Miksi
        työnantajat eivät halua neuvotella koko Euroopan kattavista sitovista sopimuksista,
        Unicen pääsihteeri Philippe de Buck?
         EU:n työmarkkinaosapuolilla on monivuotinen työohjelma, jossa käytetään
        asiakohtaisesti erilaisia välineitä: vanhempainlomasta, osa-aikatyöstä ja
        määräaikaista työsopimuksista on laadittu laillisesti sitovia sopimuksia,
        elinikäisestä oppimisesta ja sukupuolten tasa-arvosta puitesopimuksia, etätyöstä ja
        työperäisestä stressistä vapaaehtoisia sopimuksia, yhteisraportteja työllisyydestä
        jne.
         Sopimuksen toimivuutta tai pätevyyttä ei voi kyseenalaistaa vain siksi, ettei se
        ole sitova. Pikemminkin on niin, että joissakin asioissa lainsäädäntötie ei ole
        tarpeen. Vapaaehtoisen sopimuksen viitekehys edistää tehokkuutta ja hyvää hallintoa.
        Sitä paitsi joustavuuden ja turvallisuuden tasapaino voi olla parempi tällaisessa kuin
        sitovassa sopimuksessa, koska siihen ei liity suhteettomia pakkokeinoja.
         Sopivimman välineen valinta riippuu siis asiasta. Osa-aikatyön kohdalla
        vapaaehtoinen sopimus ei olisi käynyt, koska halusimme syrjimättömyysperiaatteen lakiin
        EU:n tasolla.
         Etätyösopimuksen osalta on todisteita siitä, että meidän jäsenemme
        suhtautuvat sitoumukseensa vakavasti. Ruotsissa työmarkkinaosapuolet ovat valmistelleet
        yhteiset toimintaohjeet, Englannissa on laadittu kolmikannalla opas, Espanjassa ja
        Italiassa asiat on kirjattu työehtosopimukseen, Portugalissa uuteen
        työlainsäädäntöön, Alankomaissa työnantaja- ja työntekijäjärjestöjen yhteiselin
        on suosittanut sopimusten solmimista alakohtaisesti ja yritystasolla jne.
        Miksi linjanne muuttui?
         Edellä todetun lisäksi on korostettava, että yhteisön sosiaalipolitiikan
        hoidossa avoin koordinointimenetelmä on laadukkaampi keino. Se antaa tilaa kansallisten
        politiikkojen kriittiselle vertailulle samalla, kun jäsenvaltiot säilyttävät
        mahdollisuutensa ryhtyä konkreettisiin toimiin omien työmarkkinoidensa erityispiirteiden
        mukaisesti.
         Pitää muistaa, että työmarkkinat ovat edelleen ytimeltään kansalliset.
        Työmarkkinaosapuolet ovat käyneet avoimen koordinointimenetelmän hengessä useita
        neuvotteluja, joiden tuloksena 2002 allekirjoitettiin toimintaohjelma ammattitaidon ja
        pätevyyden elinikäisestä kehittämisestä ja saatiin vastikään valmiiksi
        tasa-arvoa koskeva toimintaohjelma. Lisäksi 2002 on solmittu sopimus etätyöstä ja 2004
        työperäisestä stressistä.
        Komissio on laatinut uuden sosiaalipoliittisen ohjelman vuosille 200510. Unice
        pyysi komissiota viime syksynä pidättymään uusien sosiaalipoliittista ohjelmaa
        koskevien ehdotusten tekemisestä.
        Työelämässä on tapahtunut nopeita muutoksia. Miksi Unice ei halua komission tekevän
        uusia ehdotuksia eurooppalaisen työelämän uudistamisesta?
         Euroopan komissio on ilmoittanut työohjelmassaan haluavansa talousuudistusta,
        jolla luotaisiin vetovoimainen toimintaympäristö niin yrityksille kuin
        työntekijöillekin. Me tuemme komission pyrkimystä lisätä kasvua ja työpaikkoja.
         Euroopan suurin ongelma ovat edelleen alhainen työllisyysaste ja korkea
        työttömyys. Ratkaisua onkin siksi etsittävä uusien työpaikkojen luomisesta.
