Suurin osa työmatkaliikenteessä onnettomuuksiin joutuneista on sitä
paitsi jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Työmatkaonnettomuuksista enemmän kuin
puolet tapahtuu jalankulkijoille, vaikka tavallisin kulkuväline on henkilöauto.
Onnettomuuksiin joutuvista jalankulkijoista ja pyöräilijöistä altteimpia
onnettomuuksille ovat yli 50-vuotiaat naiset.
Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että naiset liikkuvat enemmän jalkaisin
ja pyörällä. He käyttävät myös miehiä useammin julkisia liikennevälineitä. Jos
perheessä on auto, vaikuttaa siltä että sen käyttö on miehen etuoikeus, toteaa
liikenneturvallisuusjärjestö Liikenneturvan suunnittelija Aulikki Schrey.
Erityisesti talvi on vaarallinen vuodenaika sekä jalankulkijoiden että
pyöräilijöiden kannalta, koska heille sattuu liukastumis- ja kaatumistapaturmia, joista
useimmiten seuraa kuitenkin vain lieviä vammoja: jalkojen venähdyksiä tai
käsivarsimurtumia. Henkilöautojen kolaroinnit työhön liittyvässä liikenteessä
johtavat useammin kuolemaan, jolloin myös työnantajalle koituvat kustannukset kasvavat
suuremmiksi.
Mutta lievemmätkin tapaturmat voivat joskus käydä kalliiksi, sanoo Aulikki
Schrey.
Yleisesti ottaen liikenneturmat tulevat työnantajalle jopa kuusi kertaa
kalliimmaksi kuin työpaikalla sattuvat tapaturmat.
Tuttu ei usein olekaan turvallinen
Tuttu tie voi pahimmassa tapauksessa olla surmanloukku, vaikka työhön liittyvän
liikenteen riskit muodostuvatkin useita eri tekijöistä, kertoo Aulikki Schrey.
Tutulla tiellä ajetaan rutiinilla, melkein kuin unessa, tarkkaavaisuus ei ole
yhtä suurta kuin tuntemattomalla tiellä. Joku muutos tiellä, tietyö tai vaikka
jalankulkija voi tulla epämiellyttävänä yllätyksenä. Muista riskejä ovat
kännykkään puhuminen ajon aikana, väsymys, puutteellinen keskittyminen, kiire ja huono
suunnittelu.
Jotkut ihmiset eivät osaa jättää työtä työpaikalle, vaan ottavat sen
mukaan autoon, josta tehdään pieni työnurkkaus. Puhutaan puhelimessa ja samalla on
kiire, koska matkaan ei ole varattu tarpeeksi aikaa. Puhelimessa puhuminen lisää vaaraa
myös jalankulkijalla, koska silloin keskitytään johonkin muuhun kuin liikenteeseen,
sanoo Aulikki Schrey.
Hänen mielestään työntekijöiden muistuttaminen liikenteen riskeistä on
työnjohdon tehtävä.
Suojavarusteet työssä ja vapaalla
Itella on käynnistänyt Liikenneturvan kanssa liikennevalistuksen levittämiseen
tähtäävän yhteistyön. Suomen posti- ja logistiikka-alan unionin PAU:n
työympäristösihteerin Mika Roosin mukaan tätä toimintaa ei aloiteta
päivääkään liian aikaisin.
Näistä asioista puhutaan pelottavan vähän. PAU:n jäsenille, jotka liikkuvat
liikenteessä päivittäin, onnettomuuksia sattuu lähes yksi päivässä ja työnantaja
menettää näiden turmien seurauksena keskimäärin kymmenen työpäivää henkilöä
kohti. Se on iso menoerä.
Työnantajat lobbaavatkin sen puolesta, että työmatkat jätettäisiin
tapaturmavakuutuksen ulkopuolelle, Mika Roos kertoo, mutta lisää, että Itellassa tämä
ei kuitenkaan ole tavoitteena. Tällainen muutos nimittäin vähentäisi luultavasti
entisestään työnantajien kiinnostusta liikenneturvallisuutta kohtaan.
Niiden 40 vuoden aikana, jolloin Mika Roos on työskennellyt alalla, ensin
postinjakajana ja sitten muissa tehtävissä, turvallisuus on parantunut merkittävästi.
