Alan murroksessa Ilmailualan Unionin valtteina ovat yleissitova sopimus, jatkuvan
        neuvottelun menettelyn elpyminen sekä sopiminen alihankinnoista ja neuvotteleminen
        vuokratyöstä.
        
        Liitossa on katsottu paremmaksi neuvotella sopimus vuokratyöstä ennen kuin vuokratyö
        tunkee ovista ja ikkunoista. Vuokratyön käyttö kiinnostaa työnantajaa koko ajan
        enemmän, joten aiomme saada senkin asian hallintaan ennekuin on liian myöhäistä,
        arvioi IAU:n puheenjohtaja Rainer Hakala.
        Ala on murroksessa. Kilpailu on vapautunut, 11. syyskuuta, SARS, polttoaineen hinnan
        nousu, Irakin sota. Kaikki nämä ovat vaikuttaneet lentoliikenteeseen ja siten myös
        IAU:n jäsenten hoitamiin maapalveluihin. Kun yksikköhinta on laskenut 30 prosenttia,
        niin paineet henkilöstöäkin kohtaan ovat olleet kovat.
         Työnantaja sortui paniikissa ylilyönteihin. Se teki esimerkiksi lomautuksista
        ylimitoitettuja esityksiä. Tarvetta saattoi olla, mutta ei niin massiivisiin toimiin kuin
        työnantaja halusi. Se oli selvä ylilyönti.
         Töitä työnantaja pyrkii koko ajan tehostamaan, mutta meidän väen hommat
        ovat vielä pitkälti käsityötä, joten käsipareja tarvitaan niin rahdin kuin
        matkatavaroidenkin siirroissa. Tämä on työvoimavaltainen ala.
        Halpalentoyhtiöt hintojen pudotuksillaan lähinnä tulevat Suomeen häiritsemään
        markkinoita. Eivät ne Hakalan arvioiden mukaan kauaa täällä viihdy, mutta sopivasti
        sekoittavat markkinoita.
         Maapalveluita tarvitaan niin kauan kuin Suomessa lennetään. Jonkin on ne aina
        hoidettava. Tekninen työ on enemmänkin lentoyhtiösidonnaista. Tosin lentokoneiden
        korjauksessa ja huollossa meillä Kiina-ilmiö näkyy toisin päin, sillä kiinalainen
        lentoyhtiö korjauttaa ja huollattaa koneitaan Helsinki-Vantaan lentokentällä.
         Ne eivät ole tulleet halvan työvoiman vaan korkean ammattitaidon perässä.
        Osaaminen ja työn laatu on meillä Suomessa huippua, Hakala kehuu.
        Pienet työnantajat välttelevät sopimusta
        IAU:n alalla oli vielä kymmenen vuotta sitten 1520 työnantajaa, nyt niitä on
        reilusti yli 50. Ja samana aikana ovat liiton oikeudenkäyntikulut kymmenkertaistuneet.
         Monet uudet yrittäjät eivät heti tunnusta IAU:n sopimusta, vaikka se on alan
        yleissitova sopimus. Näitä kamppailuja käydään koko ajan. Tosin meidän alan työt on
        helppo haravoida, koska yritykset syntyvät lentokentän ympärille ja työn sisältöjen
        kuvauksilla ja arvioinneilla alan työt seuloutuvat esiin. Siksi alan yleissitova tessi
        onkin meille äärimmäisen tärkeä, toteaa puheenjohtaja Hakala.
        Myös työnantajapuoli on Hakalan mukaan tyytyväinen tessin yleissitovuuteen. Näin
        alemmilla palkoilla kilpailu vähenee. Myös alihankintasopimukseen on kirjattu se, että
        tilaaja valvoo, että alihankkijat noudattavat alan yleissitovaa sopimusta.
        Pikkufirmat eivät aina halua noudattaa sopimusta, mutta sitten niitä haetaan Hakalan
        mukaan ruotuun oikeuden kautta.
         Nyt näyttää siltä, että viemme Copterlinen oikeuteen, koska ne eivät halua
        noudattaa alan sopimusta. Olemme aidosti yrittäneet kertoa, että sopimus koskee kaikkia
        säännöllistä reittiliikennettä lentäviä yrityksiä  ei sopimuksessa erotella
        lentokokeita eikä helikoptereita. Työnantajajärjestökin on asiasta kanssamme samaa
        mieltä.
        Rainer Hakala pitää hyvänä myös alan viranomaisvalvontaa. Hän sanookin, että jos
        yritys järjestäytyy alan työnantajaliittoon ja työntekijät työntekijäliittoon, niin
        asiat ovat kunnossa viranomaisiinkin päin. Mutta jos esimerkiksi ilmailuviranomaisten
        kanssa on ongelmia, niin usein niitä löytyy muualtakin. Alalla liitot toimivatkin
        yhteistyössä viranomaisten kanssa.
        Suomeen on rantautunut myös yksi kansainvälinen rahtilentoyhtiö, joka hankkii
        työvoimansa henkilöstövuokrausyrityksistä, mutta työntekijöihin noudatetaan IAU:n
        sopimusta.
        Rahtiliikenteen puolella Hakala arvioikin tulevina vuosina tapahtuvan eniten
        mullistuksia alan kasvun myötä. Myös vuokratyön lisäämiseen on alalla paineita ja
        siksipä siitäkin aiotaan neuvotella sopimus.
        Muutosvastarintaa kanavoidaan IAU:laisiin
        Puheenjohtaja Rainer Hakala on tyytyväinen paikalliseen sopimiseen. Sen tarpeellisuus
        näkyy mm työajoista sopimisena, sillä vain noin 20 prosenttia jäsenistöstä on tessin
        mukaisissa työajoissa. Muutenkin paikallisesti pystytään paremmin kehittämään
        töitä.
        Hakala tunnustaa, että alalla tarvitaan muutoksia, mutta siihen, miten niitä
        tehdään, hän ei ole aivan tyytyväinen. Finnairissa ja sen tytäryhtiöissä on
        runsaasti pitkään alalla olleita eikä muutosvastarintakaan ole tuntematonta.
         Usein työkohteissa on muutoksia yritetty viedä siten läpi, että ne ovat
        ärsyttäneet meidän väen. En tiedä onko tämä tahatonta vai tahallista, mutta joskus
        tuntuu siltä, että keskijohdon muutosvastarintaa on kanavoitu meidän väkeen, Hakala
        valittaa.
         Muutosten läpivienti on tehtävä taiten. Muutostilanteessa ei ole aina huono
        asia, jos yhtiöön tulee ulkopuolinen vetäjä. Silloin muutosten läpivienti voi olla
        jopa helpompaa ja vastustus vähäisempää.
        Esimerkkinä Hakala kertoo Cateringin, jossa tilanne oli aikanaan huono, mutta nyt
        siellä on vähiten ongelmia.
        Aino Pietarinen