Metsän ja peltojen yllä leijuu paksu
sumu. Kun lentokone laskeutuu Kruunupyyn lentokentälle, tuntuu yhä enemmän siltä kuin
sukellettaisiin vedenalaiseen kasvustoon. Matka jatkuu autolla läpi metsiköiden ja yli
lakeuksien Pietarsaaren maalaiskunnan Kolppiin.
Täällä,
kymmenen kilometrin
päässä Pohjanlahden rannikosta, kootaan siniharmaissa halleissa runkoja
1333 metriä pitkiin Swan-veneisiin, jotka lähtevät sittemmin purjehtimaan
maailman merille.
Hallien varjossa, vaatimattomassa yksikerroksisessa rakennuksessa on Nautorin
paikallisjohtajan Simone Marconcinin toimisto. Ympäristö on kovin
erilainen kuin Marconcinin kotikulmilla Rooman keskustassa tai hänen edellisissä
työpaikoissaan New Yorkissa ja Los Angelesissa. Täältä tarjotun työn vastaanottamista
piti harkita pitkään. Mutta käynti paikan päällä ratkaisi.
Nautor on erikoistapaus. Meidän tuotemerkkimme ja imagomme on suomalainen,
emmekä voi toimia missään muualla. Tämä on meidän perintömme, josta olemme
ylpeitä, ja tuotanto tulee pysymään täällä ikuisesti, forever, Marconcini korostaa.
Hän puhuu lämpimästi suomalaisesta käsityöstä, Pohjanmaan monisatavuotisesta
veneenrakennusperinteestä, Nautorin työntekijöiden ainutlaatuisesta ammattitaidosta.
Kaikki tämä on eräänlaista magiaa, jota Nautor mieluusti esittelee asiakkailleen,
jotka ovat aina tervetulleita paikan päälle. Mahdollisuutta myös käytetään
ahkerasti.
Globaalia alusta alkaen
Nautorin tuotannosta menee ulkomaille 99,9 prosenttia. Marconcini sanoo, että
maailmanlaajuisuus on Nautorille kaikki kaikessa. Uuden tuotteen on oltava sopiva niin
Yhdysvaltoihin, Japaniin, Italiaan kuin Ruotsiinkiin.
Siksi meillä onkin maailman paras suunnittelija German Frers. Me
tarkastelemme maailmanlaajuisuutta asiakkaan näkökulmasta, mutta entistä useammin katse
käännetään myös lähteisiin, ostetaan maailmanmarkkinoilta vain parasta, joka sitten
antaa tuotteillemme sen pienen ylimääräisen lisän.
Nautorin omistaa kansainväliseen osakeyhtiö. Osake-enemmistön omistaa italialainen Leonardo
Ferragamo, yksityishenkilönä. Markkinoinnista vastaa italialainen sisaryritys
Salvatore Ferragamo, jonka pääpaikkana on Firenze.
Kaksikymmentä agenttia markkinoi eri puolilla maailmaa Swan-veneitä paksulompsaisille
asiakkaille. Uudet veneet maksavat 600 000:sta eurosta 11:een miljoonaan euroon. Kallein
on 125-jalkainen Swan. Suunnitelmissa on vielä isompi vene, eli 135-jalkainen.
Nautorilla on palvelukeskuksia eri puolilla maailmaa ja se panostaa yhä enemmän
"after sales" palveluihin. Toulonissa Ranskassa on suunnitteilla
yhteishanke, joka toisi palveluun uusia ulottuvuuksia.
Italialaisuus ja suomalaisuus ovat vahva yhdistelmä
Nautorissa yhdistyy kaksi erilaista mentaliteettia ja asennetta. Italialaisuus ja
suomalaisuus ovat vahva yhdistelmä.
Meillä on johtamistaitoa ja visioita, halu muuttaa maailmaa, tehdä jotain
aivan erityistä. Työntekijämme täällä ovat luotettavia ja laatutietoisia. He
tekevät visioistamme todellisuutta. Me haluamme hoitaa oman leiviskämme, olla
luotettavia, Marconcini sanoo.
