lkoministeri
Erkki Tuomioja sanoi viime vuonna ilmestyneessä, Unionin laajentumista käsitelleessä
Eurooppa-tiedotuksen kirjasessa, että vaikka kukaan ei tiedä, miltä EU muutaman vuoden
kuluttua näyttää, on keskeistä, että tehtävillä päätöksillä on kansalaisten
enemmistön vankka tuki kaikissa jäsenmaissa.
Samalla asialla kävi viime viikolla Helsingissä EU:n tulevaisuutta pohtivan
valmistelukunnan puheenjohtaja, Ranskan entinen presidentti Valéry Giscard d'Estaing.
Myös hänen sanomansa oli, ettei EU:sta voi muodostua vahvaa, jos kansalaiset eivät ole
sitä tukemassa.
Tämän ihmiskasvottoman Euroopan ongelman on nostanut näiden valtiomiesten ohella
esiin moni muukin, eikä kellään tunnut olevan järkevää tai ainakaan yhteisesti
hyväksyttävää ratkaisua siihen. Giscardkin puhui jostain paperinmakuisesta
EU-parlamentin ja kansallisten parlamenttien yhteiskokouksesta, joka muka lähentäisi
eurooppalaisia toisiinsa.
Ehdotusta käy epäileminen pelkästään sillä perusteella, että jo valtiollisella
tasolla kansalaisten ja heidän parlamenttiedustajiensa välillä aukeaa useimmissa maissa
syvä kuilu ja politiikan suosio mataa lähes kaikkialla alamaissa.
Unionin ja sen kansalaisten eriseuraisuudella on vankka historiallinen taustansa.
EU:han perustettiin aikanaan Roomassa 1950-luvun lopulla talousyhteisöksi, eikä tämä
leima ole siitä juuri kuluneiden vuosien mittaan lähtenyt. Parhaillaankin
päällimmäinen pauhu Brysselissä käy Unionin kasvu- ja vakaussopimuksen ympärillä,
kun Saksa, Ranska, Italia ja Portugali ovat saaneet luvan lipsua yhdessä hyväksytystä
budjettikurista.
EU kulkee edelleen vahvasti paitsi taloudellisen myös eliitin projektin maineessa.
Unionin sosiaalinen puoli on edelleen lapsen kengissä. Kuvaruutuun ilmestyy harva se ilta
puhuva pää Brysselistä, mutta sanomaa on useimmiten lähes mahdoton yhdistää
tavallisen ihmisen arkipäivään, vaikka sitä koskevia päätöksiä olisikin tehty.
Yleinen harha ihmisten keskuudessa on myös se, että päätöksiä latoo pöytään
Bryssel. Harvemmin tullaan ajatelleeksi, että kaikki merkittävimmät Unionin tasolla
tehtävät ratkaisut perustuvat asioiden valmisteluun jäsenmaissa.
Joku viisas sanoikin joskus, että tärkeämpää kuin ostaa lentolippu Brysseliin, on
ajaa Helsingin kaupungin raitiovaunulla Aleksanterinkadulle ja Katajanokalle.
Tietoa Unionin tulevaisuuden rakentelusta meillä siis on, tiedotushaluisten,
kansalaisia palvelevien virkamiesten kanssa voi olla toinen juttu.
Giscardin valmistelukunnan päätehtävä on miettiä sitä, miten EU:n yhteisyyttä
voitaisiin tulevaisuudessa syventää, pitäisikö Unionilla olla esimerkiksi sitovat
perusoikeudet tai perustuslaki, yhteinen ulkopolitiikka tai armeija.
Toinen ja suomalaisille ilman muuta läheisempi tulevaisuuden kysymys on se, mitä
meille merkitsee EU:n laajentuminen itään. Tämä aihepiiri varastaa varmaan pääroolin
niistäkin 15 tilaisuudesta, joita palkansaajien keskusjärjestöt paraikaa EU:n
tulevaisuudesta pyörittävät.
Jos euro toi kansalaisille konkretiaa Unionin olemassaolosta, samaa voi sanoa
laajentumisestakin. Sitä on tähän mennessä ainakin ay-liikkeessä käsitelty
voittopuolisesti ja sinänsä aivan oikein työllisyyskysymyksenä.
Vähemmälle huomiolle on jäänyt esimerkiksi se, mitä sata miljoonaa uutta ja köyhää
EU-kansalaista merkitsee elintasollemme.