Satamatöissä yleisimpiä henkilösuojaimia ovat turvakengät ja kypärät.
Kengät eivät estä liukastelua eivätkä suojaa pakkaselta. Monet suhtautuvat
suojakypärään vähätellen.
Radion ja puhelimen yhdistäminen kypärään tuntuu lisäävän käyttöhalukkuutta.
Uuden laitteen korkea hinta vaatii työnantajan vastaantuloa.
Suomen satamissa on vajaat 4 000 ahtausalan työntekijää. Vakavien onnettomuuksien
määrä on jo pitkään ollut laskussa, vaikka työvauhti onkin kiristynyt
äärimmilleen.
Venähdysten ja nilkan vääntymisten kaltaisia tapaturmia sattuu edelleen turhan
usein.
Yleisimpiä henkilösuojaimia ovat turvakengät ja suojakypärät.
Laskennallisesti turvakengän teräskärki suojaa jalkaterää noin 2 000 kilon
puristusta vastaan. Putoavalta taakalta teräskärki ei pelasta.
Turvajalkinemarkkinoilla toimii useita suomalaisia yrityksiä. Eri valmistajat
tarjoavat yhteensä kymmeniä erilaisia kenkämalleja.
Alkuaikoina tarjolla oli pari kolhon näköistä kenkää, Helsingin sataman
työsuojeluvaltuutettu Arto Sorvali muistelee.
Nykyään kengät ovat suosittuja myös vapaa-ajan jalkineina. Varsinkin vettä
hylkivät materiaalit ovat lisänneet kenkien suosiota. 95 prosenttia sataman ns.
jalkamiehistä ja 70 prosenttia työkoneen kuljettajista käyttää nykyisin
turvajalkineita.
Ulkonäköön panostamisesta huolimatta turvajalkineen pari tärkeää ominaisuutta on
jäänyt puutteellisiksi.
Pohjat on hengenvaarallisen liukkaat talvella, sanoo kemiläinen ahtaaja Veijo
Tomperi, joka on ollut itsekin monta kertaa ollut lentää päälleen.
Tuurilla olen säästynyt pahemmilta vahingoilta.
Turvajalkineiden liukkaudesta on kokemusta joka puolella Suomea. Haminan sataman
työsuojeluvaltuutettu Tuomo Paronen kylläkin väittää, että liukkaus
vähenee kun kenkiin viitsii laittaa liukuesteet. Tosin sisälle mentäessä on sitten
irrottelun vaiva.
Työnantajan panosta tarvitaan
Turvajalkineiden suojaavat heikosti pakkaselta. Kemin sataman työsuojeluvaltuutettu Hannu
Riikonen sanoo, että 20 asteen pakkasella turvakengällä ei pärjää.
Käytännössä tämä tarkoittaa Perämeren satamissa yhteensä noin kuukauden verran
työpäiviä.
Työnantajan panostuksella on merkitystä uusien suojaimien käyttötiheydessä.
Korvatulpat ja kuulokemalliset suojaimet eivät koskaan ole olleet käyttäjien mieleen.
Niitä käyttäessään esimerkiksi ns. näyttömies ei kuule radiopuhelinta. Helsingissä
kuulosuojainten suosio lisääntyi, kun työnantaja suostui kustantamaan meluisiin
paikkoihin uuden tyyppisen suojaimen. Siinä kypärään ja valjaisiin on yhdistetty
radiovastaanotin ja puhelin. Uudessa mallissa työntekijän kädet jäävät vapaaksi.
Melusuojaus on ahtaustyössä tarpeellinen laivojen ilmanvaihdon äänekkyyden ja
työkoneitten metelin takia. Yksi uuden mallinen suojain maksaa yli kolmesataa euroa.
Työnantaja on kustantanut Helsingin satamassa noin 60 henkilökohtaista suojainta.
Kaikissa satamissa työnantaja ei ole ollut halukas panostamaan yhtä paljon. Haminassa
firma korvaa vain 80 markkaa kypärä-kuulosuojain-radioyhdistelmästä. Parosen mukaan
vikaan mentiin siinä, että kotkalaiset olivat ehtineet hyväksyä jo sopimuksen ja
firman pitää kuulemma noudattaa yhtenäistä linjaa.
Työsuojeluvaltuutettuna Paronen lataa vahvaa kritiikkiä myös omiinsa päin:
On häpeäksi ahtaajille, että konttilaivapuolella suojakypärää käyttää
vain parikymmentä prosenttia väestä ja surraustöissä ehkä 80 prosenttia.
Kun rakennustyömailla kypärät ovat aivan yleisessä käytössä, niin miten
ahtaajien niskat voivat olla niin paljon heikommat etteivät kestä kypärän painoa,
Paronen lataa.
Mukavuuslippumiehistöt suojattomia
Hengitysilman epäpuhtauksilta suojautuminen koetaan tunnetusti vastenmieliseksi.
Vaarallisimpien lastien käsittelijät toki käyttävät kiltisti suodattimia niiden
hankaluuksista huolimatta. On syytäkin. Esimerkiksi Mäntyluodosta lähtee muutaman
kerran vuodessa Outokummun Harjavallan tehtaiden rikastetta joka on niin voimakasta, että
se syö metrin ratakiskoa viikossa. Näin kertoo pääluottamusmies Juhani Koskinen.
Mäntyluodossa käsitellään muutenkin suhteellisen paljon erilaisia kemikaaleja.
Suomalaiset ahtaajat osaavat huolehtia terveydestään.
Sääliksi käy näitä pahimpia lasteja noutamaan tulevien
mukavuuslippulaivojen miehistöjä. Heillä ei useinkaan ole minkäänlaisia suojaimia.
Meidän pojat heittelee niille laivaan naamareita alkajaisiksi, Koskinen kertoo.
Teollisuuden kemikaaleja käsittelevissä satamissa pölyävät lastit ovat myös
muiden kuin varsinaisesti laivaa purkavien ahtaajien riesana.
Meillä Kemissä tuulee aina, jokaisen kuorman jälkeen laiturilla pölisee
pitkän aikaa, Riikonen sanoo.
Kemiläiset käyttävät etupäässä keveitä pölysuojaimia. Kaikkein tympeimpiä
paikkoja hengityssuojaintenkin kanssa on metsäteollisuuden jauhemaisten kemikaalien
purkaminen siiloihin.
Henkilösuojaimien käyttöön on tähän asti suhtauduttu eri satamissa melko
maltillisesti. Ketään ei voi pakottaa, tuntuu olleen yleisenä linjana. Tosin
Helsingissä on aikanaan löytynyt työnantajan ja ammattiosaston kesken yhteinen tiukka
linja. Suojaimen käytön laiminlyönti on voinut olla varoituksen paikka. Sorvalin mukaan
näin pitkälle ei ole kuitenkaan tarvinnut mennä. Haminassa sanktiot on hiljattain
otettu pohdittavaksi työnjohtajien koulutuksessa.
Eino Nykänen