinoelämälle tässä asiassa kädenojennuksen.
Jo vuoden ajan järjestetyissä Eettisen Foorumin tilaisuuksissa on yhdessä etsitty
suomalaista mallia yritysten yhteiskuntavastuun toteuttamiseksi käytännössä.