
Tuotanto Puolaan
Piina on päättynyt, mutta tuska jatkuu. Näin voisi
kiteyttää 22. marraskuuta päättyneiden yt-neuvottelujen tuloksen Cargotecin Tampereen
tehtaalla.
Oikeudenmukaisempaa globalisaatiota
Tältä yt-kierrokselta työtä vaille jää 80 työntekijää ja 10
toimihenkilöä, irtisanomiset toteutetaan vuoden 2012 puoliväliin mennessä, sitä mukaa
kun tuotanto siirtyy Puolaan. Tehtaan päätuotteet ovat lukit, terminaalitraktorit,
satamanosturit ja kontinkäsittelylaitteet.
Töihin jää enää 60 asentajaa ja lomautukset jatkuvat
työtilanteen mukaan. Irtisanomistahti on ollut hurja, sillä kaksi vuotta sitten
Cargotecilla oli vielä 350 vakinaista ja 100 määräaikaista työntekijää. Bromman
tarttujien lähtö vei viime vuoden vaihteessa työt 90 asentajalta. Lomautukset ja kaksi
isoa irtisanomiskierrosta ovat tehneet pahaa jälkeä, pääluottamusmies Jari Roslöf
sanoo.
Tilaukset loppuivat kuin seinään kaksi vuotta sitten, eikä uusia ole tullut tilalle.
Roslöf toteaa, että tilanne on erikoinen tämän tehtaan historiassa, onpa firman nimi
ja omistaja ollut mikä hyvänsä.
Tampereella on tehty tuotteita pääsääntöisesti asiakkaille Euroopassa.
Maailmanmarkkinat ovat 45 ison satamaoperaattorin hallussa ja tuotanto on
pääasiassa Aasiassa. Osaamista ja osaajia meillä kyllä on, tällä tontilla on
vuosikymmenien mittaan tehty 80 erilaista tuotetta suksista lentokoneisiin, Roslöf sanoo.
Siirtymäajan töiden lisäksi jäljelle jääville asentajille on tarjolla kaksi
vaihtoehtoa. Hervantaan teknologiakeskus Hermian viereen nouseva uusi osaamis- ja
teknologiakeskus työllistää osan, osalle tarjotaan projektityötä Puolassa. Cargotec
on luvannut auttaa työllistymisessä.
Osaamiskeskus on hieno asia, mutta onko se myöhässä sekä irrallaan
tuotannosta? Työntekijäpuoli on neuvotteluissa vuosien mittaan muistuttanut, että uusia
tuotteita pitäisi kehittää koko ajan. Kun satamalaitteiden markkinat olivat kuumat,
yhtiön johto luotti sokeasti niiden jatkuvan ikuisesti.
Teollisuus menee, mutta valtio nukkuu
Jari Roslöf pohtii, miten pystytään vastaamaan, jos uusi tuote ja markkinat sille
kehittyvät lähitulevaisuudessa. Missä ovat tuotantotilat, missä osaajat, missä
ammattitaito?
Meidän tuotanto on ollut kovaa erikoisosaamista vaativaa mittatilaustyötä. En
ole ollenkaan varma, että tällä aikataululla päästään Puolassa samaan laatuun ja
toimitusvarmuuteen.
Projektityöt Puolassa ovat kaksipiippuinen juttu. Ei ole järin motivoivaa kouluttaa
uusia ammattilaisia ja palata Suomeen työttömäksi.
Pitkät komennukset koettelevat perhesopua, joten tunkua niille keikoille tuskin
on. Tämä tilanne rassaa porukkaa, työsuojeluvaltuutettu Kari Wallenius sanoo.
Arvelen, että noin 40 prosentilla työntekijöistä voi olla halukkuutta
lähteä Puolaan. Mutta saa nähdä mikä on prosentti sitten, kun tosipaikka tulee,
asentaja Ari Moskari arvioi.
Miehet muistuttavat, että yleistä työhalukkuutta kyllä on. Kun Sandvik haki
Tampereen tehtaalle muutamaa asentajaa, hakijoita oli 418. Metallin työttömyysaste on
Pirkanmaalla korkea, sillä teknologiateollisuuden muodostama perusta on
murenemassa.Seuraavatko muut Cargotecin perässä?
