Sailas on seurannut suomalaisista yhteiskuntaa erilaisilta
näköalapaikoilta yli 30 vuoden ajan. Myös SAK ja sen toiminta ovat tulleet tutuiksi
vuosikymmenien aikana.
Esimerkiksi 1970-luvun alun taantumasta ylöspääsy rakentui mitä suurimmassa
määrin kolmikantaiseen yhteistyöhön, jossa SAK:n rooli oli poikkeuksellisen keskeinen.
SAK oli valmis keskustelemaan sellaisista asioista, joissa piti osoittaa malttia ja
järkeä sekä katsoa palkansaajan aseman parantamista pidemmällä aikavälillä.
Toisena konkreettisena asiana tulee mieleen vuodesta 1995 tähän päivään
asti jatkunut lähes poikkeukseton keskitettyjen sopimusratkaisujen kausi. Nyt voidaan
todeta, että se on ollut erittäin onnistunut periodi. Eikä se tietenkään olisi ollut
mahdollista ilman SAK:ta.
Eikä Sailaksen mukaan voi mitenkään sanoa, että SAK olisi vastuuntuntoisella
toiminnallaan uhrannut omat jäsenensä. Hänen mielestään kyse on ollut parhaasta
mahdollisesta edunvalvontapolitiikasta, mitä on voitu harjoittaa.
Sailas huomauttaa, että onnistunut politiikkaa on paitsi lisännyt laman jälkeen
työllisten määrää yli 400 000:lla on myös nostanut palkansaajien ostovoimaa
enemmän kuin SAK:n omat tavoitteet ovat olleet.
Kyllä SAK:n jäsenten pitäisi osata antaa arvoa itselleen ja omalle
järjestölleen. Tulokset ovat olleet erinomaisia. Ratkaisevan tärkeän panoksen tähän
työhön on antanut puheenjohtaja Lauri Ihalainen, Sailas toteaa.
SAK:n sanaan on voinut luottaa
Sailaksen mielestä SAK:hon liitetyt kielteiset arviot perustuvat usein vääriin
mielikuviin ja jopa vääriin tietoihin. Esimerkiksi SAK:hon lyöty konservatiivisuuden,
vanhoillisuuden leima ei hänen mielestään pidä paikkaansa.
SAK mielletään ehkä liiaksi teollisuustyöväen järjestöksi. Ihmiset eivät
tiedä, että SAK:n liittojen jäsenillä on merkittävä rooli julkisissa ja
yksityisissä palveluissa. Ihmiset eivät tiedä, millaisia töitä SAK:laiset tekevät.
Teollisuustyöstäkin on usein vanhahtava kuva.
Sailas haluaa korostaa myös SAK:n luotettavuutta. Hänen mukaansa järjestön sanaan
on voinut luottaa. Kun jotain on sovittu, siitä on myös pidetty kiinni.
Tulopolitiikasta ollaan luopumassa
Tällä hetkellä näyttää siltä, että syyskuun lopulla päättyvän keskitetyn
tulopoliittisen sopimuksen jälkeen on edessä liittokohtainen sopimuskierros. Sailas
pitää todennäköisenä, että liittokierrokset eivät jää yhteen, vaan
työmarkkinoilla ollaan hänen mukaansa siirtymässä pidempään, useampia peräkkäisiä
liittokohtaisia ratkaisuja sisältävään kauteen.
Näen niin, että työnantajat pyrkivät jo tulevalla liittokierroksella hyvin
eripituisiin sopimuksiin, jolloin paluu keskitettyihin ratkaisuihin vaikeutuu
entisestään.
Valtiovarainministeriön ylimmän virkamiehen mielestä on hyvä kysymys, miksi
laajoista tulopoliittisista ratkaisuista pitäisi nyt luopua, koska tulokset ovat
kuitenkin monilla mittareilla mitattuina olleet hyviä.
Jos liittokohtaisiin ratkaisuihin siirrytään, se ei välttämättä tarkoita
mitään huonoa, mutta ei välttämättä mitään hyvääkään. Se pitää sisällään
joka tapauksessa huomattavia talouden kehitykseen liittyviä riskejä.
