Kesäkuun
lopulla pääsi 25 Euroopan unionin jäsenmaan poliittista johtajaa sopimukseen
tulevaisuudessa sovellettavista pelisäännöistä. Yli kahden vuoden tiiviiden
valmistelujen tuloksena syntyneen sopimusluonnoksen hyväksyntä oli epävarmaa viimeiseen
saakka lähinnä poliittisten riitojen (mm. Espanjan ja Puolan ääniosuus) takia. Sitä,
että sopimukseen päästiin, on pidettävä mainiona asiana. Sopimus on tarkoitus
allekirjoittaa EU:n (aiemman EEC) syntymäkaupungissa Roomassa marraskuun 22. päivänä.
Parhaassakin tapauksessa sopimus astuu voimaan vasta vuonna 2009. Siihen saakka
komissiossa, ministerineuvostossa ja parlamentissa jatketaan vanhojen pelisääntöjen
("Nizzan") pohjalta. Sopimus saatetaan myös kaataa joidenkin jäsenvaltioiden
kansanäänestyksissä. Esimerkiksi Tanskassa tällainen on järjestettävä. Ne maat,
jotka kaatavat sopimukset, eivät kuitenkaan kaada EU:ta, vaan asettavat itsensä
ulkokehälle tai jopa ulkopuolelle.
Sopimus oli välttämätön, koska EU laajeni 1.5. 2004 kymmenellä uudella
jäsenmaalla, joiden kansalaisista tosin reilut puolet on puolalaisia. EU:n sisälle
syntyi aiemmin kokematon elintaso-, palkka- ja työmarkkinakuilu, jonka kaventaminen on
maanosallemme ja sen ay-liikkeelle historiallinen haaste. On hyvin tärkeätä, että
uusien jäsenmaiden demokraattisesti valitut poliitikot olivat tasa-arvoisesti
valmistelemassa syntynyttä sopimusta vanhojen jäsenmaiden kollegojensa kansa ns.
konventissa.
Euroopan ammatillisen yhteisjärjestön EAY:n työvaliokunta otti kantaa
perustuslailliseen sopimukseen nyt heinäkuussa. Kantaa otettiin täysin yksimielisesti,
ja se on myönteinen. Voisi tarkentaa, että se kuten EAY:n aiemmatkin kannat
asiassa on kriittisen myönteinen.
Perustuslaillisen sopimuksen tärkein plussapuoli on sen toinen osa,
perusoikeusasiakirja. Yksinkertaistaen voi väittää, että siinä määritellään EU:n
ja sen kansalaisten yksilökohtaiset ja yhteisölliset (kollektiiviset) oikeudet ja
velvollisuudet. Ay-liikkeen kannalta on olennaista, että siinä yksiselitteisen
selkeästi vahvistetaan järjestäytymis-, ja neuvotteluoikeudet. Myös lakko-oikeus on
sopimuksen astuessa voimaan osa EU:n ydinoikeutta.
Sopimuksen muissa osissa taas korostetaan työmarkkinaosapuolten merkitystä EU:ta
rakennettaessa. Näin ollen vahvistetaan eurooppalaisen tai pikemminkin
länsieurooppalaisen mallin pohjaa. Uusliberaalit jatkanevat räksytystään
"korporatismista", mikä kävi ilmi mm. brittiläisen laatuviikkolehden The
Economistin antaessa punaisen kortin sopimukselle juuri siksi, että työmarkkinoilla
voidaan neuvotella.
EAY:n kritiikin kärki sopimuksen ollessa vielä luonnosvaiheessaan kohdistui yhteisen
talouspolitiikan onttouteen. Rahapolitiikan ollessa ainakin Emu-maissa yhtenäistä on
vallan painopiste varsinaisen talouspolitiikan teossa selkeästi jäsenmaissa. Uusien
työpaikkojen luominen eurooppalaisella yhteistyöllä ei helpotu, ja verokilpailu
jäsenmaiden välillä saa jatkua. Federalismista puhuminen on siis pötyä.
Syntynyt sopimus onkin kompromissi vallanjaossa "liittovaltion" ja
"valtioliiton" kanssa. On hyvä, että Euroopan parlamentti saa lisää valtaa.
Samoin on myönteistä, että juuri niillä alueilla, joilla kansalaiset haluavatkin
EU:lle lisää valtuuksia, kuten rikollisuuden ja ihmiskaupan torjunnassa, toimivaltaa
lisätään.
Euroopan yhdentymisen vastustajat ja viholliset käyvät nyt sopimuksen kimppuun
kansanäänestyksillä ratsastaen tai niitä vaatien.
Suomessa kansanäänestystä ei järjestetä. Ja jos järjestettäisiin, olisi sopimus
suomalaisten palkansaajien kannalta niin hyvä, että selkeä kyllä voittaisi.
Kirjoittaja on
SAK:n Eurooppa-sihteeri.