Nautorin omistajilla ja hallituksen puheenjohtajalla Leonardo Ferragamolla on
tulevaisuudenvisio, joka vie yritystä eteenpäin. Visioon liittyy voimakas halu
investoida tutkimukseen ja välineisiin. Nautorilla on laaja tuotesarja, kymmenkunta
mallia 45-jalkaisista 112-jalkaisiin. Uusia malleja tulee vuosittain. Viime vuonna Nautor
rakensi yhteistyössä Pietarsaaren kaupungin kanssa Pietarsaareen veneenrakennuksen
teknologiakeskuksen BTC:n, missä suurimmat Swanit viimeistellään. Jos lisää
kiinnostuneita löytyy, keskusta laajennetaan. Kruunupyyn puusepänverstaan
lisärakennusta varten on valmiit suunnitelmat, joita ryhdytään toteuttamaan heti kun
markkinoilla alkaa näkyä piristymisen merkkejä.
Vuosikasvu on ollut 2830 prosentin luokkaa viimeisen kolmen vuoden aikana.
Liikevaihto oli viime vuonna noin 80 miljoonaa euroa, Marconcini kertoo.
Toimitusjohtaja Luciano Scaramuccia on rakentanut paikallisverkoston
pienyritysten kanssa, jotka ovat investoineet ja kasvaneet Nautorin rinnalla. Ne hoitavat
nyt kaksi kolmasosaa uuden, sarjatuotannossa olevan 45:n tuotannosta. Työ on
pohjanmaalaista, konsultit kansainvälisiä.
USA:n hinnat hirmuiset
Euron suhde muihin valuuttoihin on luonut Nautorille mahdollisuuksia mutta myös
ongelmia. 45 prosenttia tuotannosta meni 200001 Yhdysvaltoihin. Sitten dollarin arvo
romahti ja Swanien hinta nousi vuoden 2002 lokakuun seuraavan vuoden maaliskuun välisenä
aikana 40 prosenttia.
Sellaista hinnankorotusta ei pysty perustelemaan. Nyt Yhdysvalloissa ollaan
kiinnostuneita käytetyistä Swaneista, mikä on merkki siitä, että markkinatilanteessa
on tapahtumassa käänne. Tavoitteena on, että 2025 prosenttia tuotannosta
myytäisiin Yhdysvaltoihin, mutta markkinoiden valtaamiseen takaisin menee vuosia,
Marconcini toteaa.
Euro on nostanut myös komponenttien hintoja. Marconcinilla ei ole mitään itse euroa
vastaan, mutta hänen mielestään sen varjolla nostetaan hintoja kaikkialla maailmassa.
Nautorin päämarkkina-aluetta ovat Etelä-Eurooppa ja Englanti. Suomessa on yksi uusi
Swan-45 ja käytettyjä 70-luvun Swaneja. Yhä suuremmiksi käyvät veneet eivät selviä
täkäläisissä matalissa vesissä.
Nautor tuottaa vuodessa noin 30 venettä. Tilauskanta on sellainen, että Nautor pystyy
toimimaan vuonna 2003 täysillä eli valmistamaan 20 keskisuurta, 23 super-Swania ja
parikymmentä 45:sta.
Jotta tuotantoa voidaan jatkaa tasaiseen tahtiin 2004, on myytävä vielä monta
venettä. Eikä siinä mitään, meillä on runsaasti potentiaalisia asiakkaita ja
sopimuksia pyritään saamaan aikaan lähikuukausina. Uskomme tulevaisuuteen vahvasti,
Marconcini vahvistaa.
Henkilöstö harjoittelee 45:lla
Marconcini haluaisi yrityksen sisälle enemmän joustoa tuotantohuippuja varten.
Esimerkiksi laminointiryhmä pitäisi voida siirtää muihin töihin ilman että laatu
kärsii.