Myös valtiovalta on nukkunut tilanteen ohi. Järjestimme Tampereen
messukeskuksessa teollisuuspaneelin, johon saapui Metalliliiton puheenjohtaja,
elinkeinoelämän ja valtiovallan edustajia sekä tasan kaksi kansanedustajaa, Roslöf
toteaa.
Nyt eletään sellaisia aikoja, että työläisten taistelu on
puolustustaistelua. Mutta täytyy toivoa, että eduskuntavaalien jälkeen tilanne on
parempi, kiteyttää Kari Wallenius.
Hannu Oittinen
kuvat Petri Laitinen
Oikeudenmukaisempaa
globalisaatiota
Metalliliitto tekee
hartiavoimin työtä globaalin oikeudenmukaisuuden eteen, mutta voimasuhteet ovat
toistaiseksi kovin epätasaiset. Perinteisten Kiinan ja Intian lisäksi kansainvälisen
toiminnan päällikkö Jari Hakkarainen mainitsee myös Puolan, johon teollisuutta
on siirtynyt Suomesta viime vuosina.
Työn hinnalla emme voi kilpailla ainakaan Aasiassa. Euroopan unioniin
liittyneet entisen Itä-Euroopan maat ovat kimurantteja tapauksia suomalaisen työn
edunvalvonnan kannalta. Ne saavat huomattavia Euroopan Rakennerahaston tukia, mutta tukien
käyttötarkoitusten jäljittäminen on käytännössä mahdoton tehtävä, Hakkarainen
sanoo.
Hakkarainen kertoo, että liitto on yrittänyt selvittää näitä rahavirtoja muun
muassa Cargotecin (entisen Kalmarin) tuotannon siirtyessä Puolaan. Onko rahaa käytetty
rahaston sääntöjen mukaiseen ammatillisen koulutuksen edistämiseen, vai kilpailua
vääristävään työn alihinnoitteluun, siitä ei ole saatu selvyyttä.
Jos voimme osoittaa, että yritykset tai valtiot käyttävät tukia väärin, on
siihen mahdollista puuttua. Tehtävää vaikeuttaa se, että kyseisissä maissa
ammattiliitot ovat varsin heikkoja. Parhaiten henkilöstön ylikansallinen edunvalvonta on
onnistunut autoteollisuuden rakennemuutoksessa. Opelin Saksan ja Ruotsin tehtaiden
välisessä prosessissa kyettiin välttämään eri maiden henkilöstön välinen
kamppailu työn hinnasta, Hakkarainen jatkaa.
Euroopassa työläisten yhteistyö onnistuu vaihtelevasti, Intiassa ay-liike on kovin
pirstaleista ja Kiinassa täysin vallanpitäjien käsissä.
Ay-liikkeen rakenteet ja toiminta globaalissa maailmassa ovat pahasti jäljessä
yritysten vastaavista toiminnoista. Eurooppalaiset kemian-, metalli- ja
tekstiiliteollisuuden ammattisihteeristöt ovat toteuttamassa toimintojensa
yhdistämistä, tämän tavoitteena on osaltaan tehostaa rajat ylittävää edunvalvontaa.
Uusi henkilöstöä kuormittava ilmiö on Hakkaraisen mukaan se, että irtisanottavat
joutuvat kouluttamaan niitä, jotka saavat heidän työpaikkansa. Puola-ilmiössäkin
tähän on törmätty.
Tätä on tapahtunut jo 2000-luvun alusta lähtien etenkin
elektroniikkateollisuuden rakennemuutoksen yhteydessä yritysten siirtäessä tuotantoa
Aasiaan ja Baltian maihin. Yksittäisten työtehtävien lisäksi joskus on jouduttu
opettamaan koko tuotantoprosessi, jonka jälkeen tulee kenkää.
Soisin työnantajien miettivän, miten nöyryyttävää tällainen menettely on.
Vaikka toiminta olisi juridisesti kestävällä pohjalla, voidaan hyvin kysyä, onko se
moraalisesti oikein. Voi vain ihmetellä miten henkilöstö jaksaa työskennellä
tuollaisessa tilanteessa.
Hannu Oittinen
Palkkatyöläinen
15.12.2010 nro 10/10 |