Vanhoista 1950-luvun lehdistä voi lukea ihan samoista
ongelmista kuin tänään: Helsingissä on kohtuuttomat vuokrat, vuokralaisilla ei ole
irtisanomissuojaa, oikeudenkäynti on liian kallista, asunnot ovat ahtaita, Anne Viita
kertoo.
Keskusliiton neuvontapuhelimessa vakiokysymyksenä on vuosikausia ollut vuokravakuus,
sen suuruus ja sen palauttamisongelmat. Vuokrasääntelyn purun 1995 jälkeen vuokrataso
on noussut yli kaksi kertaa nopeammin kuin palkkataso.
Osasyynä on kiinteistöjen hoitokustannusten voimakas nousu: 35 pros. 19922002.
Suomessa asumiskustannukset ovat omistusasunnoissa nousseet samassa ajassa 81 pros. ja
vuokrat kohonneet 41 pros. Kustannustaso selittää paljolti, miksi Suomessa asutaan muuta
Eurooppaa oleellisesti ahtaammin.
Ahdas asunto ahdistaa. Kaikin tavoin.
Oikeutta vain rahalla
Anne Viidan mukaan vapaarahoitteisella puolella vuokralaisen oikeusturva on ongelma.
Kun asunto-oikeudet on lakkautettu, turvaan tarvitaan rahaa.
Asunto-oikeuksien lakkauttaminen oli virhe, kun korvaavaa järjestelmää ei
luotu. Kun riita-asiat menevät oikeuteen, niin osapuolet käyttävät aiempaa helpommin
asianajajaa, jolloin laskutus voi pahimmillaan olla jopa 6 0008 000 euroa.
Kenellä siihen on varaa? kysyy Anne Viita.
Jos vuokralainen laittaa vakuuden palautuskanteen vireille käräjäoikeuteen,
tilanne saattaa johtaa siihen, että oikeus ei tuomitse vuokralaisen oikeudenkäyntikuluja
täysimääräisenä, vaikka vuokralainen voittaa kanteensa. Muun muuassa
oikeusturvaehdoista saattaa seurata, että lopputulemana vuokralainen jää
taloudellisesti tappiolle voitettuaan oikeusjutun, kun hänen kontollaan on
oikeusturvavakuutuksen omavastuuosuus. Omavastuuosuus saattaa olla suurempi kuin
palautettavaksi tuomitun vakuuden määrä.
Kun vuokrariitoja käsitelleet asunto-oikeudet lakkautettiin viime vuonna,
vuokralaisille tarjotaan nyt kuluttajariitalautkuntaa , joka voi antaa vain suosituksia.
Vuokrasuhteen osapuolille on haastava vaade päättää, mitkä asiat ratkaistaan
lautakunnassa ja mitkä käräjäoikeudessa.
Vuokralaisten keskusliiton kantana on, että maistraattien yhteyteen pitäisi
kehittää esimerkiksi yhden tuomarin varaan perustuva, käräjäoikeutta kevyempi
suullinen oikeuskäsittely. Tällöin oikeusturvan hankkiminen ei kävisi yhtä kalliiksi.
Huoneenvuokralain suoma suuri sopimusvapaus on vuokramarkkinoilla vaikea
ongelma. Nyt vuokranantaja saa itse ehdottaa, koska vuokraa korotetaan, miten paljon
korotetaan, millä perusteella ja miten siitä ilmoitetaan. Koska asuntoja on niukasti,
vuokranantaja on neuvottelukumppanina voimakas. Pahimmillaan vuokranantaja voi sanoa irti
vuokrasopimuksen, jos vuokralainen ei suostu vuokrankorotukseen.
Koska laissa ei ole mekanismia vuokralaisen turvaksi, ovat vuokramarkkinoiden
etujärjestöt luoneet Hyvä vuokratapa -nimisen suosituksen, jossa osapuolia opastetaan
avoimeen ja vastapuolta huomioon ottavaan vuokrasuhteen hoitoon.
Arava, asuntorahasto ja vapaat markkinat
Arava-asumisen puolella Vuokralaisten keskusliittoa kiinnostaa Valtion asuntorahaston
varojen käyttö: rahoja ei pitäisi siirtää valtionvarainministeriön esityksen
mukaisesti budjetin katteeksi, vaan ne pitäisi ensisijaisesti käyttää aravavuokrien
korkojen alentamiseen tai uuden asuntokannan rakentamiseen.
