Täyttääkö laki todella työsuhdeturvalle asetetut
tavoitteet, johtaja Kirsti Palanko-Laaka SAK:n työympäristöosastolta?
Yleisesti ottaen täyttää. Suomalaisissa olosuhteissa tuskin on saatavissa
nykyistä parempia irtisanomisperusteita. Irtisanomisperusteet ovat usein kuin veteen
piirrettyjä viivoja, kun on kyse tuotannollisista ja taloudellisista perusteista.
Työnantajan velvoitteita ja vastuita irtisanomistilanteissa on syytä lisätä ja
tarkentaa.
Eikö juuri työsuhdeturvan riittämättömyys ole ollut parin vuoden ajan
kipein ongelma työmarkkinoilla? Suomessahan on helppoa ja halpaa irtisanoa väkeä.
Työsuhdeturva on ongelma aina, olivatpa irtisanomisperusteet laillisia tai
laittomia. Lainsäädännöllä on vaikea tehdä mitään radikaaleja uudistuksia. Voimme
korostaa yritysten sosiaalista vastuuta ja katsoa yritysten toiminnan isänmaallisuuden
perään, mutta globaalitaloudessa irtisanomisperusteiden tiukentaminen lakipykälillä
tuskin helpottaa ongelmaa.
Työnantajilla on nytkin uudelleenkouluttamisen ja sijoittamisen
velvollisuus, mutta nämäkään velvoitteet eivät tahdo tuoda työntekijöille kaivattua
suojaa.
Onko ongelma se, että työelämän lait ovat kohtalaisen hyvässä kunnossa,
mutta työnantajamoraali on löyhtynyt eikä lakeja noudateta?
Osin on niin: on vielä pitkä matka lakien täysimittaiseen toteutumiseen. Hyvät
ja vastuulliset työpaikat noudattavat lakeja kohtuullisesti, mutta osa yrityksistä
toimii kuin lainsäädäntö ei olisi muuttunut lainkaan. Kun työpaikat ovat epävarmalla
pohjalla, työntekijät eivät uskalla aina pitää omista etuuksistaan kiinni. Yleinen
epävarmuus heikentää oikeudellista edunvalvontaa.
Selonteossa sanotaan, että työsopimuslaki on parantanut määräaikaisten ja
vuokratyövoiman asemaa. Vuokratyöntekijöiden surkea asema on PAM:lle valtava
päänsärky ja määräaikaisten pompottelu etenkin julkisella sektorilla jatkuu. Onko
pätkätyöntekijöiden asema lainsäädännöllä hoidettu?
Epätyypillisissä työsuhteissa olevien asemaa on parannettu, kun menty
lähemmäksi kustannusneutraaliuden periaatetta: kaiken työn hinta on sama olipa työn
tekemisen muoto mikä hyvänsä.
Toki on niin, että vuokratyöntekijät ovat yhtä epävarmassa asemassa kuin
määräaikaiset. Laissa turvataan vain vuokratyön vähimmäisehdot.
SAK:sta on useaan otteeseen todettu, ettei työsopimuslakia ole tarpeen avata
perusteluna se, että työnantajat nostaisivat uudelleen kyseenalaiseksi
työehtosopimusten yleissitovuuden. Selonteossa kuitenkin todetaan, että
työehtosopimusten yleissitovuus toimii hyvin eikä yleissitovuussääntelyä ole tarpeen
ottaa uudelleen harkittavaksi tai tarkistettavaksi. Rohkaiseeko toteamus avaamaan
työsopimuslain esimerkiksi työsuhdeturvan parantamiseksi, jos paineet SAK:n kentässä
kasvavat?
Irtisanomisperusteet ovat työnantajapuolelle hyvin herkkä asia ja työsopimuslain
tasapaino luultavasti järkkyisi, jos lähtisimme vaatimaan irtisanomisperusteita
avattavaksi. Nykyisissä oloissa emme saisi poliittista tukea tavoitteillemme. Joudumme
muulla tavoin edistämään yritysten vastuullista käyttäytymistä.
SAK on esittänyt ns. tilaajavastuuta ja työmarkkinajärjestöjen
kanneoikeutta työehtosopimusten rikkomisessa. Mitä uudistuksilla tavoitellaan?
Ehdotukset liittyvät verkostoituneeseen tuotantotapaan; verkostoitunut
tuotantomalli hajauttaa vastuuta. Tilaajavastuu tarkoittaisi, että koko alihankintaketju
noudattaa lainsäädäntöä ja työehtosopimuksia. Jotkut väittävät, että näinhän
se toimiikin, mutta periaatteelle täytyisi saada juridisia takeita.
Kanneoikeus liittyy siihen, että ihmiset eivät epävarmoissa oloissa nosta
juttuja työelämän oikeuden loukkauksista, ja työmarkkinajärjestöille annettaisiin
siihen mahdollisuus. Kanneoikeus olisi apuväline yhdenvertaisuuden ja tasa-arvon
toteutumiselle työsuhteen ehtojen alueella.
Hallituksen työelämäselonteko on valmisteltu kolmikantaisesti. Eikö
hallitus voi arvioida työelämän kehitystä kuuntelematta työmarkkinajärjestöjä?
Kolmikanta on niin verissä, että on järkevää arvioida kehitystä yhdessä.
Työlainsäädäntöhän on myös rakennettu kolmikantaisesti.