Riittäisikö vähempi määrä liittoja?
Teoriassa kyllä, mutta vaakakupissa painaa kysymys, tuleeko kaikkien ryhmien
asiat yhtä vahvasti esille ja hoidetuiksi. Vireillä ei ole fuusiohankkeita.
Oletteko osa kuljetusalan unionia?
Olemme. Meillä on rautatieläisliittojen omaa yhteistyötä ja olemme mukana
kuljetusliittojen yhteistoiminnassa.
Miten kilpailun avautuminen rautateillä vaikuttaa asemaanne?
Rautateillämme on kaikista kuljetuksista aika iso markkinaosuus muuhun
Eurooppaan verrattuna. Vaikka rautatiekuljetuksiin tulee useampia yrittäjiä,
kuljetuskakku tuskin kasvaa, vaan pikemminkin samaa kakkua aletaan jakaa usealle
toimijalle.
Pahimmillaan kilpailu voi vaikuttaa VR:n tilanteeseen niin, että kilpailijat
kuorivat kerman ja VR:lle jää heikompituottoisia hommia hoidettavaksi. Pitkässä
ketjussa se vaikuttaa myös meidän jäsentemme asemaan. Kilpailijoilla pitää olla samat
vaatimukset kuin VR:llä.
Millainen työnantaja VR on?
Oikein hyvä. VR tarjoaa perusammattikoulutuksen ja pitää huolta väestään.
Paljonko on naisen palkka VR:llä?
VR:n ammatit ovat jakautuneet voimakkaasti sukupuolen mukaan. Toimistotöissä
on pääasiassa naisia, muissa töissä miehiä. Jos kaikkien naisten ja kaikkien miesten
palkkoja vertailtaisiin, niissä on aikamoinen sukupuolen mukaan määräytyvä ero. Jos
verrataan vaikkapa liikenneohjaaja-naisen ja miehen palkkaa, kyllä se on sama.
VR:llä on tasa-arvosuunnitelma, jonka avulla yritetään houkuteltua naisia
miesvaltaisille aloille ja muutoinkin rekrytoinnissa pidetään esillä tasa-arvoa.
Mitä odotatte SAK:lta?
Meillä ei pienenä liittona riitä resurssit kaikkeen, kuten
yhteiskuntavaikuttamiseen, mikä luontuu keskusjärjestöltä. Saamme tukea ja
asiantuntija-apua SAK:lta myös työelämän kiperien tilanteiden selvittämiseen.
Onko SAK liian poliittinen?
Ei suinkaan. Arkipäivän toiminnassa poliittisuus ei näy millään tavalla,
eikä edunvalvonnan pidäkään olla poliittista. Yhteiskuntavaikuttamiseen kuuluu
yhteydenpito eri puolueisiin.
Miksi liittojohtajina on niin vähän naisia?
Varmaan se johtuu systeemistä. Ay-kulttuuri on ehkä vähän maskuliininen.
Puheenjohtajaksi kasvetaan pitkän järjestöuran kautta. Naisia se ei ehkä kiinnosta
niin paljon kuin miehiä.
En näe varsinaisesti mitään estettä, etteivätkö naiset voisi edetä liittojen
johtoon.
Kuunnellaanko naisjohtajaa SAK:ssa?
Yhteydenotot SAK:hon ovat olleet asiallisia ja minut on otettu vakavasti.
Ainakaan missään nimessä en ole kokenut vähättelevää suhtautumista.
Onko lakko vanhentunut ase?
Ei missään nimessä. Tehy-laki tuntuu hurjalta: se rajoittaa palkansaajien
perusoikeutta, lakko-oikeutta. Eihän palkansaajilla ole muuta keinoa puolustaa etujaan
kuin lakko, jos neuvotellen ei päästä eteenpäin.
Kuka pomottaa perheessäsi?
Hah, hah. Kun soittelemme mieheni kanssa toinen toisillemme, puhelu alkaa
yleensä niin, että se on minä joka meillä määrää.
Junan ruoan laatu kouluarvosanoin?
Syön junassa todella harvoin, mutta hyvää se on ollut, kun olen syönyt.
Arvosanaksi annan kahdeksan.
Junalla vai omalla autolla?
Ilman muuta junalla. Kuljen päivittäiset työmatkat junalla ja kaikkialla
maailmassa reissatessa pyrin löytämään kohteet niin, että pääsen liikkumaan
junalla. Junalla on turvallista matkustaa.
Paras lukemasi kirja viime aikoina?
Hmm
Mao ja Madame Mao kirjat. Ne valaisivat hätkähdyttävästi
Kiinan historiaa.
Ketä ihailet?
Paperiliiton Jouko Ahonen esiintyi taannoisen työtaistelun aikana mediassa
tyynen rauhallisesti ja asiallisesti. Viime aikoina Jouko on taas tehnyt erittäin hyvää
pr:ää koko ay-liikkeelle ja näyttänyt vahvuutensa lähtemällä Elämä pelissä
kisaan.
Lempiharrastus?
Tutkimusmatkailu ympäri maailmaa. Erityisesti on mieleeni jäänyt käynti
pitkäkaulaheimon luona Thaimaan pohjoisosassa lähellä Burman rajaa.
Joulujuomasi?
Viini.
Leena Seretin
19+1
Mieleen jäänein joululahja?
Lapsena luin kertomuksen Pienen mustan koiran joulu. Revin tarinan irti
kirjasta ja kadotin sen. Jäin kaipaamaan kertomusta. Aikuisiällä sain sitten
äidiltäni lahjaksi Mika Waltarin Joulutarinoita ja sieltähän se Pienen mustan koiran
joulutarina löytyi. Se on kuin evankeliumi.