Työmarkkinajärjestöt selvittelevät parhaillaan, onko niillä
edellytyksiä aloittaa keskitettyyn tulopoliittiseen sopimukseen tähtäävät
neuvottelut. Johtopäätöksiä on tarkoitus vetää lokakuun alkupuolella. Ihalainen
korostaa, että jos tuponeuvottelut päätetään käynnistää, silloin kyseessä on
neuvotteleminen laajasta talous- ja työmarkkinaratkaisusta, ei pelkästä
tulopoliittisesta ratkaisusta.
Ratkaisuun on sisällyttävä päätöksiä investoinneista ja muista
työllistävistä toimista. Keskeinen ongelmahan on, että yritykset eivät investoi
Suomeen. Taloudellinen epävarmuus jatkuu, vaikka talouskasvun ennustetaan ensi vuonna
kiihtyvän.
Vanhasen hallitus laskee talouspolitiikassaan paljon sen varaan, että maahan
syntyy keskitetty tulopoliittinen sopimus. Esimerkiksi päätökset veronkevennyksistä,
työllisyystoimista ja osaamiseen liittyvistä panostuksista on jätetty odottamaan
mahdollista tupoa.
Palkkamallista kiistaa
Kysymys palkkamallista ja palkankorotusten profiilista nousee taatusti esiin tulevalla
neuvottelukierroksella. Jo viime tupokierroksella palkkamallista käytiin kova vääntö,
kun työnantajat olisivat halunneet luopua perinteisestä mallista, joka perustuu
kansantalouden keskimääräiseen tuottavuuteen. Sen sijaan työnantajat ovat halunneet
lisätä ala- ja yrityskohtaisia joustoja palkoista sovittaessa. Työnantajat ovat myös
halunneet luopua solidaarisesta palkkapolitiikasta ja vaatineet palkkaerojen
kasvattamista.
Solidaarisen palkkapolitiikan puolustamisessa meillä tulee olemaan kova työ,
Ihalainen toteaa.
SAK on esittänyt, että yritystason jouston välineeksi sopisivat tulos- ja
voittopalkkiot. Ihalainen sanoo, että niiden pelisäännöistä sopiminen nousee varmasti
taas esiin.
SAK:lle keskeinen kysymys on palkansaajien muutosturvan parantaminen, josta
neuvoteltiin jo viime tulokierroksella. Ihalainen korostaa, että muutosturvassa on
kysymys useista erilaisista toimista, joiden avulla irtisanomisuhan alla olevaa
työntekijää voidaan auttaa työllistymään. Asiaa pohtineessa ns. Wallinin tupotyöryhmässä
SAK esitti työpaikkakohtaisia ja henkilökohtaisia työllistymisohjelmia, joiden
kustannuksiin myös irtisanova työnantaja osallistuisi. Wallinin työryhmä päätti
työskentelyssä erimielisenä tämän vuoden alussa.
SAK:n lähtökohtia tuloneuvotteluissa on palkansaajien ostovoiman kasvun turvaaminen.
Laman jälkeisissä tupoissa mallina on ollut maltilliset palkankorotukset yhdistettynä
tuloveronalennuksiin. Tänä vuonna tällä mallilla saavutetaan noin neljän prosentin
ostovoiman kasvu, mikä on ennakoitua enemmän.
Ihalaisen mukaan palkankorotusten tasosta on tässä vaiheessa turha puhua, kun tietoa
neuvottelujen alkamisestakaan ei vielä ole. SAK:n hallitus korosti elokuun kokouksessaan,
että tulevalla sopimuskierroksella ostovoiman kasvun on perustuttava ensisijaisesti
palkankorotuksiin.
Työajan pidennys esillä
Työnantajat väläyttelivät kesäpuheissaan, että työaikaa olisi pidennettävä
Suomessa, jotta kansainvälisessä kilpailussa pysytään mukana. Ihalainen sanoo, että
tällaisia vaatimuksia ei kannata ohittaa olankohautuksella, vaikka työajan pidennys
tuskin nousee syksyn neuvotteluissa keskeiseksi kysymykseksi.
Suomessa ei ole tarvetta pidentää työaikaa, sillä meillä on jo nyt
eurooppalaisessa vertailussa keskimääräistä pidempi työaika. Lisäksi monien alojen
työehtosopimukset mahdollistavat paikallisesti sovittavat joustot työajassa.
Syksyn tulokierroksella palkansaajapuoli neuvottelee yhdistyneen työnantajapuolen,
Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n kanssa. EK:n syntymiseen tiivistyy suurempi, myös
palkansaajajärjestöjen edunvalvontaan vaikuttava muutos.
Suomalaisen elinkeinoelämän painopiste on siirtymässä globaaliin
edunvalvontaan. EK:ta kiinnostaa, miten sen jäsenyritykset selviävät
maailmanlaajuisessa kilpailussa. Hyvä kysymys on, miten tämä vaikuttaa tulevaisuudessa
kotimaisen kolmikannan toimintaan, Lauri Ihalainen pohtii.
Pirjo Pajunen