Laadultaan hyvien ja huonojen työpaikkojen välinen kuilu
        laajenee koko ajan. Laeista ja projekteista huolimatta sairauspoissaolot, ammattitaudit ja
        työtapaturmat eivät ole 2000-luvulla vähentyneet.
        Riskien määrä kasvaa: entistä enemmän väkivaltaa, pätkätöitä, pimeitä
        hommia, henkilöstöresurssien niukkuutta, totesi SAK:n edunvalvontaosaston apulaisjohtaja
        Marja Erkkilä esitellessään ehdotuksia työympäristön parantamiseksi.
        Kyllähän suomalaisilla työpaikoilla jotain mätää on, kun työperäisistä
        sairauksista aiheutuu vuodessa 3 miljardin euron kustannukset ja ne vievät 1 800
        suomalaista ennenaikaiseen hautaan. Työtapaturmat maksavat vuodessa pari miljardia euroa:
        korvauksia maksetaan noin 130 000 työtapaturmasta, tapaturmissa menehtyy yli 40
        henkeä ja ammattitautien seurauksena runsas sata henkeä.
         Eniten kuolemantapauksia sattuu rakennusalalla, missä joka kuukausi menehtyy
        keskimäärin yksi työntekijä. Se johtuu työpaikkojen pirstaloitumisesta,
        työntekijöiden kielitaidon puutteista, tehokkuusvaatimuksista, kiireestä mutta myös
        siitä, että työntekijät tekevät urakkaa riskeistä piittaamatta. Meidän alalla
        sattui vuonna 2005 runsaat 18 000 tapaturmaa, totesi Rakennusliiton 2. puheenjohtaja Kyösti
        Suokas.
        5 000 uutta ts-valtuutettua
        Työturvallisuuden ja työterveyden vähimmäistaso on määritelty EU:n direktiiviin
        pohjautuvalla lailla. SAK haluaa lisätä sekä yksittäisten työntekijöiden että
        heidän edustajiensa vaikutusmahdollisuuksia työpaikoilla.
         Työsuojelua on kehitettävä yhteistyössä niin, että työntekijöiden
        edustaja on kehittämisessä mukana tasavertaisena osapuolena, myös silloin kun
        kehitetään viranomaistoimintaa. Työnantajan edustajia koskevat pätevyysvaatimukset ja
        koulutuskriteerit on määriteltävä laissa, sanoo SAK:n työympäristöasiantuntija Raili
        Perimäki.
        SAK haluaa myös kansallisen strategian sekä elimen, joka kantaa vastuun, koordinoi ja
        suorittaa arviointia, mitä jo ILO:kin edellyttää.
        SAK:n liki sata ehdotusta sisältävä ensimmäinen laaja työsuojelulinjauspaperi on
        Perimäen mielestä työsuojeluohjelman alkio. Asiantuntijoilta ja hallitukselta hän
        toivoo ehdotusten arviointia ja ajantasaistamista.
         SAK:n ehdotuksia voidaan osittain viedä eteenpäin valtakunnallisella tasolla,
        hallitusohjelmassa, kahdenvälisessä ja kolmikantayhteistyössä, osin liittojen kanssa
        neuvotellen työpaikoilla, hän sanoo.
        SAK haluaa myös, että lakisääteinen työsuojelu ulotetaan koskemaan nykyistä
        suurempaa työntekijäjoukkoa laskemalla vaadittava yrityskohtainen työntekijämäärä
        nykyisestä kymmenestä työntekijästä viiteen. Se puolestaan vaatii 5 000 uutta
        työsuojeluvaltuutettua.
        Työterveyshuolto kaikille
        Työterveyden ja työsuojelun likeinen yhteys on otettava huomioon sekä
        valtakunnallisesti että työpaikoilla. Työterveydenhuollossa on panostettava
        terveydenhoitoon sen sijaan, että asioihin puututaan vasta kun alkaa ilmaantua sairauden
        oireita.
         Työhöntulotarkastus osoittaa kuinka työ on sittemmin vaikuttanut terveyteen,
        mikä auttaa välttämään kiistat vakuutusyhtiöiden kanssa. Erityisen sairastumisriskin
        sisältävissä tehtävissä työskenteleville tai työskennelleille on taattava
        säännölliset terveystarkastukset. Esimerkiksi asbestille altistuneet eläkeläiset ja
        työttömät jäävät maksukiistojen takia ilman lakisääteisiä terveystarkastuksia.
        Myös vuokratyöntekijöiden, pätkätyöläisten, pientyöpaikoissa työskentelevien ja
        työttömien on päästävä työterveydenhuollon piiriin. Niille, joilta puuttuu
        vakinainen työnantaja, voitaisiin järjestää rakennusalan malliin terveyskortti.
        Julkisen sektorin työntekijöille on taattava pääsy työterveydenhuoltoon jatkossakin,
        mutta kustannusten jakamista työnantajan ja Kelan kesken pitää selvittää.
        Työterveydenhuollon toimivuus on varmistettava myös silloin, kun palveluja
        kilpailutetaan. Tapaturmien, väkivallan ja asiakasväkivallan tilastointia on
        parannettava. Työelämän vaikutus psyykkiseen terveyteen on otettava paremmin huomioon,
        sanoo Raili Perimäki.
        Salakalastuksesta kovempi rangaistus kuin kuolemaan johtavasta tapaturmasta
 Enimmäisrangaistuksen nostaminen yhdestä kahteen vuoteen pidentäisi
        vanhentumisaikaa kahdesta viiteen vuoteen, painottaa SAK:n päälakimies Timo Koskinen.
        Enimmäisrangaistus salakalastuksestakin on kaksi vuotta.