vane.jpg (302 bytes)

kys19+1.jpg (3226 bytes)

Tarja Turtiainen:

En haikaile suurliittoa

vi-ne-pi.gif (120 bytes)  Suomen Lentoemäntä- ja Stuerttiyhdistyksen SLSY:n puheenjohtaja Mauri Koskenniemi haluaa kysyä sinulta Rautatievirkamiesliiton puheenjohtaja Tarja Turtiainen, miksi rautateillä on niin monta liittoa?
– Historiallisista syistä. Rautateille syntyi jo 1800-luvun lopussa eri henkilöstöryhmien yhdistystoimintaa.
– Vaikka rautateillä on viisi liittoa ja kolmessa eri keskusjärjestössä, se ei tarkoita, ettemmekö tee hyvää yhteistyötä.

Tarja Turtiainen käyttää vapaa-aikaansa niin paljon kuin suinkin maailmalla matkailuun. Aurinkorannalla löhöily ei houkuttele, vaan Tarja haluaa koluta tuntemattomampia kolkkia. Matkailun myötä historia ja eri kulttuurit muuttuvat eläviksi. Foto: HELI SAARELARiittäisikö vähempi määrä liittoja?
– Teoriassa kyllä, mutta vaakakupissa painaa kysymys, tuleeko kaikkien ryhmien asiat yhtä vahvasti esille ja hoidetuiksi. Vireillä ei ole fuusiohankkeita.

Oletteko osa kuljetusalan unionia?
– Olemme. Meillä on rautatieläisliittojen omaa yhteistyötä ja olemme mukana kuljetusliittojen yhteistoiminnassa.

Miten kilpailun avautuminen rautateillä vaikuttaa asemaanne?
– Rautateillämme on kaikista kuljetuksista aika iso markkinaosuus muuhun Eurooppaan verrattuna. Vaikka rautatiekuljetuksiin tulee useampia yrittäjiä, kuljetuskakku tuskin kasvaa, vaan pikemminkin samaa kakkua aletaan jakaa usealle toimijalle.
– Pahimmillaan kilpailu voi vaikuttaa VR:n tilanteeseen niin, että kilpailijat kuorivat kerman ja VR:lle jää heikompituottoisia hommia hoidettavaksi. Pitkässä ketjussa se vaikuttaa myös meidän jäsentemme asemaan. Kilpailijoilla pitää olla samat vaatimukset kuin VR:llä.

Millainen työnantaja VR on?
– Oikein hyvä. VR tarjoaa perusammattikoulutuksen ja pitää huolta väestään.

Paljonko on naisen palkka VR:llä?
– VR:n ammatit ovat jakautuneet voimakkaasti sukupuolen mukaan. Toimistotöissä on pääasiassa naisia, muissa töissä miehiä. Jos kaikkien naisten ja kaikkien miesten palkkoja vertailtaisiin, niissä on aikamoinen sukupuolen mukaan määräytyvä ero. Jos verrataan vaikkapa liikenneohjaaja-naisen ja –miehen palkkaa, kyllä se on sama.
– VR:llä on tasa-arvosuunnitelma, jonka avulla yritetään houkuteltua naisia miesvaltaisille aloille ja muutoinkin rekrytoinnissa pidetään esillä tasa-arvoa.

Mitä odotatte SAK:lta?
– Meillä ei pienenä liittona riitä resurssit kaikkeen, kuten yhteiskuntavaikuttamiseen, mikä luontuu keskusjärjestöltä. Saamme tukea ja asiantuntija-apua SAK:lta myös työelämän kiperien tilanteiden selvittämiseen.

Onko SAK liian poliittinen?
– Ei suinkaan. Arkipäivän toiminnassa poliittisuus ei näy millään tavalla, eikä edunvalvonnan pidäkään olla poliittista. Yhteiskuntavaikuttamiseen kuuluu yhteydenpito eri puolueisiin.

Miksi liittojohtajina on niin vähän naisia?
– Varmaan se johtuu systeemistä. Ay-kulttuuri on ehkä vähän maskuliininen. Puheenjohtajaksi kasvetaan pitkän järjestöuran kautta. Naisia se ei ehkä kiinnosta niin paljon kuin miehiä.
– En näe varsinaisesti mitään estettä, etteivätkö naiset voisi edetä liittojen johtoon.

Kuunnellaanko naisjohtajaa SAK:ssa?
– Yhteydenotot SAK:hon ovat olleet asiallisia ja minut on otettu vakavasti. Ainakaan missään nimessä en ole kokenut vähättelevää suhtautumista.

Onko lakko vanhentunut ase?
– Ei missään nimessä. Tehy-laki tuntuu hurjalta: se rajoittaa palkansaajien perusoikeutta, lakko-oikeutta. Eihän palkansaajilla ole muuta keinoa puolustaa etujaan kuin lakko, jos neuvotellen ei päästä eteenpäin.

Kuka pomottaa perheessäsi?
– Hah, hah. Kun soittelemme mieheni kanssa toinen toisillemme, puhelu alkaa yleensä niin, että se on minä joka meillä määrää.

Junan ruoan laatu kouluarvosanoin?
– Syön junassa todella harvoin, mutta hyvää se on ollut, kun olen syönyt. Arvosanaksi annan kahdeksan.

Junalla vai omalla autolla?
– Ilman muuta junalla. Kuljen päivittäiset työmatkat junalla ja kaikkialla maailmassa reissatessa pyrin löytämään kohteet niin, että pääsen liikkumaan junalla. Junalla on turvallista matkustaa.

Paras lukemasi kirja viime aikoina?
– Hmm… Mao ja Madame Mao –kirjat. Ne valaisivat hätkähdyttävästi Kiinan historiaa.

Ketä ihailet?
– Paperiliiton Jouko Ahonen esiintyi taannoisen työtaistelun aikana mediassa tyynen rauhallisesti ja asiallisesti. Viime aikoina Jouko on taas tehnyt erittäin hyvää pr:ää koko ay-liikkeelle ja näyttänyt vahvuutensa lähtemällä Elämä pelissä –kisaan.

Lempiharrastus?
– Tutkimusmatkailu ympäri maailmaa. Erityisesti on mieleeni jäänyt käynti pitkäkaulaheimon luona Thaimaan pohjoisosassa lähellä Burman rajaa.

Joulujuomasi?
– Viini.

Leena Seretin

  19+1 

Mieleen jäänein joululahja?
– Lapsena luin kertomuksen Pienen mustan koiran joulu. Revin tarinan irti kirjasta ja kadotin sen. Jäin kaipaamaan kertomusta. Aikuisiällä sain sitten äidiltäni lahjaksi Mika Waltarin Joulutarinoita ja sieltähän se Pienen mustan koiran joulutarina löytyi. Se on kuin evankeliumi.

Palkkatyöläinen 12.12.2007 nro 10/07

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullejutun alkuun

ne339999.gif (51 bytes)