Yritys on kasvanut erittäin nopeasti, liian nopeasti. Meidän on nyt aika
panostaa henkilöstön osaamiseen. Parikymmentä työntekijää käy kolmivuotista
kurssia, lisäksi on lyhytkursseja, yrityksen sisäistä koulutusta. Me emme voi vain
panna ihmisiä töihin ja otaksua, että he osaavat. Meillä ei ole varaa epäonnistua.
Meillä on hyvä maine, ja siitä on pidettävä huoli.
Työntekijöiden pitää ymmärtää, että he ovat töissä aivan erityisessä
yrityksessä, olla sitoutuneita laatuun ja tuotteeseen. Me haluamme heistä innokkaita
Swan-ihmisiä, jotka osallistuvat työhön omalla osaamisellaan. Yrityksellä on nyt oma
neljävitonen, jolla osallistutaan venenäyttelyihin ja jolla työntekijät pääsevät
kokeilemaan purjehdusta ja ajattelemaan asioita asiakkaan näkökulmasta.
Meidän työntekijöiden pitää osata rakentaa ja lisäksi myös purjehtia. Oma
neljävitosemme osallistuu täkäläisellä kymmenen hengen miehistöllä seuraavaan Swan
Cupiin, paikallisjohtaja Simone Marconcini sanoo innostuneena.
Myös hän pyrkii parantamaan purjehdustaitojaan.
Ingegerd Ekstrand
Nautorilla Puuliiton
pääluottamusmiehenä toimivan Harald Nordmanin mielestä globalisaatio
merkitsee sitä, että rajat menettävät merkityksensä ja keskinäisestä riippuvuudesta
tulee maailmanlaajuista. Tämä koskee sekä yrityksiä että tietoa.
Nautor on ollut maailmanlaajuinen yritys siitä saakka, kun yrityksen perustaja Pekka
Koskenkylä, joka siihen aikaan toimi säkkimyyjänä Wisa Pakilla, rakensi
ensimmäisen tiikkirungon appensa luona Pietarsaaren Skutnäsissä 1965. Seuraavana vuonna
hän aloitti purjeveneiden valmistuksen tavoitteenaan tulla parhaaksi maailmassa, kertoo
Nordman, joka tuli Nautorille vuonna 1969 eli samoihin aikoihin, kun kunnan rakentama
halli Edsevössä paloi.
Uudisrakennus Kolpissa oli jo rakenteilla, ja Nautorin työntekijät välttyivät
rakennustöiden ansiosta lomautukselta.
Koskenkylä myi yrityksensä vuonna 1972 ja lähti maailmalle ja sen merille. Sen
jälkeen omistajat ja toimitusjohtajat vaihtuivat tasaiseen tahtiin, välillä meni hyvin
ja välillä huonommin. Kun uudet omistajat ostivat Nautorin 1998, työntekijät
huolestuivat kävisikö heille kuten niin monille muille vai jatkuisivatko työt?
Omistajanvaihdos toi kuitenkin muassaan paremmat ajat, ja yhteistyö toimitusjohtaja Luciano
Scaramuccian kanssa on sujunut erinomaisesti alusta pitäen.
Hän on osoittanut suurta ymmärtämystä meitä työntekijöitä kohtaan,
asettunut tarvittaessa meidän puolelle, korostaa Nordman, joka on iloinen siitä, että
Nautor on Leonardo Ferragamon erityisessä suojeluksessa. Henkilöstön
määrä on viidessä vuodessa kasvanut 300 hengestä 500:een. Nautor on nykyään alan
suurimpia yrityksiä Suomessa, ja toiminta on ollut voitollista joka vuosi.
Yritystä hoidetaan ammattimaisemmin ja se on juurtunut vahvemmin paikkakunnalle
uusien mallien ja rakennussuunnitelmien myötä. Varoja ohjataan yritykseen päin sen
sijaan, että niitä vietäisiin ulos, Nordman korostaa ja lisää, että
henkilöstökään ei ehkä ihan loppuun asti ymmärrä, miten kovia nimiä Nautor ja Swan
ovat maailmalla.
