
Joustavuus kuuluu
tanskalaiseen työllisyysmalliin
Tanskan mallilla
suuri kannatus
Töihin Tanskan
mallilla
Mallit
samantapaisia, mutta Tanskan satsaukset yli kolminkertaisia
Noin 550 000
tanskalaista vaihtaa joka vuosi työpaikkaa. Se on epäsuora seuraus Tanskan systeemistä,
jossa on helppo sekä palkata että sanoa irti työntekijöitä. Joustavuus on myös
osaltaan vaikuttanut siihen, että Tanskan työttömyys on puolittunut kymmenessä
vuodessa sen jälkeen, kun Tanskassa siirryttiin passiivisesta aktiiviseen
työmarkkinapolitiikkaan. Kesäkuussa työttömiä oli 6,4 prosenttia eli 178 000
henkeä.
Työllisyysaste on korkea, 75 prosenttia, ja työministeriö on
nykyään työllisyysministeriö.
Yksimielisyys Tanskan mallista on suuri. Tätä mieltä ovat sekä ammatillisen
keskusjärjestöjen LO:n sihteeri Harald Børsting että työmarkkinahallituksen
AMS:n toimistopäällikkö Jens Hørby Jørgensen. LO:n mallille antaman tuen
perusehtona on suhteellisen korkea työttömyyskorvaus, joka on jopa 80 prosenttia
matalapalkkaisimmille enimmillään neljän vuoden ajan. Jotkut hyvin palkatut ryhmät
saavat tyytyä 4550 prosenttiin, mutta voivat ottaa erillisen vakuutuksen.
LO:lle on tärkeää myös mahdollisuus vaikuttaa irtisanomisaikoihin, jotka
määritellään sopimuksissa, eikä laissa, ja joita voidaan sovitella kunkin alan
tarpeisiin. Vaikuttamaan päästään myös alueneuvostoissa, missä LO:lla on kuusi
paikkaa neljästätoista. Samoin mahdollisuus vaikuttaa irtisanomisaikoihin, jotka
määritellään sopimuksissa ja joita voidaan sovitella kunkin alan tarpeisiin.
Vaikuttamaan päästään myös alueneuvostoissa.
Hallituksen viimevuotinen yritys leikata päivärahaa kaatui LO:n ja työnantajien
keskusjärjestön DA:n vastustukseen.
Mallista löytyy vahvoja kannustimia. On m.m. otettu käyttöön alennettu
päiväraha nuorille taistelussa nuorisotyöttömyytä vastaan. Pääsääntönä on,
että kaikkien on aktiivisesti etsittävä tai haetteva työtä, painottaa
työvoimaneuvoja Christian Sølyst LO:sta.
Osaaminen löytyy alueilta
Tanskassa on ymmärretty, että työttömyyttä on torjuttava alueellisesti, siellä
missä osaamista löytyy. Jokaisella 13 alueesta toimii alueneuvosto, jossa on
työntekijöiden, työnantajien, kuntien ja valtion edustajia. Keskustasolla on
työllisyysneuvosto, ja AMS valvoo, etteivät alueelliset erot kasva liian suuriksi.
LO on hyvin tyytyväinen johtamistapaan, alueiden kolmikantaneuvostoihin. Mutta
ongelmiakin on, vapautta rajoittavia sääntöjä. Hallitus on mm. asettanut 55 prosentin
katon sille, kuinka suuren osan varoista saa käyttää koulutukseen, Børsting korostaa.
AMS tähdentää näkyvyyden merkitystä, jotta pullonkaulat voidaan poistaa ja
järjestelmää kehittää.
Alueilla on käytettävissään erilaisia työvälineitä, ja ne järjestävät
myös yhteistä koulutusta. Työnhakijat, joiden koulutusvaatimukset ovat epärealistisia,
ohjataan aloille, joilla väkeä tarvitaan. Tavoitteena on työllistyminen. Ihmiset ovat
valmiita pitkähköihin työmatkoihin, mutta perheellisille liikkuvuus ei ole yhtä
itsestään selvä asia, Hørby Jørgensen toteaa.
Yhteydenpitoon lisää väkeä
Työttömien naisten määrä on kasvanut vuodessa noin 3 700 hengellä, kun sen
sijaan työttömien miesten määrä on vähentynyt muutamalla sadalla. Sen paremmin LO
kuin AMS:kään eivät osaa selittää, mistä tämä johtuu. AMS:n mielestä
työttömyydestä kärsivät nyt usein ammattitaitoiset työntekijät, kuten
sähkömiehet, kun LO puolestaan nostaa esiin työntekijät, joilta ammattikoulutus
puuttuu.
