On välttämätöntä, että
yläasteen, lukion ja ammatillisten koulujen opiskelijat saavat asiallisia ja myönteisiä
mielikuvia ay-liikkeestä ja kokevat järjestäytymisen olevan oman edun mukaista.
Ammattikorkeakouluopiskelijoiden järjestäytymistä koskevat selvitykset kertovat,
että enemmistö nuorista tekee järjestäytymistä koskevat päätökset jo
opiskeluaikana.
Tämänkin takia SAK:n liittojen on otettava yhteys järjestämisalansa opiskelijoihin
sekä oppilaitoksissa että työssäoppimisjaksoilla työpaikoilla.
SAK:n koulutiedotus on toiminut runsaat viisi vuotta kohteenaan opettajat. Koulu- ja
työmarkkinatiedotuksella tehdään tunnetuksi SAK:laisen liikkeen toimintaa ja
tavoitteita opettajille ja opiskelijoille. Oppilaitoksissa ay-tieto tulee esille
yhteiskunta- ja työmarkkinaopin opetuksen yhteydessä sekä oppilaitosten ja työelämän
välisessä toiminnassa, kun työelämän asiat ovat esillä. Tässä on kuitenkin
perusongelmana se, että esim. ammatillisissa oppilaitoksissa työmarkkinaoppi on ajettu
opetussuunnitelmista lähes tyystin pois. Opetussuunnitelmia olisi heti ryhdyttävä
muuttamaan niin, että työmarkkinaopille tulisi tunteja läpäisyperiaatteella kaikille
koulutusaloille ja tasoille.
SAK:n koulutiedotus on järjestänyt ja järjestää koulutusta ja toimittaa opiskeluun
sopivaa materiaalia peruskoulujen ja lukioiden historian ja yhteiskuntaopin opettajille,
peruskoulujen, lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten opinto-ohjaajille sekä kaikkien
koulutusalojen ja tasojen ammatillisten oppilaitosten opettajille, jotka ovat
työelämän kanssa tekemisissä. Tässä työssä liitot ovat aktiivisesti mukana sekä
valtakunnallisissa että alueellisissa koulutustapahtumissa.
Myös SAK:n internetsivuja kehitetään opettajien ja opiskelijoiden tarpeista
lähtien.
SAK:n koulutiedotuksen johtoajatuksena on kehittää, laajentaa ja syventää
oppilaitosten ja SAK:n ja sen jäsenliittojen välistä verkostoitumista. Tavoitteena
erityisesti ammatillisten oppilaitosten osalta on, että kuka tahansa opettaja saa aina
yhteyden koulutusalansa liiton koulutiedottajaan ja toisaalta liiton koulutiedottaja saa
aina yhteyden alueensa ammatillisen oppilaitoksen rehtoriin tai työelämäyhteyksistä
vastaavaan opettajaan. Näiden yhteyksien toimiminen on välttämätöntä
opiskelijajäsenhankinnalle.
Nyt ammatilliset oppilaitokset ottavat kyllä liittojen koulutiedottajat mielellään
vastaan, mutta koulutiedottajista on monessa liitossa pulaa ja opiskelijajäsenet
jäävät hankkimatta.
Kun liitot panostavat koulutiedotukseen, tulokset näkyvät. Tästä pari esimerkkiä:
Rakennusliiton kampanja tavoitti tämän vuoden tammi-helmikuussa noin 1 000
opiskelijaa, joista 900 liittyi liiton opiskelijajäseneksi. Osa lopuista oli jo liittynyt
opiskelijajäseniksi ja osa päättänyt ryhtyä alan yrittäjiksi.
Puuliitossa oli ennen toiminnan aktivoitumista vain muutama kymmenen
opiskelijajäsentä, mutta luottamusmiesorganisaation uusi toimintatapa nosti
jäsenmäärän 700:aan.
Järjestäytymisaste halutaan pitää korkeana tulevaisuudessakin. Tämä edellyttää,
että koulu- ja työmarkkinatiedotukseen on satsattava nykyistä enemmän. Kaikilla
liitoilla pitää olla koulu- ja työmarkkinatiedotuksen kehittämissuunnitelma,
vastuuhenkilöt, riittävästi koulutiedottajia, listat ammatillisten oppilaitosten
koulutusaloista, joista liittoon järjestäydytään. Työnjakoa tarvitaan siinä, kuka
hoitaa minkäkin oppilaitoksen koulutiedotuksen, samaten oppilaitoskohtaista raportointia
opiskelijajäsenistä.
Nykypäivää on, että jokaiseen liittoon voi liittyä opiskelijajäseneksi myös
internetin kautta.
Kirjoittaja on
SAK:n koulutussuunnittelija.