Postinjakajilla on esimerkiksi liukuesteet ja kärryt ovat sähkökäyttöisiä.
Vanhemmille työntekijöille on myös sähkökäyttöisiä pyöriä. Myös reitit
suunnitellaan siten, että suurimmilta riskeiltä vältytään, hän kertoo.
Hänen mielestään henkilöstöä pitäisi kannustaa käyttämään käytössään
olevia suojavarusteita myös vapaa-aikana. Jos niitä tarvitaan töissä, voisi olettaa
että niitä tarvitaan myös vapaa-aikana, hän järkeilee.
Osa PAU:n jäsenille sattuvista tapaturmista johtuu yksinkertaisesti työn liiallisesta
kiireisyydestä.
Jakajat ajattelevat, että asiakkaiden on saatava postinsa mahdollisimman
aikaisin ja sitä mieltä ovat myös postiaan odottavat asiakkaat, mutta tämä myös
kiristää työtahdin niin kiivaaksi, että työnteko muuttuu välillä vaaralliseksi,
sanoo Mika Roos.
Myös pimeys ja huonosti auratut tiet ovat riski aamuvarhaisella ennen aurauksen
alkamista liikkeellä oleville lehdenjakajille.
Joka toinen vuosi joku henkilöstöön kuuluva kuolee vartioimattomissa
tasoristeyksissä. Vakavimmat onnettomuudet sattuvat yleensä maaseudulla, missä nopeudet
ovat suurempia. Kuolemantapauksia sattuu kuitenkin melko harvoin, vain muutama vuodessa,
joinain vuosina ei yhtään.
Ratissa pitää säilyttää maltti
Marko Neva tuli töihin Itellaan nuorena poikana, tarkoituksenaan jatkaa vain
vähän aikaa. Nyt hän on 40-vuotias, ja vuosia postin palveluksessa on kertynyt 20. Hän
toimittaa raskaita paketteja ja tavaroita asiakasyrityksiin pienellä kuorma-autolla ja
ajaa pahimpina päivinä yli sata kilometriä.
En koe työtäni erityisen vaarallisena tai kielteisellä tavalla stressaavana.
Tykkään vauhdikkuudesta ja siitä, ettei tarvitse istua yhdessä paikassa, hän sanoo ja
lisää, että on ratin takana viettämiensä vuosien aikana oppinut suhtautumaan
liikenteeseen maltillisesti.
Niiden vuosien aikana, kun hän on toimittanut paketteja Helsingin
keskustassa, liikenne on hänen mielestään lisääntynyt, mikä näkyy erityisesti
aamuisin ja iltapäiviin. Jos sataa lunta tai vettä, ruuhkat ovat tosiasia. Hänen
mielestään talviajon taidot ovat suomalaisilta unohtuneet. Erityisen vaaralliseksi meno
käy hänen näkemyksensä mukaan kiertoliittymissä, joissa vaikuttaa siltä, etteivät
ihmiset tunne liikennesääntöjä, ja moottoriteillä, missä osa haluaa näyttää että
auto kulkee.
Uudet kuljettajat testataan ennen kuin he pääsevät ajamaan ja ennakoivasta ajosta
järjestetään kursseja, joskin hänen viime kurssistaan on jo vuosia. Itella on
vastikään julistanut kilpailun, jonka voittaa vähiten tiettynä ajanjaksona kolaroinut
kuljettaja. Marko Neva ei usko voittavansa kisaa.
En tiedä kuinka monta peltikolaria päivässä sattuu, mutta jos päättelee
siitä mitä päivittäin kuulee ja näkee, voi helposti uskoa, että melkoisesti, hän
sanoo.
Itella on alkanut järjestää ennakoivan ajon kursseja osalle jakajista ja osa
osallistuu liikenneturvallisuutta käsitteleviin ryhmäkeskusteluihin. Jos tulokset ovat
hyviä, projekti ulotetaan koskemaan muutakin henkilöstöä. Hanke toteutetaan
yhteistyössä Liikenneturvan kanssa. Marko Neva suhtautuu hankkeeseen epäilevästi.
En tiedä kuinka paljon keskusteluilla on vaikutusta itse ajamiseen, mutta
ennakoivan ajon kursseista on aina hyötyä, hän toteaa.
Johanna Holmström
kuvat Synnöve Rabb