Ympäri maailmaa
Pääluottamusmiehellä ei toistaiseksi vielä ole yhteyksiä Nautorin viime vuosina
Englannista ja Etelä-Ranskasta ostamien korjaustelakoiden henkilöstön
ammattiyhdistyksiin. Nautorin työntekijät sen sijaan liikkuvat kuin kotonaan eri
puolella maailmaa, kun Swanit ovat huollon tarpeessa.
Tore Bjolin ja Ralf Nylund odottavat koealtaan äärellä
päästäkseen tarkistamaan 56-jalkaisen veneen sähköjärjestelmää, laitteita ja
koneita. Bjolin on työskennellyt Nautorilla 34 ja Nylund 33 vuotta. Sinä aikana he ovat
nähneet valtavan teknisen muutoksen. Kaksikko on joskus mukana, kun uusia veneitä
toimitetaan asiakkaille. Tarkoitus on auttaa asiakasta ja kipparia veneen
käyttöönotossa.
Viime keväänä oltiin Ateenassa, ennen sitä Baltimoressa Yhdysvalloissa.
Ulkomailla tehdään töitä tiukkaan tahtiin. Ei siellä juuri muuta ehdi nähdä kuin
tien satamaan ja hotelliin, he sanovat. Sven Sundqvist asentaa ovia
erikoisvalmisteiseen jääkaappiin. Hän kävi viime kesänä Mallorcalla huoltamassa
yhden Swanin.
Työt sujuivat siellä hyvin. Kiirettä piti, mutta kyllä siellä tunsi
kuuluvansa sikäläiseen työporukkaan, hän sanoo.
Pietarsaaren Leppäluodossa, aavan meren äärellä sijaitsevassa BTC:ssä komeilee
kaksi mahtavaa100-jalkaista Swania. Kolpissa rakennetut rungot varustellaan ja sisustetaan
täällä. Maalari Stig Holmlundin mielestä globalisaatio on helpottanut
rajojen ylittämistä ja lisännyt yhteistyötä.
Mutta työpaikkaani se ei ole vaikuttanut, sanoo Holmlund, joka on käynyt
kunnostamassa Swaneja muun muassa Englannissa ja Antigualla, missä hän korjasi vuonna
1996 puoli vuotta viittätoista hirmumyrskyssä vaurioitunutta Swan-venettä.
Swan kuin tyttöystävä
Nautorin työpaikkakieli on ruotsi, mutta tänne töihin vuokratulta portugalilaiselta
erityispuusepältä Nelson Mirandalta sujuu paremmin englanti, vaikka hän
onkin ollut Pietarsaaressa töissä jo kolme vuotta. Scaramuccia haki aiemmin
Argentiinassa ja MasaYardsilla Turussa työskennelleen miehen itse italialaiselta
telakalta.
Työnteko eri maissa ja erilaisten kulttuurien ja ihmisten kohtaaminen auttaa
ymmärtämään maailmaa paremmin, sanoo Miranda, joka asettaa itselleen työssä kovat
vaatimukset.
Kun rakennan, rakennan kuin itselleni tai ystävilleni. Swanissa on glamouria,
joka muuttaa hiukan maailmaa. Yritän tehdä parhaani. Tämä ei ole vain työtä, joka
täyttää päiväni. Vene on kuin tyttöystävä, hän sanoo ja silittää 100-jalkaisen
veneen runkoa. Tavoitteena on saada konehuoneesta tulevat tärinät ja melu nollatasolle.
Miranda ylistää tiimityötä, jossa on mahdollisuus keskustella ja ratkaista ongelmia
sellaisen pääsuunnittelijan kanssa, joka todella kuuntelee työntekijöitä.
Miranda, joka on aiemmin palvellut seitsemän vuotta sotilaana Angolassa ja
YK-joukoissa Bosniassa, arvostaa rauhallista pietarsaarelaiselämää ja työtovereitaan,
jotka ovat sympaattisia, vaikkakin vähän ujoja.
Mutta jos kuoren saa rikki, niin sitten ollaan veljiä ja parhaita ystäviä,
hän hymyilee iloisesti.
Ingegerd Ekstrand