LO kritisoi porvarihallitusta, joka on leikannut työmarkkinakoulutuksen määrärahoja
kymmenellä prosentilla kahden viime vuoden aikana. Myös työttömien oikeutta
koulutukseen on rajoitettu 6 + 6 viikkoon ensimmäisen vuoden aikana. Kuusi ensimmäistä
viikkoa saa valita vapaasti, mutta loppuosa on täydentävää koulutusta, johon
työnvälityksellä on sanansa sanottavana.
Uutta on, että työntekijän on laadittava ensimmäiseen tapaamisensa
työttömyyskassan edustajien kanssa ansioluettelo, CV, joka sekin on merkki omasta
aktiivisuudesta. Ansioluettelo pannaan Jobnetiin, minne myös työnantajat ilmoittavat
avoimet työpaikat. Kun henkilö on ollut työttömänä vuoden, hänelle laaditaan
työllistämissuunnitelma. Siihen voi sisältyä koulutusta työpaikalla, aktivointia,
kursseja.
Yksilön oikeudet ovat tärkeitä, esimerkiksi työttömän oikeus olla
yhteydessä työttömyyskassaan kolmen kuukauden välein, mutta yhteydenpito nielee aivan
liikaa resursseja. Siksi LO:lla ei ole mitään sitä ehdotusta vastaan, että
yhteydenpito kilpailutetaan, että ammattiyhdistykset, neuvojat ja muut sellaiset
kytketään mukaan niihin tehtäviin, joissa ne ovat hyviä. Mutta LO haluaa myös
huolenpitoa ja laatua, ei yksinomaan volyymia, jonka puolesta hallitus puhuu, Børsting
toteaa. Parhaillaan ollaan rakentamassa ns. Job centereitä, joita pitää olla paljon ja
joiden on palveltava kaikkia työttömiä, myös vaikeasti työllistettäviä ryhmiä.
Mutta kaikki systeemin läpi käyvät eivät kuitenkaan saa työtä. Hørby Jørgensen
veikkaa, että noin 20 prosenttia saa vakinaisen työpaikan, vähitellen.
Parhaita tuloksia tuottaa työpaikoilla kouluttaminen, aktivointi yksityisen
sektorin työpaikoilla. Se luo kontakteja ja tuloksia aikaa myöten. Julkisella sektorilla
tilanne on pahempi.
Työllisyystilanne paranemaan päin
Tanskan mallia täydennetään uusilla elementeillä, jotta se todella toisi
työpaikkoja, eikä toimisi vain päivittäisi työntekijöiden ammattitaitoa ja toimisi
eräänlaisena työttömien päivähoitona, AMS tähdentää.
Keskipisteenä on yksilö. Sekä LO että AMS korostavat kumpikin, että yksi
menestyksen ehto on, että valtio, työntekijät ja työnantajat ovat yhtä mieltä
perusperiaatteista, muusta voidaan sitten keskustella.
Mitään suoranaisia uhkia Tanskan työllisyydelle ei kenenkään mielestä juuri nyt
ole näköpiirissä.
Saksan kehitys vaikuttaa Tanskaan voimakkaasti, enemmän kuin ns. Kiina-ilmiö,
painottaa Jens Hørby Jørgensen AMS:stä.
Globaalissa ja erityisesti eurooppalaisessa taloudessa on havaittavissa pientä
elpymistä. Tanskan talous on hyvällä tolalla ja kotimainen kulutus kasvaa. LO:n arvion
mukaan työllisyystilanne paranee tulevina vuosina jonkin verran. Tutkimus, innovaatio ja
koulutus pitävät työpaikat Tanskassa. Erilaiset analyysit osoittavat, että
teollisuustyöpaikkojen pako ulkomaille jatkuu, mutta on tasoittumaan päin, toteaa
puolestaan Harald Børsting LO:sta.
Ingegerd Ekstrand
Kööpenhamina
Töihin Tanskan mallilla
Kurssien ja harjoittelun kautta
vakinaiseen työhön
Esme Yapici,
46, avaa iloisena naisten ammattiliiton KAD:n suur-Kööpenhaminan paikallisosaston oven.
Työttömyyskassaa johtava Magule Züfer halaa häntä lämpimästi. He ovat
tavanneet usein niinä vuosina, jolloin Esme on ollut vuoroin työttömänä, vuoroin
kursseilla ja töissä.
Esme on väsynyt hän on tehnyt töitä aamuviidestä mutta iloinen
siitä, että on vihdoinkin saanut vakituisen työpaikan, siivoojana sairaalassa.
Edellisen kerran hän jäi ilman töitä, kun hotelli ja siinä samassa siivousfirmakin
vaihtoivat omistajaa.
Esme on tarmokas ja aktiivinen ihminen, joka haluaa tehdä töitä, korostaa
Magbule, joka antoi Esmelle vuonna 2001 vinkin sairaalasiivoojaprojektista. Siivousalan ja
tanskankielen kurssien ja palkattoman harjoittelun jälkeen Esme pääsi ensin sijaiseksi
ja sitten vakinaiseen työsuhteeseen kolme kuukautta sitten.
