Useista osista rakennetun aktivointikampanjan suurin puheenaihe
        nousi kampanjan televisiomainoksista. Heti kohun alettua oli helppo huomata, että
        kyseessä oli hyvin tarkoitushakuinen, mutta myös hyvin hämmentävä, Suomen oloissa
        ainutlaatuinen vastakampanja.
        Vastakampanjaan liittyi median lisäksi mm. puolueita, niiden ehdokkaita ja kannattajia
        sekä erilaisia järjestöjä edusmiehineen ja naisineen. Helmikuun lopusta aina
        vaaleihin asti SAK:n aktivointikampanjan arvostelu oli niin massiivista ja
        järjestelmällisen tuntuista, että ikään kuin taustalla olisi ollut valmis
        käsikirjoitus.
        Kampanjan arvostelijat kohdistivat kritiikkinsä lähinnä kahteen asiaan, jotka
        molemmat olivat täysin harhaisia. Siitä huolimatta niitä toisteltiin päivästä
        toiseen eri medioissa; pääkirjoituksissa, kolumneissa, uutisjutuissa, haastatteluissa
        jne.
        Ensimmäinen  ja siis tahallinen  väärinymmärrys lähti siitä, että
        vastakampanja väitti SAK:n näkemyksen suomalaisesta yrittäjästä olevan yhtä kuin
        Oiva Lohtanderin tv-mainoshahmo. Kuitenkin jokainen tiesi, että SAK:n tarkoituksena oli
        mainonnan keinoin kertoa, että kannattaa käydä äänestämässä. Kaikki muu on ollut
        muiden tulkintaa.
        Toinen  edellisen tapaan tarkoitushakuinen  arvostelijoiden harhalaukaus
        oli se, että SAK:n äänestysaktiivisuuskampanja haluttiin nähdä "SAK:n ja SDP:n
        yhteisenä pelottelukampanjana".
        Olisi toivottavaa, että puolueiden ja järjestöjen lisäksi myös media pitäisi
        vaalien jälkeen kritiikkipalavereja. Sen verran monella tapaa vinoksi SAK:n kampanjan
        arvostelu puolueettomaksi ja riippumattomaksi itseään mainostavassa mediassa meni.
        Ehkä onnettomin rimanalitus löytyi Ilta-Sanomista. Lehden entinen päätoimittaja
        Vesa-Pekka Koljonen tulkitsi kolumnissaan SAK:n uutta tv-mainosta niin, että siinä
        esiintyvä mies olisi "nyyhkivä harmaapukuinen akavalainen" ja sitä paitsi
        "vähän tyhmä" ja että tällä SAK haluaisi "potkaista myös kilpailevia
        järjestöjä". Surkea kyhäelmä jopa entiseltä päätoimittajalta.
        Lopulta koko asiasta jää käteen yksi kysymys: miksi SAK:n
        äänestysaktiivisuuskampanjaa vastaan hyökättiin niin voimakkaasti? Sitä jokaisen
        kannattaa tykönänsä miettiä.