Näistä on apua ja haittaa
muusikon työssä. Suojaimet ovat tarpeen, mutta koska soittajan pitäisi kyetä myös
kuulemaan pienimmätkin musiikin vivahteet, niin suojainten käyttö voi olla
kaksipiippuinen juttu. Kaikkein tehokkain tapa soittajan kuulon suojaamiseksi olisikin
vaikuttaa esimerkiksi tilojen akustiikkaan ja orkesterin soittajien paikkojen
uudelleenryhmittelyyn.
Mutta varsinkin viihdemusiikin tilat, ravintolat tai entiseen maitokauppaan
perustetut karaokebaarit ja erilaiset salit ovat akustiikan kannalta melko toivottomia.
Eivätkä varta vasten konserttisaleiksikaan rakennetut tilat aina saa kehuja
akustiikastaan.
Soittajien sijoittelu orkesterissa vaikuttaa myös. Nythän klassisen musiikin
konserteissa vaskien hurja äänenpaine tulee suoraan puupuhaltajien korviin. Soittajien
sijoitteluun vaikuttaminen on kuitenkin asennekysymys, sillä perinteet ovat tiukassa
tässäkin lajissa, arvioi Kauko Saari.
Akustiikan suunnittelu ennaltaehkäisee
Tässä asiassa pitää niin arkkitehtien, työterveyshuollon, miksaajien kuin
ravintoloiden johdonkin puhaltaa yhteen hiileen. Tosin nyt tuntuu puhuvan vain raha. Ja
asutuskeskuksiin pitäisi suunnitella tilat kevyen musiikin esittämiselle, eikä niitä
kannata sijoittaa vanhainkodin viereen. Hyvin suunnitellut ja akustisesti hyvät tilat
ennaltaehkäisevät niin muusikoiden kuin kuuntelijoidenkin kuulovaurion riskiä.
Akustisesti hyvä tila ei vaadi liikaa desibelejä.
Kuulosuojainten käyttö on helpompaa rock-muusikolle kuin sinfoniaorkesterin
soittajalle. Viihdemusiikissa usein riittää karkeahko erottelu, mutta klassisen musiikin
soittajien pitäisi kuulla kaikki vivahteet ja vielä koko orkesterin olisi
kuultava samalla tavalla.
Tosiasia Saaren mukaan on se, että jos muusikko aikoo tehdä työtään eläkeikään
asti, hänen on suojattava itseään. Ei jääkiekkoilijakaan lähde kentälle
suojaamatta.
Ammattimuusikoilla on hyvin usein kuulo vaurioitunut enemmän tai
vähemmän. Nuoremmat pitävät parempaa huolta itsestään. Vanhemmat taas ovat
välinpitämättömiä ja monilla onkin jo kuulo heikentynyt.
Ongelmana on kuitenkin se, että jos orkesterissa osa käyttää suojaimia ja
osa ei, niin silloin joku aina soittaa liian voimakkaasti. Suojaimia käytettäessä taas
häipyvät pienet nyanssit ja soitosta tulee tasapaksua lauantaimakkaraa. Itse asiassa
ihannetilanteessa koko orkesterilla pitäisi olla yhtä hyvä kuulo ja samanlaiset
suojaimet.
Kertakäyttötulpista apua yleisöllekin
Tavallisia kertakäyttöisiä korvatulppia Kauko Saari suosittelee musiikkifestareiden
yleisöllekin. Hän on viime vuosina ollut mittaamassa rock-konserttien desibelejä ja
Kuulonhuoltoliitto/Suomen Tinnitusyhdistys on jakanut kertakäyttöisiä korvatulppia
yleisölle.
Näissäkin konserteissa voitaisiin äänenvoimakkuutta laskea kovaäänisten
uudenlaisella sijoittelulla. Kaiken äänen isolla stadionilla tai puistossa ei tarvitsisi
tulla lavan reunalta vaan osa kovaäänisistä pitäisi sijoittaa esimerkiksi
yleisöjoukon puoliväliin. Näin pienemmälläkin teholla kuultaisiin hyvin, jopa
paremmin.
Kertakäyttöiset korvatulpat eivät Saaren mukaan tällaisissa konserteissa haittaa
kuuntelua. Ne pudottavat äänenpainetta vain 1015 desibelin verran.
Ne jopa parantavat vaikutelmaa, sillä hälyt jäävät pois ja näin yleisö
kuulee paremmin sen, mitä on tullut kuuntelemaan. Muutaman minuutin jälkeen ne eivät
tunnu oudolta korvissa ja kavereiden kanssa voi keskustella entiseen malliin. Kannattaa
kokeilla!
Haittaa muissakin ammateissa
Kuulon heikkeneminen on varsin yleistä ja siitä on haittaa muillekin kuin
ammattimuusikoille. Korvan status on kuitenkin Kauko Saaren mukaan huono edunvalvonnassa.
Kuulon alenemaa ei pidetä tarpeeksi vakava haittana, vaikka se saattaa aiheuttaa
joillakin aloilla isoja tappioita.
Jos esimerkiksi puhelinmyyjältä tilataan 5 000 pannua ja tehdas toimittaa 5
000 kannua, niin tappiota siitä syntyy. Ja jos koneenhoitaja ei erota, että koneen
saundi muuttui, niin siitä saattaa seurata miljoonaremontti. Näin siksi, että kuulo on
jokin verran heikentynyt.
Työterveyslaitoksen mukaan jo 10 desibelin kuulonalenema on vaikea kuulovamma
henkilöillä, jotka tarvitsevat ammatissaan erinomaista kuuloa.
Kuitenkin kuulon alenemaa taitaa olla mahdoton saada ammattitaudiksi. Kun potilas
kuulee puhetta, niin se riittää lääkäreiden mukaan. Saarella on tästä omakohtaista
kokemusta. "Ei sillä ole väliä rumpujen paukuttajalle" asenne on tuttu.
Uransa hän on tehnyt sekä muusikkona että opettajana Oulunkylän Pop/Jazz
Musiikkiopistossa (nykyinen Pop/Jazz Konservatorio) ja Sibelius-akatemiassa.
Saari pääsi pitkien valitusten jälkeen eläkkeellä tinnituksen vuoksi. Siitä hän
kärsi ajoittaisesti vuosien kuluessa.
Mutta kun loppuvuodesta 1991 kuuntelin Pop/Jazz Konservatoriossa
kurssitutkintoja, niin korvat jäivät pysyvästi soimaan.
Ensin en ollut huolissani, koska korvat olivat soineet ennenkin, mutta ne soivat
vielä joulun ja uudenvuoden. Loppiaisena olin jo niin hermostunut, että menin
lääkärille, joka diagnosoikin tinnituksen. Itse en aiemmin tautia/sairautta tuntenut.
Diagnoosi helpotti, mutta korvien soimiseen ei ole yleistä