Todella upeaa! Viihdyn töissä hyvin ja minulla on kivoja työkavereita, sanoo
Esme, joka pyytänyt, että saa tehdä töitä pelkästään tanskalaisten kanssa
kielitaitonsa parantamiseksi. Hän on kotoisin Ankaran seudulta Turkista, mutta asunut
Tanskassa vuodesta 1984.
Esme Yapici on iloinen myös siitä, että hänen kahdella tyttärellään on
työpaikka ja että poika käy lukiota. Ainoa harmi on, että mies on nyt työttömänä,
jo kuudetta kuukautta.
Muovitehdas, jossa hän oli töissä, myytiin ja työpaikat siirtyivät Suomeen!
Tanskaa osattava, jos töihin mielii
Mutta kaikilla ei ole yhtä hyvä tuuri kuin Esmellä. Paikallisosaston 4 000
jäsenestä 600 on työttömänä, mikä on 150 työtöntä enemmän kuin kolme vuotta
sitten. Ja työttömistä 60 prosenttia on maahanmuuttajia. Puolet heistä ei puhu
tanskaa.
Laki velvoittaa työttömyyskassan etsimään työttömille kursseja. Uutta on,
että työttömien on laadittava ansioluettelo, CV, jota me sitten vertaamme
työpaikkapankin tarjontaan. Vuoden kuluessa järjestetään yhteyskeskustelu ja
paikallisosasto hoitaa työnvälityksen. Kielitaitovaatimuksia työpaikan saamisen ehtona
on kiristetty, ja Magbute Züfer pitää huolen siitä, että jos yhteyskeskustelussa
ilmenee, ettei työnhakija osaa tanskaa, hän pääsee kurssille.
Poliitikkojen olisi pitänyt uskaltaa tiukentaa kielitaitovaatimuksia jo
aikaisemmin yhteiskuntaan sopeuttamisen helpottamiseksi. Tanskassa jo 30 vuotta asuneiden
motivaatio ei enää ole kovin korkea. 1 400 tunnin katto kielen opiskelussa on aivan
liian alhainen, 30 prosenttia jäsenistämme on lukutaidottomia, hän sanoo kriittisesti.
Hän tietää mistä puhuu, sillä hänen omat juurensa ovat Makedoniassa. Hänen
äidinkielensä on turkki, mutta hän on asunut Tanskassa 8-vuotiaasta.
Kun katto tulee vastaan, joutuu odottamaan vuoden ennen kuin voi päästä uudelle
tanskankurssille.
Liitto järjestää työttömille myös monia muita kursseja, jopa kolmen vuoden
ajaksi.
Harjoittelupaikat tiukassa myös ay-liikkeessä
Kun nuoret, etnisiin vähemmistöihin kuuluvat naiset, jopa Tanskassa syntyneet ja
kasvaneet, yrittävät löytää harjoittelupaikan, edessä on usein vaikeuksia.
Nimi on este, mutta myös toisten kulttuurien pelko. Tilanne on sama myös
ay-liikkeessä, sanoo Magbule Züfer, joka on ehdottanut, että KAD ottaisi
työharjoittelijoita pareittain, yhden tanskalaisen ja yhden johonkin etniseen ryhmään
kuuluvan samalla kertaa.
Algeriassa syntynyt ja Pariisissa juristiksi valmistunut Nora Larsen sai KAD:lta
koulutuksen, muttei harjoittelupaikkaa omasta ammattiosastostaan, jossa 41 prosenttia
5 000 jäsenestä on mahanmuuttajia. Nyt hän harjoittelee täällä Herlövissä ja
jakaa huoneensa Magbulen kanssa.
Nora on asunut Tanskassa 27 vuotta, tehnyt töitä mm. tehtaassa ja baarimikkona. Hän
puhuu täydellistä tanskaa.
Toivon saavani seuraavan harjoittelupaikan naisneuvostosta, sanoo Nora Larsen,
joka haluaisi myöhemmin töihin erityisalojen ammattiliiton SID:n tuoreeseen
tasa-arvosihteeristöön tai samojen asioiden pariin LO:hon.
LO on alkanut puhua integraatiosta, mutta asiat etenevät hitaasti.
Ay-liikkeessä on esiintynyt ankaraa pelkoa etnisiä naisia kohtaan, enkä tiedä miksi.
Mutta tavalla tai toisella ay-liikkeen on nyt hyväksyttävä maahanmuuttajat, sanoo
Magbule Züfer päättäväisesti.
Huokaisten hän toteaa, että yhdistyminen SID:n kanssa tarkoittaa sitä, että KAD
joutuu palaamaan ajassa 20 vuotta takaisinpäin ja aloittamaan taas nollasta.
