vane.jpg (302 bytes)

 Teema                             

"Itsenäiset pojat" tärkeä selkänoja

mine1.jpg (716 bytes)   Tammikuun neljäntenä maanantaina satamat seisovat, ja AKT:n toimitsijoiden pitäisi kävellä seinillä. Turussa näin ei kuitenkaan tapahdu, vaan Marko Piirainen istuu levollisesti ja tukevasti työtuolillaan.

– Pojat hoitavat homman itse, hän sanoo.

Tietysti Piirainen on aamulla tarkastanut, että yhteensä reilun 600 ahtaajan ruodut ovat suorassa oman alueen satamissa, Turussa, Raumalla ja Porissa, mutta jäänyt sitten kuulolle.

Puheillaan "hoitavista pojista" Piirainen tarkoittaa kenttänsä vahvoja toimijoita, luottamusmiehiä ja osastojen puheenjohtajia.

– He ovat olleet minulle tärkeä selkänoja tämän aluetoimitsijahomman alkumetreillä.

Kuhmolaisella Piiraisella, 25, on menossa kolmas vuosi AKT:n Turun-miehenä. Hänet valittiin tehtävään 22-vuotiaana melkein suoraan koulun penkiltä. Mies on ilman muuta junnuimmasta päästä yli 600 SAK:laisen toimitsijan kaartissa.

Piiraisen kokemus on hankittu rakennuksilta ja kunnallispolitiikasta. AKT pestasi hänet leipiinsä juuri valmistuneena rakennusmestarina.

– Kuormurin kortti taskussa ryhdyin tähän alaan perehtymään ja olen ainakin omasta mielestäni päässyt jo jyvälle talon tavoista. Kaikissa alueen 24 osastossa on kierretty, ja suurimpien työpaikkojen luottomiesten kanssa ollaan tuttuja tovereita ja tavataan säännöllisesti ainakin kerran kuukaudessa.

– Viime kevään viisipäiväinen autolakko karaisi ja lisäsi valmiuksiani ison loikan verran eteenpäin.

Nuoria haavissa

Piiraisen pilttuu käsittää entisen Turun ja Porin läänin, josta AKT on haalinut riveihinsä noin 7 300 jäsentä.

– Porukka jakaantuu puoliksi Varsinais-Suomen ja Satakunnan kesken. Liitto kattaa alan väestä 85 prosenttia. Omana aikanani jäsenmäärä on kasvanut noin 500:lla.

Piiraisen jäsenhaavi on heilunut varsinkin hänen ikätovereittensa joukossa. Työpaikkojen nuorta kaartia saunotettiin viime syksynä kuumasti ja ensi kuussa oikeus- ja sopimusvalistusta jatketaan yhteisellä risteilyllä.

Amiksia ja kurssikeskuksia Piirainen koluaa myös tiuhaan ja selvittää kuljetustyöhön aikoville AKT:n politiikkaa.

– Alan imu on yhä tallella. Varsinkin ulkomaanliikenne näyttää innostavan nuoria kovinkin, korjaamot eivät niinkään.

Piirainen torjuu puheet, ettei edunvalvonta alle kolmekymppistä kiinnostaisi.

– Kun selitän heille, miksi ja keiden vuoksi AKT teki niin ja niin, vastaanväittäjiä on vähän ja nyökyttelijöitä paljon. Ay-tiedon puutetta nuoret eniten valittavat. Työpaikkojen kiireisillä aktiiveillakaan ei tunnut olevan heille tarpeeksi aikaa.

- En usko, että nuorten nousu ay-luottotehtäviin on ainakaan AKT:ssä mikään valtakysymys. Vastaan ei ole kävellyt yhtään patinoitunutta luottamusmiestä tai osaston johtajaa, joka ei antaisi tilaa nuorempien yrittää. Päinvastoin muutamilla työpaikoilla on tietoisesti järjestelty luottamustehtäviä mestari-kisälli –mallilla, jotta jatkuvuus turvattaisiin.

Se suuri polvenvaihto

Ainakin näillä näkymin Piiraisella pitäisi olla edessään vielä pitkä juoksu. Alkuun on päästy hyvin, mutta hänenkin horisonttiaan mustaavat ay-toimitsijalle tutut ongelmat, erityisesti, miten muutaman vuoden päässä näkyvä suuri sukupolven vaihdos onnistuu.

– Liittoon ei enää tulla automaattisesti. Järjestäytyminen vaatii entistä enemmän puhe- ja jalkatyötä ja liitolta pontevaa, nuoriin kolahtavaa toimintaa.

– Pienten ja villien työpaikkojen riidoista en kuvittelekaan pääseväni eroon. Samalla on pidettävä huolta siitä, ettei liiton hanska suurissa, pääosan kuljetuksista hoitavissa firmoissa lipsu.

Kuljetusliittojen yhteistyö kaipaa Piiraisen mukaan sekin rutkasti syvennystä. Jos vaikka liittojen ylätasot jo pelaavatkin yhteen, olisi myös osastoja lähennettävä toisiinsa.

– Omalla alueellani yhteispeliä onkin aloiteltu jo Postin osastojen kanssa, Piirainen kertoo.

Eero Kosonen

Palkkatyöläinen 6.2.2001 nro 1/01

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullealkuun

ne339999.gif (51 bytes)