Toukokuussa Transpointin leipiin
oppisopimuksella päässyt Saikko myöntää, että puheet alipalkoilla liikkuvista
suhareista muutaman ajatuksen aina silloin tällöin varastavat.
Mutta jos työ rupeaa yleisemminkin menemään alle torihintojen, liitto puuttuu
kyllä asiaan, Aki Saikko luottaa.
Opissa kun on, Saikko pyörii kuormureineen enimmäkseen Lappeenrannan ja lähiseudun
liikenteessä. Puolet työajasta kuluu terminaalissa kuormankäsittelytöissä.
Koulutuksen seuraavassa vaiheessa hänen pitäisi suorittaa E-kortti, jolla pääsisi
lastatun yhdistelmärekankin rattiin.
Työ on mielenkiintoista, ja tavaraa näkyy piisaavan. Hyvältä tämä
näyttää, kertoo LVI-asentajan hommista työttömyyttä pakoon lähtenyt Saikko.
Lappeenrannan Transpointin pääluottamusmies Pekka Lehtonen, 43,
sanoo, ettei ulkomaisia kuljettajia suomalaisissa autoissa vinoon katsota, mutta:
Pelin pitää olla reilua, ja kotimaisten kuljettajien työllisyys pitää
taata. Laeista ja sopimuksista ei voi luistaa eikä kuljettajien ammattitaitovaatimuksista
lipsua. Sietämätöntä on myös käyttää vierasmaalaisen kielitaidottomuutta ja huonoa
yhteiskunnan tuntemusta omaksi taloudelliseksi hyödykseen, Lehtonen linjaa.
Toistaiseksi hallinnassa
Liikennettä ja maantiekuljetuksia pidetään "herkkänä toimialana", kun EU
muutaman vuoden kuluttua laajenee itään. Kilpailu kovenee eittämättä. Siltä
palkatkaan eivät hevin turvassa ole. Tämän lisäksi liikkuva työ ja pienten yritysten
viidakko jopa houkuttelevat suosimaan harmaata taloutta.
Kaakkoisen Suomen kuljetusbisneksen tasapainoa heiluttaa myös suuren Venäjän
läheisyys.
Ne itänaapurit, joita minä olen ratissa nähnyt, ovat ajaneet omia autojaan.
En myöskään ole havainnut, että venäläiskuormurit kilpailisivat meidän kanssamme
kuljetuksista.
Toistaiseksi nämä meikäläisten kuljetuskuviot eivät ole pahemmin seonneet,
mutta kuka tulevan tietää. Sitä pitää kuitenkin tarkkaan vahtia, että tilipussi on
yhtä paksu, on taskussa sitten Suomen tai jonkun muun maan passi, sanoo 30 vuotta
kuormuria kuljettanut imatralainen Martti Tanninen, 50.
Vähän tuttavuutta "suhareiden" kanssa kertoo tehneensä myös
autonkuljettaja Jorma Lensu, 41.
Näkeehän niitä aina välistä tuolla tien päällä, mutta tänne ei kukaan
ole tullut töihin pyrkimään. Erään asiakkaan muistan kuitenkin taannoin valittaneen,
että vaikka kilvet olivat suomalaiset, kuski ei tahtonut ymmärtää puolikastakaan
tämän maan sanaa.
Työmoraalissa ja ammattitaidossa me olemme naapurin poikia edellä. Sitä
toivoisin työnantajienkin arvostavan, Lensu sanoo.
Valvonnasta vedenpitävä
Lappeenrannan Transpointin 22 kuskia ovat sikäli herran kukkarossa, että he saavat
palkkansa vakiintuneita työelämän pelisääntöjä ainakin enimmäkseen noudattavalta,
maanlaajuiselta, valtion omistamalta firmalta.
Tämän Saimaan seudun suurimmissa keskuksissa on kuitenkin paljon pieniä
firmoja, joiden työntekijöitä 'pitkät kilvet' (venäläisautot) huolestuttavat ja
jotka tuntevat töidensä olevan liipaisimella erilaisten keikanheittäjien paineessa.
Eikä tässä puhuta mistään pienen joukon murheesta. Laskemme, että
kuljetustöistä saa tällä alueella leipänsä hyvinkin parisen tuhatta työihmistä,
Pekka Lehtonen muistuttaa.
Hän sanoo joidenkin kuormureiden mittareihin ilmestyneen viikonvaihteessa tuhansiakin
kilometrejä ilman, että ratinpyörittäjästä tietää kukaan.
Täkäläisessä Venäjän-liikenteen pääterminaalissakin ajeli yksi poika
trukkia äskettäin ilman työlupaa, mikä selvisi, kun tarkistin asian viranomaisilta.
Venäjä ja Viro kaikuvat usein päällimmäisinä myös alueen tulliterminaaleissa ja
Mustolan satamassa.
Lehtosen mukaan ay-liikkeen pitää päästä käsiksi ja sopimuksiin työmaiden
työsuhdevalvonnasta oli työnantaja sitten kuka hyvänsä.
Valvonnasta tulisi rakentaa myös niin vedenpitävä, että se soveltuisi
näihin kuljetusten kaltaisiin liikkuviinkin töihin, painottaa lähes pari vuosikymmentä
autoalan luottotehtäviä hoitanut Lehtonen.
Eero Kosonen
Heli Saarela, kuva