Suojaimet valmistaneen
jyväskyläläisen Silentan toimitusjohtaja Arimo Ristola naureskelee, että
Kremliin piti mennä oikein Putinin kanslian kautta.
Vaikka
kumarrus Moskovaan päin oli pelkäksi pr-eleeksi tarkoitettu, eikä Ristola haluaisi
siitä edes mainittavan, tempauksessa voi nähdä olleen toiveita ainakin toinen puoli.
Venäjä polttelee nyt monen bisnesmiehen mieliä. Siellä olisi uusia ja tarpeellisia
markkinoita kuulosuojainkauppiaallekin.
Tällä alalla pitää pystyä touhuamaan globaalisti, ja kasvu haettava
maailmalta. Jos olisimme jättäytyneet kotimarkkinoiden varaan, meitä ei enää olisi
olemassakaan, sanoo Ristola.
Silenta kehittää ja valmistaa kuulosuojaimia ainoana firmana Suomessa.
Se sai työnsä laadusta ISO 9001-sertifikaatin maan ensimmäisten yritysten joukossa
ja liimaa uskollisesti kotimaisuutta korostavaa sinivalkoista avainta tuotteisiinsa, mutta
täkäläisistä kuulosuojainmarkkinoista sille on lohjennut vain noin viiden prosentin
siivu.
Niin edistyksellinen työsuojelumaa kuin Suomi maailman mittakaavassa onkin,
meillä alan tarvikekaupassa jylläävät erilaiset kokeilut ja halpamyynti. Silenta saa
viennistä paremman hinnan kuin kotimaan myynnistä. Esimerkiksi asiointi suurimpien
meikäläisten rautakauppaketjujen kanssa on osoittautunut kovin nihkeäksi, Ristola
valittaa.
Silenta valmistaa noin 300 000-400 000 kuulosuojainta vuodessa ja vie niitä noin 60
maahan. Sen markkinaosuus on maailmalla viitisen prosenttia. Tuoreimpana valmistukseen on
otettu myös monikäyttöinen kasvonsuojain.
Päämarkkina-alueita ovat EU ja Yhdysvallat ja pelikenttä laajennee lähivuosina
myös Venäjälle, Etelä-Amerikkaan ja ehkä Kiinaankin.
Suojaimia kokoavaa tehdasta Brasiliaan ja Venäjälle on mietitty vakavasti.
Kapasiteettia meillä riittäisi jo nyt noin miljoonaan suojaimeen vuodessa, Ristola
paljastaa.
Pienellä porukalla paljon aikaan
Silentan kuulosuojainmerkki on ollut markkinoilla nelisenkymmentä vuotta. Alun perin
suojaimia valmisti suksi- ja kävelysauvoistaan tunnettu Exel. Se myi 1982 suojainosan
liiketoiminnastaan Kemiralle, joka valmisti jo ennestään hengityssuojaimia.
Laman kynnyksellä 1992 Kemira nosti kätensä pystyyn ja Silenta joutui
Kehitysaluerahaston silloisen aluejohtaja Ristolan kuntoutukseen. 1993 Ristolasta tuli
firman toimitusjohtaja ja pienosakas. 1995 hän osti perheineen koko liiketoiminnan.
Silentan kuurista tuli hevosmainen. Parissa vuodessa tuotekehittely ja
valmistustekniikka pantiin uusiin puihin. Markkinoinnissa firma hakeutui yhteistyöhön
maailman suurimpiin suojainvalmistajiin kuuluvan amerikkalaisen monikansallisen MSA:n
kanssa. Kolmisen vuotta sitten 120 maahan tuotteitaan vievä MSA lopetti kokonaan omien
kuulosuojaintensa teon ja otti valikoimiinsa Silentan luurit.
Jyväskylän tehdassalissa luuta on pyyhkinyt viuhkeella. Kemiran aikaisista noin
sadasta palkollisesta jäljellä on enää 20, joista 14 tuotannossa. Enemmistö
työntekijöistä on naisia.
Suojainten suunnittelu- ja kehitystyö on pidetty omissa käsissä, samoin
huipputarkkuutta vaativa komponenttien valmistus. Sen sijaan suojainten kokoaminen on
siirretty kymmenkunnalle alihankkijalle Jyväskylän liepeillä.
Komponentit, jotka suinkin voidaan, valmistetaan yötä myöten itsekseen jauhavilla
automaattikoneilla.
Hevoskuurin seurauksena Silenta tuottaa nyt kuulosuojaimia kolme kertaa enemmän kuin
Kemiran aikana. Tämän vuoden liikevaihdoksi on budjetoitu kolmisen miljoonaa euroa.
Vaihto on kasvanut viime vuodet pitkälti päälle 10 prosentin.
Turvan rinnalle viihdytys
Vaikka Silentan suojaimien muotoilussa ja ergonomiassa on paljon peruja sekä Exeliltä
että Kemiralta, yhtiö käyttää kymmenyksen liikevaihdostaan jatkuvaan
tuotekehittelyyn. Taiteilussa käyttömukavuuden ja vaimennusarvojen välillä riittää
pohdittavaa ja tutkittavaa. Kokonaan oma lukunsa on äänen käsittely, joka Ristolan
mukaan on vaativaa tiedettä.
Kuulosuojaimen käyttöikä on noin viisi vuotta, mutta malleja pitää vaihtaa
tiuhempaan, parin vuoden välein. Tämä tietää jatkuvasti pyörivää testiruljanssia
ja 30 000 euron rahareikää vuodessa, Ristola selvittää.
Viime aikoina firman kehittelyn kohteena ovat olleet varsinkin elektroniset, ladattavat
kuulosuojaimet hifi-tason stereoradioineen, kännykkäkytkentöineen ja
äänirajoittimineen. Näiden laitteiden kehittelyyn tulee käyttäjiltä jatkuvasti uusia
tarpeita ja niihin pyritään vastaamaan paitsi omalla tutkimuksella myös vakiintuneella
yhteistyöllä Tampereen teknillisen korkeakoulun kanssa.
Ristolan mukaan tulevaisuuden suojainsuunnittelussa työturvallisuuden rinnalle on
nousemassa yhä enemmän myös työviihtyvyys. Moni työntekijä käyttää elektronisia
kuulosuojaimia niiden monipuolisten toimintojen vuoksi jo nykyään pilkkiavannollakin ja
on valmis niiden hankinnasta jopa osan itse maksamaan.
- Parissa vuodessa elektronisten suojainten myynti ohittaa rahassa meillä perinteiset
passiiviset suojaimet. Elektronisten teko on myös ainakin 15 kertaa kannattavampaa kuin
perinteisten, Ristola laskeskelee.
Eero Kosonen