Sailaksen mukaan palkankorotuspaineet ovat nyt monestakin syystä suuremmat kuin
aikoihin. Verrattuna aikaisempien vuosikymmenien tilanteeseen suuret palkankorotukset
eivät enää Sailaksen mukaan näy inflaation kiihtymisenä, vaan heikompana
työllisyytenä.
Inflaatiota on nykyään vaikea saada aikaan, koska maailma on avoin ja
halvempaa tavaraa voidaan tuoda muualta. Kilpailu pitää yllä maltillista
hintakehitystä, vaikka jotkut palkansaajaryhmät saisivatkin suuria palkankorotuksia.
Työnantajien pyrkimys liittokohtaiseen kierrokseen on Sailaksen arvion mukaan
lähtöisin jo ajalta ennen maaliskuun eduskuntavaaleja. Hänen mukaansa tällä
valinnalla ei ole suoranaista tekemistä vaalin tuloksen tai hallitusohjelman kanssa.
Kyllä voi perustellusti kuvitella, että lyhyellä aikavälillä liittokierros
tulee työnantajalle kalliimmaksi kuin keskitetty. Mutta ilmeisesti siellä on ajateltu,
että pitkällä aikavälillä on kuitenkin tärkeä aikaansaada palkkajärjestelmissä ja
-rakenteissa sellaisia muutoksia, jotka yritysten kannalta ovat hyödyllisiä. Halutaan
enemmän yrityskohtaisia palkkaratkaisuja, tulospalkkausta ja joustavuutta.
Sopimusyhteiskunta on syytä säilyttää
Liittokierroksesta tai vaikka useistakin huolimatta Sailaksen mukaan ei
ole syytä ajatella, että sopimusyhteiskunnan malli olisi Suomessa kuopattu. Se vain
hakee hänen mielestään uusia muotoja ja uusia rooleja.
Jos ajatellaan, että sopimusyhteiskunnan vastakohtana on kärjistyvä taistelu
työmarkkinoilla, niin siitä ei Suomen kaltaisessa maassa hyvä seuraisi. Kyllä meidän
täytyy säilyttää taito sopia asioista. Se on hyvä muistaa sekä työnantaja- että
työntekijäliitoissa.
Sailas pitää hyvänä SAK:n puheenjohtajan Lauri Ihalaisen avausta, että
liittokierroksesta huolimatta eräistä työelämän asioista voitaisiin sopia
kolmikantaisesti maan hallituksen ja työmarkkinajärjestöjen välillä.
Hallituksen veropolitiikka ei kovin työllistävää
Sailaksen mielestä uuden hallituksen hallitusohjelmasta tuli varsin pitkä. Hän
muistelee Kalevi Sorsan toista hallitusta (197779), jonka hallitusohjelma oli lyhyt
ja yleisluontoinen, mutta jonka talouspolitiikkaa oli hyvin onnistunutta.
Mutta eihän se välttämättä vielä mitään merkitse, onko hallitusohjelma
pitkä vai lyhyt, tarkka vai yleisluonteinen. Mikään malli ei sinällään estä
menestyksekkään politiikan harjoittamista.
Sailaksen mielestä uuden hallituksen hallitusohjelmaan kirjattu työllisyystavoite
80 000100 000 uudesta työpaikasta vaalikauden aikana on hyvin
kunnianhimoinen. Hän muistuttaa, että mitä ylemmäksi työllisyysasteessa noustaan,
sitä vaikeampi on saada luoduksi uusia työpaikkoja. Myös työikäisen väestön
määrän kääntyminen laskuun vuonna 2010 vaikeuttaa luonnollisesti työllisyyden
lisäämistä.
Hallituksen veropolitiikka ei Sailaksen mielestä ole kovin työllistävää. Hän
arvioi, etteivät ruuan arvonlisäveron alennus tai helpotukset perintö- ja lahjaveroon
tuo juurikaan uusia työpaikkoja. Niiden tavoitteet ovat muualla.
Harri Järvinen