        Laadukkaita työpaikkoja voi syntyä ainoastaan siinä tapauksessa, että ilmapiiri suosii
        investointeja korkeatuottoiseen toimintaan Euroopassa. Tästä syystä onkin luovuttava
        aikansa eläneestä mallista suojella olemassa olevia työpaikkoja ja parantaa työssä
        olevien oikeuksia.
         Eurooppa on jo nykyisellään sosiaalisesti maailman huippua. EU:ssa on parin viime
        vuosikymmenen aikana luotu huomattava määrä sosiaalista lainsäädäntöä; yli 50
        direktiiviä ja määräystä, jotka koskevat keskeisiä työehtoja ja
        työmarkkinasuhdeasioita.
         Kauden 200510 on oltava vakiinnuttamisen aikaa. Olemme pyytäneet taukoa
        sosiaalilainsäädännön kehittämiseen, jotta yritykset etenkin uusissa jäsenmaissa
        pystyvät omaksumaan voimassa olevan lainsäädännön. Liiallinen lainsäädäntö ei ole
        hyväksi yhteiskunnalle ja lakien liian tiheätahtinen muuttaminen kääntyy itseään
        vastaan.
         Joidenkin tutkimusten mukaan yrityksiltä kuluu noin viisi vuotta sisäisten
        rakenteidensa ja työmenetelmiensä muuttamiseen ja lakisääteisiin velvoitteisiinsa
        sopeutumiseen sen jälkeen, kun kansallinen lainsääntö on astunut voimaan.
        Mitä mieltä olette sosiaaliohjelmasta yleensä?
         Kasvun ja työllisyyden parantaminen on nyt Euroopan komission päätavoite, joka
        on sovitettava myös sosiaaliohjelmaan  me toivomme että komissio on toimintalinjaa
        koskevissa ehdotuksissaan johdonmukainen.
         Eurooppalainen elinkeinoelämä odottaa selvää signaalia uudenlaisesta
        lähestymistavasta, eikä hyväksy mitään sellaista sosiaalipoliittisen ohjelman
        aloitetta, joka heikentää kasvua ja työllisyyttä.
         Komissio liikkumavara on pieni ja sen on todistettava, että se on hankkeissaan
        tosissaan. Unice vaatii, että komissio selvittää vaikutukset perusteellisesti ennen
        kuin tekee lopullisia päätöksiä konkreettisista ehdotuksista.
        Komissio on suunnitellut (muun muassa) korkean tason EU-foorumin perustamista
        työelämän rakennemuutosten käsittelyä varten. Irtisanomismenettelyjen
        yhdenmukaistaminen on yksi osa tätä ehdotusta.
         Luulen, että tarkoitatte ehdotusta kaikkien toimijoiden ja eturyhmien korkean
        tason foorumin perustamisesta EU:n politiikan eri alojen vuorovaikutuksen lisäämiseksi
        edistämään ja tukemaan rakennemuutosta. Tällaisesta korkean tason foorumista koituva
        hyöty on kovin kyseenalainen, koska rakennemuutokseen liittyvät tukitoimet sen
        lyhytaikaisten kielteisten vaikutusten lieventämiseksi toteutetaan paikallisesti. Ja joka
        tapauksessa sen perustamisesta ei vielä kannata puhua, koska sen tehtävistä ei ole
        vielä tehty minkäänlaisia konkreettisia ehdotuksia.
        Millainen on mielestänne riittävä irtisanomissuoja?
         Paras tapa turvata yhteiskunnan koossapysyminen on pitää ihmiset työssä. Siksi
        eurooppalaisen sosiaalipolitiikan kannalta on tärkeintä luoda uusia työpaikkoja ja
        saada yhä suurempi joukko ihmisiä mukaan työmarkkinoille sen sijaan, että
        yritettäisiin suojella jo kilpailukykynsä menettäneiden alojen toimintaa.