On vaikea hyväksyä sitä, että vuokralaiset, jotka jo nyt maksavat kalleinta
asumismuotoa sillä perusteella, että he saavat asunnon sosiaalisen tarpeen, tulojen tai
varallisuuden perusteella, ryhtyisivät kattamaan asuntorahastolle maksamistaan rahoista
vielä valtion budjettia. Vaikka keväällä arava-asuntojen tulorajoja nostettiin, ei se
paljoa hyödyttänyt, koska asuntojen lukumäärää ei lisätty, Anne Viita selittää.
Vapaarahoitteisella ja aravapuolella vuokran määräytymisen tekijät ovat paljolti
sekä vuokralaisten että vuokranantajien ulottumattomissa. Kumpikaan ei voi vaikuttaa
esimerkiksi kiinteistöveroon, vesimaksujen kuutiohintoihin tai sähkön hintaan.
Aravapuolella vuokraa säädellään myös valtioneuvoston korkopäätöksillä.
Aravalainojen korot ovat vielä alentamisen jälkeenkin korkeammat kuin useimmat
markkinahintaisten asuntolainojen korot.
Aravakohteiden pääomakulut ovat huikeat, kun niitä vertaa yksittäisten
kansalaisten asuntolainojen korkoihin, joista saa verovähennykset. Välillä on esitetty,
että myös vuokralaisten pääomavuokrista pitäisi saada tehdä vähennyksiä. Mutta
aika vähän ajatukselle on lämmetty.
Ahneus on joillain vuokranantajilla voimakasta. Jos vuokraa korotetaan 500
eurosta 600 euroon, se on aika lähellä moraalista kiristystä, kun tiedetään, että
muuttaminen tulee kalliimmaksi. Huoneenvuokralaissa ei ole mitään leikkuria sille,
kuinka paljon vuokraa saa korottaa, kunhan ei vain ylitä paikkakunnan kohtuullista tasoa.
Se on jännittävä määre. Onko keskivuokra kohtuullinen? Vastaus riippuu täysin
tuloista!
Asumiskustannusten ale?
Tällä hetkellä vuokranantajilla ei ole mitään liiketoimintariskiä. Vuokralaisten
keskusliiton mielestä alle kolmen vuoden vuokrasopimusta ei pitäisi saada irtisanoa
vuokrankorotuksen perusteella.
Kun aravapuolella pääomakulujen ainoa käsittelymuoto on siinä, että niitä
tasataan siirtämällä osa kalliimpien kohteiden pääomakuluista halvempien
maksettavaksi, järjestelmä ei ole oikeudenmukainen etenkään vuokralaisdemokratian
kannalta. Tasauksesta pitäisi luopua ja miettiä, voisiko vanhojen talojen korkoja
alentaa niin, että huonokuntoiset asunnot peruskorjattaisiin sellaiseen kuntoon, että ne
vastaisivat kalliimpia asuntoja, joissa on jo valmiiksi valitettavan korkea
pääomavuokra. Jos pääomavuokra on puolet vuokrasta, ei siinä talkoot paljon auta.
Pääomapuoli on iso ongelma, jonka asukas maksaa viime kädessä.
Tonttimaan hinta on tekijä, joka nostaa huomattavasti asumiskustannuksia. Talopaketti
kehä kolmosen sisäpuolella maksaa oleellisesti enemmän kuin muualla Suomessa.
Tässä on pullonkaula, joka pitäisi avata. En tiedä, kuka sen tekisi. On
paljon elementtejä, jotka ovat kaikkien tiedossa. Esimerkiksi kun valtio kiristi kuntien
valtionapuosuutta, niin kunnat nostivat kuluja taloutensa vahvistamiseksi, mikä vaikutti
suoraan vuokriin ja vastikkeisiin. Olemme sellaisessa kehässä, josta ulospääsyä ei
näillä näkymin näy. Kun joku keksii ihmelääkkeen, niin alennus maksatetaan aina
jollain toisella puolen.
Anne Viidan mukaan muualla Euroopassa vuokralla asumisen ongelmat ovat paljolti
samanlaisia kuin Suomessa.
Saksa on ehkä ainoa maa, jossa vuokra-asuntojen tuotanto on niin vahvalla
pohjalla, että siellä vuokrataso pysyy sitä kautta hallinnassa. Segregaatio eli
maahanmuuttajien eristäytyminen omille vuokra-asuntoalueille on Euroopassa isompi ongelma
kuin Suomessa. Maahanmuuttajakeskittymät alkavat olla suuria sosiaalipoliittisia
ongelmia.
Veikko Tarvainen
kuva, Tuulikki Rautio