Yritys pyörittää kampaamoja. Henkilökunnan vaihtuvuus on
suuri. Nuoria houkutellaan töihin työsuhdeasunnoilla ja epämääräisillä lupauksilla.
Kun todellisuus paljastuu, he ovat kiikissä. Mia (nimi muutettu) työskenteli
yrityksessä kolme vuotta. Sitten hän lähti työterveyslääkärin kehotuksesta.
Työolot olivat sietämättömät. Koston pelossa hän haluaa esiintyä nimettömänä.
Hän työskentelee edelleen alalla, ja kaikki tuntevat toisensa.
Jos saa rettelöitsijän leiman, voi joutua hankaluuksiin.
Sairaslomalle joutuminen oli kammottavaa, hän kertoo. Työnantaja vaati, että
sijainen oli hankittava itse. Henkilöistä, joille piti soitella omalla kustannuksella,
oli lista. Työnantajalle piti myös soittaa päivittäin ja kertoa terveydentilasta. Jos
hän oli sitä mieltä, että kunto oli jo parempi, hän vaati tulemaan töihin kesken
sairasloman. Työajat olivat vaihtelevia. Monilla työntekijöillä työaika on
työsopimuksessa 037,5 tuntia. Mian sopimuksessa työajaksi oli kyllä sovittu 37,5
tuntia viikossa, mutta jos asiakkaita oli huonosti, töitä sai tehdä paljon vähemmän
ja myös palkkaa maksettiin vähemmän. Jos asiakkaita oli paljon, hänen edellytettiin
tekevän pitkiä päiviä.
Hiustenhoito- ja muiden vastaavien tuotteiden myynti oli osa Mian työtä. Tietyt
tavarantoimittajat antoivat myynnistä bonusta. Mia onnistui myymään yhtä tuotetta niin
paljon, että pääsi korkeimpaan bonusluokkaan, josta piti saada palkkioksi Thaimaan
matka. Mutta matkan nappasi yrittäjä itse. Mialle hän antoi sen sijaan paljon
vaatimattomamman matkan. Kun Mia sitten oli lähdössä tälle matkalle, hänen eteensä
lykättiin paperi, jossa hänen oli sitouduttava maksamaan matkan hinta takaisin, jos hän
lopettaisi työt yrityksessä lähimmän vuoden sisällä. Kun hän sanoi itsensä irti,
ajasta oli jäljellä kaksi päivää. Yrittäjä pidätti matkan hinnan lopputilistä.
Myös työsuhdeasunto sitoi Mian yritykseen. Vuokrasopimukseen mukaan asunnosta piti
lähteä kaksi viikkoa työsuhteen päättymisen jälkeen. Vuokratakuu oli 1 500 euroa.
Jotta uskalsi vaihtaa työpaikkaa, oli pakko olla tiedossa uusi asunto, Mia
toteaa.
Kun Mia aikoinaan tuli töihin yritykseen, jotkut työkavereista kehottivat
liittymään YTK-työttömyyskassaan. Liitosta ei puhunut kukaan. Kun hän sitten huomasi
tarvitsevansa apua etujensa valvomisessa, hän liittyi PAMiin, sillä edunvalvonta ei
kuulu YTK:n palveluihin. Hän on sitä mieltä, että hänellä on edelleen runsaasti
saatavia entiseltä työnantajaltaan, mm. lopputilistä epäoikeudenmukaisesti pidätetty
summa. Hän onkin kääntynyt liiton puoleen apua saadakseen.
Palvelualan ammattiliitossa yrittäjä tunnetaan monista aiemmista tapauksista, joihin
on jouduttu puuttumaan. Hän sitoo henkilökunnan yritykseen aina samoilla menetelmillä.
Hänen käyttämänsä työsopimus on erikoislaatuinen. Se on kolmisivuinen.
Ensimmäiseltä sivulta löytyvät ne kohdat, joiden pitää työsopimuksesta löytyäkin.
Kahdella seuraavalla sivulla valtaosa niistä kumotaan.
Hans Jern