vane.jpg (302 bytes)

Teema                             

t-ilo.jpg (8986 bytes)

hoikkala.jpg (6017 bytes)

Raimo Hoikkala:

Kiva kesäduuni

mine1.jpg (716 bytes)  Valmistuin keväällä merkonomiksi ja ajattelin pitää tänä kesänä ihan oikeasti kesälomaa, ennen kuin opiskeluni jatkuvat taas syksyllä ammattikorkeakoulussa. Tiedän ansainneeni tämän kesäloman, koska olen ollut opiskelujeni aikana aina kesälomillani kesätöissä. On ollut pakko tehdä koko kesä töitä, jotta taloudellinen tilanne olisi edes hiukan parempi lukuvuoden aikana, jolloin pitää taas opiskella päätoimisesti. Mielestäni niin kauan, kun opintorahalla ei elä, on tärkeää, että meillä opiskelijoilla on mahdollisuus olla kesätöissä, jotta ei sitten tarvitsisi syksyllä ottaa markkinakorkoista lainaa elämisen rahoittamiseksi.

Kiva kesätyöpaikka on hyvä keino kartuttaa työnantajien arvostamaa työkokemusta. Jokaisen kesätyöläisen pitäisi kuitenkin muistaa, että kesätyöntekijöilläkin on oikeuksia, kuten lomarahat. Kesätyö on kivaa silloin, kun kaikki työehtosopimusasiat ovat kunnossa. Minulle on jäänyt mieleen yksi kesätyöpaikka, jossa en saanut mahdollisuutta kirjoittaa työsopimusta koko työssäoloaikanani. Palkka tuli kyllä aina onneksi ajallaan ja sain kaikki minulle kuuluvat korvaukset (tarkistin asian sitten myöhemmin), mutta jälkeenpäin olen miettinyt, että olisin varmaan ollut aika heikoilla, mikäli jotain epämääräistä olisi tapahtunut. En tiennyt silloin vielä mitään ammattiliitoista, enkä siitä, minkälaisia korvauksia minulle olisi kesätyöstäni pitänyt maksaa. Olin silloin tyytyväinen pelkästään siitä, että olin saanut kesätöitä ja siksi minun kusettaminen olisi ollut kovin helppoa. Onni oli, ettei näin käynyt.

Minulla ei ole koskaan ollut minkäänlaisia ongelmia kesätöissä, mutta jos sellaisia tulisi eteen, niin nyt tiedän, että saan apua omasta ammattiliitostani. Toivoa sopisi, että myös muut nuoret tietäisivät mihin ottaa yhteyttä. Nuorille ja erityisesti opiskelijoille pitäisi mielestäni tiedottaa näistä asioista enemmän. Ammattiliitot ovat tehneet hyvin tätä työtä, mutta toivoisin, että tähän tärkeään työhön panostetaan tulevaisuudessa vielä entistä enemmän.

Paras kesätyöni oli, kun sain mahdollisuuden tehdä töitä Valtion rautateiden palveluksessa. Jo hyvissä ajoin ennen kesätyöni aloittamista oli kaikki työsopimus yms. -asiat hoidettu varsin mallikkaasti. Johtuisikohan se siitä, että olin "valtion leivissä"? Vaikka löytyy täältä Suomen maasta varmasti monta muutakin sellaista työpaikkaa, missä nämä asiat hoidetaan oikein. Minusta oli mukava työskennellä VR:llä, koska se oli ensimmäinen kesätyöpaikkani, jossa työnteko oli oikeasti kivaa. Kesätyö on silloin kivaa, kun oma työ on mielekästä ja palkitsevaa, työkaverit ovat mukavia, palkka on kohdallaan ja kaikki tes-asiat ovat kunnossa.

Kirjoittaja on 25-vuotias
tuore merkonomi,
SAKKI ry:n hallituksen jäsen ja
PAM - Palvelualojen opiskelijat ry:n puheenjohtaja.

Palkkatyöläinen 3.7.2001 nro 6/01

hava500.jpg (350 bytes)

Palkkatyöläisen etusivullealkuun

ne339999.gif (51 bytes)