Tämä saattaisi hedelmäpelissä olla hyvä voittolinja,
mutta tässä globalisaatiopokerissa siitä tuli näköjään pedon luku, tuhannen
työpaikan tuho pahimmillaan, Salonen lohkoo.
Maaliskuun Palkkatyöläisen ilmestymispäivänä tulee kuluneeksi seitsemän viikkoa
siitä, kun dieseltehtaan työväki sai Wärtsilän konsernijohdolta ilmoituksen pajan
alasajosta.
Vaikka kuluneet viikot ja tehtaan teurastuksen saama laaja julkisuus ovat loiventaneet
palkkalaisten pettymystä, korkeassa konehallissa kävelee kuin hautakammiossa.
Jäljelle näyttää jääneen vain järeiden dieseleiden ruostumaton kylmä teräs.
Laitos kyllä pyörii ympäri vuorokauden viidessä vuorossa edelleen, Salonen vakuuttaa.
Aika punatiilisen pajan seinien sisällä tuntuu kuitenkin seisahtuneen, työntekijöiden
toiveissa ehkä pysähtyneenkin.
Turun moottoritehtaalla(kin) tuotantoa mitataan sylinterien kappalemäärällä. Vielä
kolme vuotta sitten pajan väki takoi ennätyksiä ja sai valmiiksi peräti 1 800 laiva-
ja voimaladieselin pyttyä.
Kun tilauskirjoihin kertyi tuhat sylinteriä, se tiesi hyvää työllisyyttä.
Syksyn 2002 ja kesän 2003 välinen heikon kysynnän aika selvittiin kuudella sadalla
sylinterillä, parin viikon pakkolomapätkillä ja korvaavilla hommilla.
Viime syksynä lomautukset lopetettiin ja töitä lappoi laitokseen melkein
solkenaan. Puolen vuoden tilaukset ennakoivat tekoon tulevan yli tuhat pyttyä, mutta
sitten herrat ajoivat hyvävauhtisen nousukiidon päin seinää.
Psykologeja ja tukihenkilöitä
Salonen sanoo saaneensa alustavasti tietoonsa, että konepajan sairaslomat ovat
viisinkertaistuneet.
Normaalin työterveyshuollon lisäksi työntekijät saavat käydä
palkanmaksajan piikkiin psykologin vastaanotolla kaupungilla.
Hetimiten tehtaan lopetusilmoituksen jälkeen henkilöstö kokosi keskuudestaan
myös tukiryhmän, jonka jäseniin voi ottaa yhteyttä jos ongelmat paisuvat yli laitojen.
Antti Saloselle alasajoilmoitusta seurannut aika on ollut yhtä tulipalon sammutusta.
Pariin ensimmäiseen viikkoon en juuri silmää ummistanut. Sitten univelat
painoivat sentään vuorokausirytmin lähemmäs oikeaa rataa.
Mutta päähän tämä ottaa pirusti, jos sanon niin kauniisti kuin osaan. En
niinkään ole pettynyt omasta kuin työtovereiden puolesta. Tätä työpaikkaa on pidetty
hyvänä, siitä on oltu jopa ylpeitä, ja väen vaihtuvuus on ollut erittäin
vähäistä.
On täällä sitä munittua muutosturvaakin kirottu. Se olisi voinut jopa
pelastaa Turun tehtaan.
Riittääkö mikään nykymaailmassa
Ammatillisesti tehtaan työväki tuntee putoavansa korkealta. Sen kuulee Salosesta ja
on nähnyt lähes kaikista työntekijöiden kommenteista sitten lopettamisilmoituksen.
Turun moottoritehdas on kiistatta kuulunut konepajateollisuuden terävimpään
kärkeen. Ilman asentajan ammattitutkintoa ei portista sisään ole päässyt ja
silloinkin on pitänyt marssia suoraan tehtaan omaan ammattikouluun jatkamaan
moottoriopintoja toinen mokoma perustutkinnon päälle. Neljän vuoden teorian jälkeen on
päässyt jo kisälliksi pajan lattialle ja parin vuoden työkokemuksella sitten
itselliseksi ammattilaiseksi.
Salonen tovereineen on kysynyt yhä uudestaan sitä, mitä tehtaalla on tehty väärin
ja mikä nykymaailmassa oikein riittää.
Wärtsilän kolmesta jäljelle jääneestä moottoritehtaasta Turku on useimpina viime
vuosina tuottanut parhaiten. Rautaa on jalostettu rahaksi niin tehokkaasti, että
työvoimakulut ovat niistäneet tuotannon arvosta vain alle kymmenen prosenttia, siis
suunnilleen paperiteollisuuden verran.
Syksyllä sataa eropapereita
Mutta laitos on lahtipenkissä hyvyydestään huolimatta. Viime kuun lopussa
lain vähimmillään määräämästä kuuden viikon yt-putkesta tultiin ulos, mutta riita
tehtaan ja työntekijöiden tulevaisuudesta oli edelleen levällään.
Neuvottelujen loppumetreille saakka työntekijät pitivät pääkysymyksenä sitä,
mitä tuotannon siirto Italian Triesteen Turun toiminnoille merkitsee ja mitä töitä
Turkuun voisi jäädä.
Jos Turku kaiken menettää, dieseltehtaalta saa lähtöpassit 480 henkeä,
tuotannosta, siis Salosen joukoista 350. Joukon keski-ikä on 45 vuotta. Suurin osa on
koonnut moottoreita parikymmentä vuotta. Työttömyyseläkeputkeen koko tehtaan porukasta
kelpaa 130.
Tehtaan mukana menetetään toinen mokoma työpaikkoja alihankkijafirmoista.
Kokonaan Wärtsilä ei Turun tomuja jaloistaan karista. Moottorien huolto ja noin 200
työpaikkaa kaupunkiin jää, mutta niihin hommiin ei konepajan puolelta väkeä tarvita.
Turun moottorituotannosta vastaa Triesten tehdas ensi vuoden alusta lukien, niin konsernin
johto on pajalle sanellut.
Dieselien sammuessa pahimman jälkeen ensimmäiset irtisanomislaput tulevat jakoon heti
kesälomien mentyä.
Itä on punainen kapitalisteille
Tuhat uutta metallialan työtöntä on kova kolaus Turun seudulle. Masan telakan
väestä noin 500 on paraikaa pakkolomalla ja irtisanomiset päällä korjaustokallakin.
Koko maan metallia tuntuu heiluttavan niin kova myllerrys, että mielessä on
käynyt rakennusalan kujanjuoksu viime vuosikymmenen pahimpina lama-aikoina. Ero
rakentajiin on vain siinä, että se mikä metallilta täällä menee, näyttää nyt
menevän peruuttamattomasti.
Salonen sanoo, että Wärtsilä on nopeassa tahdissa lopettanut moottoritehtaansa
Hollannista ja Ranskasta ja jatkamassa sarjaaa nyt Turussa.
Eurooppaan jäävät Trieste ja Vaasan Wärtsilä. Mutta miten moneksi vuodeksi.
Kiinaan konserni on jo perustanut laivojen potkureita valmistavan
yhteisyrityksen ja moottorien valmistuksesta on esisopimus olemassa. Sekin tiedetään,
että tekoon tulee Wärtsilä 20tyypin moottori. Sama, jota Vaasa nyt kokoaa
Eero Kosonen