Kymmenen vuotta sitten tiimissä oli esimies ja neljä
lastaajaa, nykyään esimies ja kaksi lastaajaa. Vähintään yksi enemmän pitäisi olla,
sanoo luottamusmies Pekka Kähkönen, joka on yhdessä työsuojeluvaltuutettu Lilli
Ansarin kanssa kuskannut valokuvaajan ja minut kentälle. Kaikki ovat töissä
Finnairin tytäryhtiössä Northportissa, jonka palveluksessa on noin 400 vakinaista
työntekijää.
Jokainen on oman ergonomiansa seppä
Kun monta täpötäyttä charter-konetta nousee tai laskeutuu peräjälkeen, lastaajat
eli "ramppimiehet" nostelevat useita tuhansia kiloja joka mies. Yhden
6-13-tuntisen työvuoron aikana vakinainen lastaaja saattaa käsitellä jopa 10 000
kiloa matkatavaraa, yhtä lailla helteillä kuin pakkasillakin. Osa-aikaisia tulee töihin
3-5 tunniksi ruuhkahuippuja tasaamaan, mutta heitä on aina vain vaikeampi löytää.
Fyysisesti rankka työ, pitkät työmatkat ja vähän työtunteja. Ei se nuoria
houkuttele. Työ on myös vaarallista, ja ilman työkokemusta töihin tulevia nuoria
pitää valmentaa, Lilli Ansari korostaa.
Ergonomiaa pitäisi olla enemmän, vanhemmat eivät ole saaneet edes perusoppia
kursseilla. Jokainen soveltaa omaa malliaan, istuu, on polvillaan, hinautuu eteenpäin
selällään. Kukaan ei valvo kuluttavatko otteet.
Kuormitusta voisi vähentää ylimääräisillä tauoilla mutta sellaisiin ei
kovin usein ole tilaisuutta. Tai kierrättämällä tehtäviä.
Raskasta työtä raskaassa ilmassa
Kolmikko on yhtä mieltä siitä, että lentokoneen lastaajien työ on yksi
raskaimmista. Erityisen kuormittavaa on, että tätä raskasta työtä tehdessä myös
ilmanlaatu on huono. Heillä ei ole tietoa siitä, onko ilmanlaatua asematasolla mitattu.
SAS:n Kastrupin lentokentän asematasolla Tanskassa jonkin aikaa sitten tehtyjen
mittausten jälkeen lentoyhtiöitä ohjeistettiin alentamaan huolestuttavan korkeita
hiukkaspitoisuuksia. Pääkaupunkiseudun yhteistyövaltuuskunta YTV mittaa
vuoden 2007 aikana liikkuvan mittausaseman avulla kuinka vuorokauden mittaan kentällä
liikkuvat 49 000 ajoneuvoa vaikuttavat ilmanlaatuun.
YTV:n ilmansuojeluasiantuntijan Anu Kousan mukaan ilmanlaatu on verrattavissa
Tikkurilan keskustan ilmanlaatuun silloin, kun siellä on runsaasti liikennettä.
Epäsuotuisat sääolosuhteet nostavat usein pitoisuuksia erityisesti aamuisin,
kun kentälle saapuu lyhyessä ajassa paljon koneita. Raja-arvot eivät silti ole vielä
ylittyneet.
Tiimipäällikkö Tapani Tuomi Työterveyslaitokselta toivoisi kovasti, että
Suomeenkin saataisiin ohjearvot niitä varten, jotka joutuvat työskentelemään
paikoissa, joissa ilma on saastunutta.
Lastaajana kyllä näkee, että ilma on saastunutta, kun pyyhe kasvojenpesun
jälkeenkin tulee ihan mustaksi, sanoo luottamusmies Pekka Kähkönen.
Finnavia vastuuseen ympäristöstä
Lentokentän asemataso on mitä suurimmassa määrin yhteinen työpaikka, jossa liikkuu
omissa töissään monien eri yritysten palveluksessa olevia ihmisiä. Northportin
kolmikko samoin kuin työympäristösihteeri Pekka Kainulainen Ilmailualan
Unionista näkisivät mieluusti, että päätoimija Finnavia, entinen ilmailulaitos,
ottaisi päävastuun turvallisuudesta ja järjestyksestä.
Me työntekijät emme ole aivan tyytyväisiä siihen
tapaan, jolla Finnavia huolehtii ympäristöstä. Kiitoradat ovat totta kai tärkein asia,
mutta kyllä meitäkin pitäisi ajatella, Kähkönen sanoo.
Liukastumistapaturmia sattuu usein ja käsivarsia ja jalkoja korjaillaan sitten
leikkauspöydällä. Sormia jää puristuksiin, päät kolahtelevat, mutta vaarallisinta
on kuitenkin vilkas ajoneuvoliikenne, Northportin työsuojelupäällikkö Juha Vilkko
sanoo. Sairauspoissaolojen prosentti on noin kymmenen. Vuonna 2006 tapahtui 125
työtapaturmaa.
Ikuinen kiistakapula on niukkojen henkilöstöresurssien ja korkeiden
sairastamislukujen välinen yhteys. Työntekijät ovat sitä mieltä, että syy löytyy
henkilöstön vähyydestä, työnantajan mielestä resursseja taas vievät sairauslomat.
Henkilöstöä stressaa sekin, että Finnair haluaa panostaa ydintoimintaansa
lentoliikenteeseen ja hakee Northportille uutta omistajaa.
Helsinki-Vantaan edustan ilmanlaadun voi tarkistaa osoitteesta www.ytv.fi, katso
ilmanlaatu ja mittausasemat.
Ingegerd Ekstrand