Se tulee olemaan kovaa. Me puhumme naisista, etnisistä vähemmistöistä,
tasa-arvosta. Niiden asioiden puolesta KAD:n ja SID:n on nyt taisteltava.
Ingegerd Ekstrand
Kööpenhamina
Mallit samantapaisia,
mutta Tanskan satsaukset
yli kolminkertaisia
Viime
viikkojen aikana Suomen ja Tanskan työmarkkinamalleja on vertailtu julkisuudessa varsin
ongelmallisella tavalla. Yhden näkemyksen mukaan tanskalainen työvoimapolitiikka olisi
huomattavasti suomalaista aktiivisempaa. Toisen näkemyksen mukaan työsuhdeturva olisi
Suomessa selvästi Tanskaa heikompi. Tarkemmin katsoen molemmat näkemykset osoittautuvat
virheellisiksi.

Suomen ja Tanskan työvoimapolitiikan painotuserot voi nähdä kuviosta. Tanskan
työvoimapolitiikka ei ole yhtään aktiivisempaa kuin Suomen, jos aktiivisuutta mitataan
aktiivisen työvoimapolitiikan osuudella kaikista työvoimapolitiikan menoista, mukaan
lukien passiivisiksi menoiksi luokitellut työttömyyskorvaukset ja työttömyyseläkkeet.
Vuonna 2001 molemmissa maissa aktiivisen työvoimapolitiikan menot muodostivat vain
kolmanneksen kaikista menoista.
Pääasiallinen ero maiden välillä näkyy siinä, kuinka paljon työvoimapolitiikkaan
suhteessa vuoden aikana luotuun varallisuuteen satsataan. Jotta työttömyyden taso ei
vertailuja horjuttaisi, kuviossa on verrattu satsausta yhtä työttömyysprosenttia kohti.
Satsaus kertoo myös siitä, kuinka tärkeänä maiden hallitukset työttömyysongelman
hoidon näkevät. Suomessa satsaus oli 0,32 prosenttia ja Tanskassa 1,05 prosenttia
bruttokansantuotteesta. Tanskan satsaus oli siis 3,3-kertainen. Nykyisillä
työttömyysasteilla Tanskassa 5,6 prosenttia ja Suomessa 9 prosenttia
Tanskan malli Suomessa merkitsi laskennallisesti työvoimapolitiikan menojen
viisinkertaistamista.
Eräitä painotuserojakin toki on. Aktiivisen työvoimapolitiikan puolella Tanska
satsaa selvästi Suomea enemmän työvoimakoulutukseen: yhtä työttömyysprosenttia kohti
laskettuna seitsemänkertaisesti. Muut erot ovatkin sitten varsin pieniä. Esimerkiksi
tuettu työllistäminen, aktiivisen työvoimapolitiikan toinen pääkeino, on Suomessa ja
Tanskassa likimain samalla tasolla.
Työsuhdeturvan tasoa koskevista indekseistä eniten on viitattu teollisuusmaiden
yhteisjärjestön OECD:n indeksiin ja ns. LSE-indeksiin, joka tulee sanoista London School
of Economics erittäin arvostettu taloustieteen opinahjo Englannissa. Molemmat
indeksit on koottu kymmenistä työsuhdeturvan tasoa koskevista piirteistä, joista yksi
on irtisanomissuojan taso. Ajankohtaisen työmarkkinasanaston mukaan indeksi kuvaa
laajemminkin ns. muutosturvaa.
Kuten taulukosta näkyy, Suomi ja Tanska ovat molemmissa
mittauksissa hyvin lähellä toisiaan. 26 maan vertailussa OECD asettaa Suomen sijalle 16
ja Tanskan sijalle 19. 20 maan vertailussa LSE puolestaan asettaa Suomen sijalle 12 ja
Tanskan sijalle 13. Molemmat vertailut siis arvioivat Suomen ja Tanskan työsuhdeturvan
tason hyvin lähelle toisiaan, eli likimain samantasoiseksi. Toinen havainto vertailuista
on se, että molemmat maat sijoittuvat vertailussa hieman keskimääräistä löysemmän
työsuhdeturvan maiden joukkoon.
Valtiovarainministeriössä on päätelty aivan toisin. Lähteitään
valtiovarainministeriö ei ole paljastanut.
Kaleva lehden haastattelussa 24.8. työministeriön neuvotteleva virkamies Pirjo
Harjunen-Rosenholm osallistuu Suomen ja Tanskan mallia koskevaan vertailuun.
Haastattelussa hän myöntää yllä kuvatut erot työvoimapolitiikkaan satsaamisessa,
mutta ottaa lopulta kantaa Suomen mallin puolesta. Se on hänen mielestään kestävä.
Erkki Laukkanen
SAK:n ekonomisti
Palkkatyöläinen
1.9.2004 nro 7/04 |