Vanha johto eli IAU:n puheenjohtajana vuodesta 1993 työskennellyt Rainer
Hakala ja pitkäaikaiset varapuheenjohtaja Tapani Kautto ja liittosihteeri Alpo
Pehkonen olivat ehdolla kolmikkona. Kun kokouksen kuluessa alkoi näyttää siltä,
että yksituumaisuutta ei löydy, vanha johto vetäytyi eikä kokous päässyt
äänestämään.
Uudeksi varapuheenjohtajaksi valittiin Reijo Hautamäki ja liittosihteeriksi Juha-Matti
Koskinen.
Sekä Hakala että Haapasaari vakuuttelivat, ettei vallanvaihdossa ollut kyse
niinkään näkemys- tai linjaeroista, vaan sukupolvenvaihdoksesta. Hakala oli ilmoittanut
jo viime kevään edustajistossa, ettei ole enää käytettävissä puheenjohtajaksi.
Kenttäväestä osa pyysi vanhaa johtokolmikkoa jatkamaan, jotta sukupolvenvaihdos
tapahtuisi hallitusti.
Kokoukselle esitettiin, että nykyjohto olisi jatkanut kaksi vuotta ja Haapasaari
palkattu liittoon ammentamaan hiljaista tietoa. Kokouksen enemmistö ei puheiden
perusteella tyytynyt hitaaseen kapulanvaihtoon, ja vanha johto vetäytyi.
Edustajiston puheenjohtajasta äänestettiin. Esa Suokas voitti Tommi
Toivolan äänin 11-9. Toivola valittiin edustajiston varapuheenjohtajaksi.
Kolme polkua
IAU:n edustajistossa vallitsi yksituumaisuus siitä, että liitto ei tulevaisuudessa
pärjää yksin, vaan tarvitsee kumppaneita. Valittavana on ainakin kolme tietä, joita
lähteä kulkemaan.
Yksi vaihtoehto olisi muodostaa SAK:n sisälle ilmailualalle yhteistyöliitto
käytännössä Suomen Lentoemäntien ja Stuerttien yhdistyksen SLSY:n kanssa.
Sopimusoikeudet kumpikin liitto haluaa pitää itsellään, mutta yhteistyön maaperää
voisivat olla jäsenpalvelut. Tosin yksistään lentoasemilla työskentelee usean
SAK:laisen liiton jäseniä useilta sopimusaloilta.
IAU:lla on menossa yhteistyökuvio Suomen Merimies-Unionin ja Rautatieläisten liiton
kanssa. Kyse on lähinnä resurssien yhteiskäytöstä.
Toinen polku olisi vetää yhden sateenvarjon alle koko SAK:lainen kuljetusala, mikä
polku on kuitenkin viime vuosina ollut kivinen. Kuljetusalan liitot ovat kosiskelleet
toinen toisiaan, mutta yhteistä liittoa ei ole syntynyt.
Kolmas polku olisi liittyä kaavaillun teollisuuden suurliiton TEAMin
logistiikkaketjuun.
Tiukka kierros
IAU:lla on odotettavissa tiukat työehtosopimusneuvottelut ensi syksynä. Liiton johdon
korviin on kantautunut viestejä työnantajapuolen huononnusehdotuksista. Ilmailuväkeä
saattaa uhata muun muassa pitkän loman ja muiden työaikaetujen heikentäminen.
Kokousväen keskuudessa uumoiltiin, että nykytasoisen työehtosopimuksen puolustaminenkin
saattaa merkitä työtaistelu-uhkaa puhumattakaan työehtojen parannuksista.
IAU:ssa on noin 3 700 jäsentä, jotka työskentelevät lentoliikenteen
maapalvelussa, lentokonehuollossa, rahdissa ja cateringissa.
Leena Seretin