tiedottaa Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus Clean Clothes
-kampanjan selvityksestä. Sitä varten oli haastateltu satoja vaatetusteollisuuden
työntekijöitä neljässä Aasian maassa. Yrityksistä oli luupin alle otettu Lidl,
Walmart, Tesco, Carrefour ja Aldi.
Noilla yrityksillä on ns. yhteiskuntavastuun ohjeistoja, ja ne siis ovat panostaneet
yhteiskuntavastuuseensa ainakin retoriikan tasolla.
Mutta mitä Clean Clothes -selvityksestä ilmenikään?
Kampanjan haastatteluilla saama kuva erosi paljon yhteiskuntavastuun
retoriikasta. Tarkastuksissa huijataan laajalti. Työntekijät myös kertoivat
haastattelijoille, että toimintaohjeistoissa luvatut asiat eivät koske heitä ja että
heitä on pyydetty valehtelemaan, ilmenee SASKin tiedotteesta.
Hienoja käsitteitä
Entä Suomi?
Onhan yrityksen sosiaalinen vastuu (YSV) meilläkin 2000-luvun muoti-ilmaisuja.
Sen ympärille on noussut kauniiden käsitteiden rykelmä. Näitä ovat muun muassa
vastuullinen liiketoiminta, yrityskansalaisuus, kestävä kehitys, kestävä
liiketoiminta, ekokilpailukyky ja yritysetiikka.
Globaalissa maailmassa toimivien suomalaisyritystenkin verkkosivuilta löytää myös
YSV-aihepiiriin liittyviä hienoja englanninkielisiä käsitteitä: Coalition for
Environmentally Responsible Economies, Code of Conduct, CSR EMS Forum, Global Compact,
Global Reporting Initiative, Triple Bottom Line Management.
Globaaleissa YSV-talkoissa huhkivat niin EU kuin YK, niin OECD kuin ILO ja Amnesty.
Suomessa toimii erityinen Eettinen foorumi yritysten, järjestöjen, ay-liikkeen, kirkon
ja viranomaisten keskustelukenttänä. Toisaalta suurten työntekijäjoukkojen arkikokemus
sanoo, että yritystoiminta on mennyt reaalielämässä yhä kovemmaksi, ehkä
röyhkeämmäksikin. Ns. reilut työantajat tuntuvat olevan yhä harvemmassa.
Halloo, Stora Enso
Pikku testi. Miten 10 suurinta suomalaisyritystä ovat yy-äs-veensä määrittäneet,
ja mikä sija tuossa Kaikessa Kauniissa näyttäisi olevan omien työntekijöiden reilulla
kohtelulla?
Nokia, se suurin, on saanut epäsuoran siunauksensa peräti Amnestyn Suomen
edustajilta, joiden yrityksille antamissa suosituksissa (2003) todistetaan:
Alansa johtavana yrityksenä Nokia pyrkii korkeimpiin mahdollisiin eettisiin
stardardeihin ja olemaan yksi maailman parhaiten yhteiskunnallisesta vastuustaan
huolehtivista yrityksistä sekä hyvä yrityskansalainen.
Miten kommentoisikaan tuota nyt joukko entisiä nokialaisia vaikkapa Bochumista,
Espoosta tai Jyväskylästä?
Stora Enso näyttäisi olevan ainoita suuryrityksiä, jotka sosiaalista vastuutaan
(2007) määritellessään ovat nostaneet pöydälle peräti kissan nimeltä henkilöstön
vähentäminen: "Kun työvoiman vähentämistä ei voida välttää, toimimme
yksilöä kunnioittaen ja henkilöstön tarpeita kuunnellen."
Miten vakavasti lie Stora Enson johto tätä kohtaa tutkiskellut vaikkapa Kemijärven
ja Summan tapauksissa?
Haastava kirjaus löytyy myös Keskolta: "Keskolla on välitön sosiaalinen vastuu
oman henkilökuntansa hyvinvoinnista."
Kilpailija SOK lausuu saman julki jopa huutomerkein: "Periaatteena on se, että
s-ryhmäläisyys on paitsi yhdistävä tekijä, myös ylpeydenaihe. Ässäporukassa on
hyvä tehdä työtä!"
Outokumpu taas voitti Yhteiskuntavastuu 2008 -kilpailun, jossa etsittiin "vuoden
parasta yhteiskuntavastuuraportoijaa", nyt jo 13. kerran. Kuka panisi toimeen
kilpailun vuoden parhaasta yhteiskuntavastuun toteuttajasta?
Wahlroos ja taksi
Yleisvaikutelmaksi suuryritystemme YSV-kirjauksista jää, että on helpompi vannoa
ylevien arvojen nimiin, jos toteutuksen seuraajat eivät osu vastaan heti pääkonttorin
nurkilla. Monen yrityksen voi olla verraten helppo vakuuttaa omistajiaan tai asiakkaitaan
erinomaisuudestaan vaikkapa kestävän kehityksen ja kulttuurien monimuotoisuuden
arvostamisen tukijoina tai pakko- ja lapsityön väkevinä vastustajina.
Yleisen YSV-hyrinän katkaisi viime syksynä julkisuudessa kiintoisalla tavalla Sammon
konsernijohtaja Björn Wahlroos. "Yritysten tehtävä on tuottaa
mahdollisimman paljon varallisuutta omistajilleen, ne eivät ole
hyväntekeväisyysorganisaatioita", hän totesi, ja sanoutui irti YSV-ajattelusta.
Wahlroos sai vastaansa kipakoita puheenvuoroja, kuten professori Jukka Kemppisen
blogi-pohdinnan:
Luin kerran jostain, että herra W. hahmottelee julkisen sanottavansa taksissa.
Nyt taksimatka on tainnut olla erikoisen lyhyt. Toisaalta sivistymättömyyden
peittäminen röyhkeydellä on kyllä koeteltu resepti, Kemppinen pudotteli.
Mutta jospa herra W. vain oli muita rehellisempi?
Ehkä hän suuryritysmaailmaa tuntevana vain tuli sanoneeksi julki sen, että paperille
pannut ylevät YSV-kirjaukset ovat huulten löyhää löpinää?