         Laajentuneen Euroopan pitää keskittyä tukemaan välttämättömiä uudistuksia
        työmarkkinoilla, sopeuttamaan eläkejärjestelmiä väestön ikääntymiseen, luomaan
        ihmisille edellytyksiä soveltaa omaa ammattitaitoaan koko työuransa ajan, tukemaan
        yrityksiä toimintakyvyn kehittämisessä ja huolehtimaan siitä, että opetus- ja
        koulutusjärjestelmät vastaavat työmarkkinoiden tarpeita.
         Työmarkkinoiden uudistaminen on ehkä kiireellisin kaikista kansallisen tason
        uudistuksista monissa Euroopan maissa. Meiltä Euroopasta löytyy hyvä esimerkkejä
        siitä, miten työmarkkinoiden pitää nykyään toimia. Tanskan työmarkkinat ovat
        vaikuttava esimerkki siitä, että työmarkkinoiden joustavuus ei välttämättä vaaranna
        sosiaaliturvaa.
        Ehdotus Euroopan laajuisten työehtosopimusten solmimisesta monikansallisiin
        yrityksiin ja sektoreittain on kokonaan uusi elementti sosiaalipoliittisessa ohjelmassa.
        Mikä on omanne tai Unicen näkemys Euroopan laajuisista työehtosopimuksista?
        Voitaisiinko niitä solmia yrityskohtaisesti, sektoreittain vai ei lainkaan?
         Unice ei kannata ylimääräistä EU-kehystä rajat ylittäville
        sopimusneuvotteluille. Kansallisen, sektori-, alue- ja yritystason lisäksi EU:n tasolla
        käytävät sopimusneuvottelut olisivat vain yksi ylimääräinen, sinänsä tarpeeton
        kerrostuma. Nykyisen perussopimuksen määräykset EU työmarkkinaosapuolten välisestä
        vuoropuhelusta ovat oikea perusta sosiaalidialogin kehittämiselle EU:ssa.
        Miten parantaisitte Unicen ja EAY:n yhteistyötä? Millaisia terveisiä haluaisitte
        lähettää EAY:n pääsihteeri John Monksille?
         Työmarkkinaosapuolet ovat jo ryhtyneet pohtimaan riippumattoman sosiaalidialogin
        seuraavan toimintaohjelman sisältöä hyvin tietoisina tarpeesta sovittaa se Lissabonin
        strategiaan. Unicen ja EAY:n suhteet ovat tässä kysymyksessä hyvät, ja ne tekevät
        tiivistä yhteistyötä keskenään. Aiomme myös antaa kevään Eurooppa-neuvoston
        huippukokoukselle yhteisen julistuksen Lissabonin strategian puolivälin selonteosta.
        Selontekoa koskevat neuvottelumme olivat hyvin hedelmällisiä; molemmat järjestöt
        olivat yhtä mieltä siitä, että Euroopan kasvua ja työpaikkoja koskeviin heikkouksiin
        on tartuttava.
         Työmarkkinaosapuolet olivat yhtä mieltä myös siitä, että Lissabonin
        strategiassa on kyse kilpailukykymme lisäämisestä korkean lisäarvon tuotteiden ja
        palvelujen alalla ja yleisemmin Euroopan aseman turvaamisesta maailmanmarkkinoilla
        nousemalla ylemmäs innovaation, teknologian ja tuottavuuden tikkailla. Olemme kehitelleet
        yhteisymmärrystä kilpailukyvyn keskeisistä tekijöistä terveessä makrotaloudellisessa
        ympäristössä.
         Toivoisin John Monksin hyväksyvän sen, että Euroopan tulevaisuuden tulee
        perustua kasvun ja työpaikkojen strategiaan. EU:n työmarkkinaosapuolten yhteisellä
        toiminnalla on jatkossakin erittäin suuri merkitys toiminnassa uudistusten vastaisen
        vastarinnan vähentämiseksi.
         Kansallisten jäsenjärjestöjemme aloitteiden pitäminen näkyvillä auttaa
        viemään uudistuksia eteenpäin toisten maiden kannustamiseksi ja oikeiden poliittisten
        signaalien lähettämiseksi yhteisissä julistuksissa.
        Hilkka Jukarainen