vane.jpg (302 bytes)

Koko johto vaihtui

Ilmailualan Unionin IAU:n edustajistossa
vaihtui koko liiton johtokolmikko.
Uudeksi puheenjohtajaksi valittiin
oululainen Juhani Haapasaari.

vi-ne-pi.gif (120 bytes)  Juhani Haapasaari (45) on työskennellyt NGH Oy:n pääluottamusmiehenä ja toiminut Suomen Siviililentoliikennevirkailijoiden liiton eli IAU:n osasto kympin puheenjohtajana. Dramaattiseen päätökseen juuri 50-vuotta täyttäneen IAU:n 20-jäseninen edustajisto päätyi pitkän keskustelun ja jahkailun jälkeen.

Ilmailualan Unionissa puheenjohtajan nuija siirtyi Rainer Hakalalta (oik.) Juhani Haapasaarelle, joka tottelee myös nimeä Hapsu. Foto. TUULIKKI HOLOPAINENVanha johto eli IAU:n puheenjohtajana vuodesta 1993 työskennellyt Rainer Hakala ja pitkäaikaiset varapuheenjohtaja Tapani Kautto ja liittosihteeri Alpo Pehkonen olivat ehdolla kolmikkona. Kun kokouksen kuluessa alkoi näyttää siltä, että yksituumaisuutta ei löydy, vanha johto vetäytyi eikä kokous päässyt äänestämään.

Uudeksi varapuheenjohtajaksi valittiin Reijo Hautamäki ja liittosihteeriksi Juha-Matti Koskinen.

Sekä Hakala että Haapasaari vakuuttelivat, ettei vallanvaihdossa ollut kyse niinkään näkemys- tai linjaeroista, vaan sukupolvenvaihdoksesta. Hakala oli ilmoittanut jo viime kevään edustajistossa, ettei ole enää käytettävissä puheenjohtajaksi. Kenttäväestä osa pyysi vanhaa johtokolmikkoa jatkamaan, jotta sukupolvenvaihdos tapahtuisi hallitusti.

Kokoukselle esitettiin, että nykyjohto olisi jatkanut kaksi vuotta ja Haapasaari palkattu liittoon ammentamaan hiljaista tietoa. Kokouksen enemmistö ei puheiden perusteella tyytynyt hitaaseen kapulanvaihtoon, ja vanha johto vetäytyi.

Edustajiston puheenjohtajasta äänestettiin. Esa Suokas voitti Tommi Toivolan äänin 11-9. Toivola valittiin edustajiston varapuheenjohtajaksi.

Kolme polkua

IAU:n edustajistossa vallitsi yksituumaisuus siitä, että liitto ei tulevaisuudessa pärjää yksin, vaan tarvitsee kumppaneita. Valittavana on ainakin kolme tietä, joita lähteä kulkemaan.

Yksi vaihtoehto olisi muodostaa SAK:n sisälle ilmailualalle yhteistyöliitto käytännössä Suomen Lentoemäntien ja Stuerttien yhdistyksen SLSY:n kanssa. Sopimusoikeudet kumpikin liitto haluaa pitää itsellään, mutta yhteistyön maaperää voisivat olla jäsenpalvelut. Tosin yksistään lentoasemilla työskentelee usean SAK:laisen liiton jäseniä useilta sopimusaloilta.

IAU:lla on menossa yhteistyökuvio Suomen Merimies-Unionin ja Rautatieläisten liiton kanssa. Kyse on lähinnä resurssien yhteiskäytöstä.

Toinen polku olisi vetää yhden sateenvarjon alle koko SAK:lainen kuljetusala, mikä polku on kuitenkin viime vuosina ollut kivinen. Kuljetusalan liitot ovat kosiskelleet toinen toisiaan, mutta yhteistä liittoa ei ole syntynyt.

Kolmas polku olisi liittyä kaavaillun teollisuuden suurliiton TEAMin logistiikkaketjuun.

Tiukka kierros

IAU:lla on odotettavissa tiukat työehtosopimusneuvottelut ensi syksynä. Liiton johdon korviin on kantautunut viestejä työnantajapuolen huononnusehdotuksista. Ilmailuväkeä saattaa uhata muun muassa pitkän loman ja muiden työaikaetujen heikentäminen. Kokousväen keskuudessa uumoiltiin, että nykytasoisen työehtosopimuksen puolustaminenkin saattaa merkitä työtaistelu-uhkaa puhumattakaan työehtojen parannuksista.

IAU:ssa on noin 3 700 jäsentä, jotka työskentelevät lentoliikenteen maapalvelussa, lentokonehuollossa, rahdissa ja cateringissa.

Leena Seretin

Palkkatyöläinen 30.5.2007 nro 5/07

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullejutun alkuun

ne339999.gif (51 bytes)